9 tärkeintä Google Analytics -mittaria
Tämä artikkeli on päivitetty toukokuussa 2023 ja se käsittelee nyt Google Analytics 4 raportteja ja mittareita.
Google Analyticsin tarjoama raporttivalikoima saa raavaammankin optimoijan hengästymään. Kaikesta tarjolla olevasta ei ole kuitenkaan viikoittaista hyötyä. Tässä koottuna yhdeksän tärkeintä avainlukua ja raporttia, joita seuraamalla pysyy hyvin kärryillä sivustonsa tilanteesta.
Nämä raportit ovat valmiita sellaisenaan, eivätkä vaadi värkkäystä julkaisujärjestelmän puolella.
1. Reports snapshot – Yleiskatsaus
Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin tämä näkymä tarjoaa yhteenvedon sivuston viimeaikojen tapahtumiin. Google tarjoaa tässä mielestään tärkeimpiä poimintoja sivuston analytiikasta.
Sivu koostuu niin sanotuista korteista, joiden oikeassa alakulmassa olevien linkkien kautta pääsee suoraan siihen raporttiin, jossa asiaa käsitellään tarkemmin.
Kaikki tunnusluvut ovat uniikkeja juuri omalle sivustollesi, eikä niitä voi verrata suoraan jonkin toisen sivuston lukuihin. Suurimman hyödyn datasta saa vertaamalla sitä aiempaan tilanteeseen.
2. Realtime – Reaaliaikainen raportti
Realtime-raportti näyttää tietoa juuri tällä hetkellä sivulla olevista vierailijoista. Se listaa sivunkatselut per minuutti viimeisen puolen tunnin ajalta. Samoin näkymästä selviää liikenteen lähteet kanavittain, käytetyt päätelaitteet sekä juuri nyt selatut sivut.
3. Acquisition overview – Hankinnan yleiskatsaus
Paljonko sivustolla oli kävijöitä? Mistä maista tuli eniten vierailijoita? Mistä vierailijat tulivat sivustolle? Näihin kysymyksiin vastaa Hankinnan yleiskatsaus.
4. Engagement – Pages and screens
Yksi hyödyllisimmistä Analytics-raporteista on listaus sivuston suosituimmasta sisällöstä. Engagement-osiosta (Reports > Engagement) löytyvä katsaus kokoaa yhteen sivut, jotka ovat keränneet viimeisen neljän viikon aikana eniten katseluita.
Mittareita
- Views – Katselukerrat
Sivun katselu tarkoittaa yhtä sivun latauskertaa tai uudelleenlatausta selaimessa. Kertoo katseltujen sivujen kokonaismäärän. - Users – Käyttäjät
Kuinka moni käyttäjä on vieraillut sivustolla viimeisen neljän viikon aikana. Saman käyttäjän vierailut eri laitteilla tai selaimilla lasketaan omiksi käyttäjikseen. Mittari lasketaan GA4:ssa eri lailla kuin vanhassa Universal Analyticsissa: Kun aiemmin sillä tarkoitettiin kaikkia käyttäjiä (”Total users”), nykyään GA4:ssa sillä tarkoitetaan niitä käyttäjiä, jotka ovat olleet aktiivisia viimeisen 28 päivän aikana (”Active Users”). - New users – Uudet käyttäjät
Uudet käyttäjät eivät ole vierailleet sivustolla aiemmin samalla selaimella. - Views per user – Katselukerrat käyttäjää kohti.
- Average engagement time – Kuinka pitkään vierailu sivulla kesti keskimäärin.
Hakukoneet ja analytiikka: Lue lisää
5. Traffic acquisition – Kanavat
Liikenteen lähteet on esitelty raportissa Acquisition > Traffic acguisition.
Raportti näyttää yhteenvedon liikenteen lähteistä kanavittain. Täältä selviää esimerkiksi, kuinka iso osuus sivuston liikenteestä tulee sivustolle suoraan, kuinka iso osa hakukoneista tai mainonnan kautta.
Esimerkkejä kanavista
- Direct
Kävijä on kirjoittanut osoitteen suoraan selaimeen tai käyttänyt kirjanmerkkiä. ”Suora liikenne.” - Referral
Toiselta verkkosivustolta tälle sivustolle johtava linkki. ”Viittausliikenne.” - Organic Search
Hakukoneiden maksuton näkyvyys. - Organic Social
Sosiaalisen median maksuton näkyvyys. - Organic Video
Videoihin liittyvä maksuton näkyvyys. - Display
Esimerkiksi Googlen mainosverkostosta ostettujen bannereiden klikkaukset. - Paid Search
Maksullinen näkyvyys hakukoneissa. - Paid Video
Maksulliset mainokset videoissa. - Email
Sähköpostilinkkien klikkaukset.
6. Landing page – Aloitussivut
Toteuttamillamme sivustoilla vierailijoista keskimäärin reilut 60 % saapuu muulle kuin sivuston etusivulle – siis jollekin alasivulle, joka tyypillisesti nousee hakukoneiden tulossivuilla korkealle. Enää ei voikaan luottaa siihen, että etusivulla oleva sisältö tavoittaisi kaikki kävijät.
Raportti suosituimmista aloitussivuista löytyy osiosta Engagement > Landing Page
(Reports -> Engagement -> Landing Page). Se listaa oletuksena 10 suosituinta sivua, joille kävijät ovat sivustollasi saapuneet.
Tämä raportti puuttui pitkään Google Analyticsin nelosversiosta, mutta on nyt vuoden 2023 aikana tullut osaksi vakioraportteja.
Listan suosituimmilla sivuilla kannattaa vierailla myös itse: Miltä ne näyttävät ensikertalaisen silmin? Antavatko ne yrityksestänne sellaisen kuvan, jonka haluatte välittää? Onko sivuilla sisältöä, joka houkuttelee pysymään sivustolla ja tutustumaan muihinkin sivuihin?
7. Tech overview – Tekninen yleiskatsaus
Mitä käyttöjärjestelmää, selainta ja päätelaitetta (pöytäkone, mobiililaite, pad, tv) vierailijat käyttivät. Tarkemmat tiedot löytyvät kunkin kortin oikeasta alakulmasta löytyvää linkkiä (esim. ”View browsers”) klikkaamalla.
8. Engagement rate – Sitoutumisaste
Google Analytics 4 on vaihtanut näkökulmaa: bounce raten (välitön poistumisprosentti) sijaan esillä on engagement rate (sitoutumisaste).
Sitoutuneeksi lasketaan istunto, joka kestää yli 10 sekuntia tai sisältää konversiotapahtuman tai vähintään kaksi sivun katselukertaa.
Toisin sanoen engagement raten avulla voi mitata sellaisten käyntien määrää, joihin liittyy ”merkityksellistä toimintaa”. Engagement rate löytyy valmiina esimerkiksi Traffic aquisition -raportilta.
Bounce rate ei enää näy oletuksena raporteilla, mutta sen voi halutessaan erikseen lisätä niille.
GA4 laskee bounce raten näin:
Jos käyttäjä vierailee verkkosivustolla, tarkastelee esimerkiksi etusivun sisältöä alle 10 sekuntia ja poistuu sitten käynnistämättä mitään tapahtumia tai vierailematta muilla sivuilla, istunto lasketaan poistumiseksi.
Tarkempia tietoja engagement ratesta ja bounce ratesta Googlen tukisivustolla https://support.google.com/analytics/answer/12195621?hl=en
9. Demographics overview – Demografisten tietojen yleiskatsaus
Raportilta selviää, mistäpäin maailmaa sivustolla on vierailtu ja minkä kielisellä selaimella. Tieto perustuu käyttäjän IP-osoitteen sijaintiin, joissain tapauksissa se voi olla eri kuin käyttäjän varsinainen sijainti.
Users by Language -katsauksessa on tärkeää huomioida, että kieli raportoidaan käytetyn selaimen tai tiedon puuttuessa käyttöjärjestelmän kielen mukaan. Näin esimerkiksi iso osa suomalaisista esiintyy raportilla englanninkielisinä käyttäjinä, koska käytämme runsaasti selaimia ja käyttöjärjestelmiä englanniksi.
Monet vanhasta Universal Analyticsista valmiina löytyvät tiedot vaativat vielä tällä hetkellä jonkin verran kaivamista uudessa Analytics 4:ssa. Osa niistä saattaa tulevaisuudessa ilmestyä valmiille raporteille, mutta osa jää todennäköisesti pysyvästi räätälöintiä vaativaksi. Jos erot UA:n ja GA4:n käyttämissä termeissä kiinnostavat, kooste niistä löytyy Googlen ohjekeskuksesta.
Analytiikkatiimimme auttaa mielellään, jos sivustonne seuranta ja datankeruu kaipaa päivittämistä.
Kaikki Analytiikkaan ja hakukoneisiin liittyvät artikkelimme löydät täältä