Karhulla on asiaa

Äänihaku yleistyy, kun kävijät siirtyvät mobiiliin – oletko val­mis­tau­tu­nut?

Sanna Lindholm

Siri ja Cortana ovat monille jo vanhoja tuttuja juttukavereita ja Googlen puhehakuun voi lausua loitsuja (The Telegraph 11/2016). Tavallisempia puhehakuun saneltuja asioita ovat kuitenkin toistaiseksi reittiohjeisiin ja säähän liittyvät kysymykset, kalenterin kanssa kommunikointi sekä puhelujen soittaminen tai tekstiviestien lähettäminen puhumalla.

Miten äänihaku poikkeaa kirjoitetusta hausta?

Ihmiset ovat laiskoja näppäilemään mobiilihakuun pitkiä hakusanoja. Mobiilihaut ovat usein lyhyitä ja ytimekkäitä 1-2 sanan hakuja. Äänihaun kanssa ei ole tällaisia rajoitteita, vaan puhelimelle voi helposti sanella kokonaisia lauseita ja kysymyksiä. Tässä onkin äänihaun suurin ero perinteiseen hakuun verrattuna.

Äänihaku on luonteeltaan keskustelunomainen ja haut tehdään yleensä kysymysmuodossa: missä, miten, milloin, kuinka… Tämä tulisi ottaa huomioon myös sivuston sisällössä, koska hakija haluaa suoran vastauksen linkkilistauksen sijaan.

Muista sijainti ja yhteystiedot

Mobiililaite tietää hakijan sijainnin ja vastauksena hakuun se pyrkii tarjoamaan lähimpänä olevaa palvelua tai palveluntarjoajaa. Kannattaa huolehtia siitä, että yhteystiedot ovat ajan tasalla ainakin Google My Business – ja Bing Places for Business –hakemistoissa.

Äänihakuja on toki mahdollista tehdä myös tableteilla ja tietokoneilla, tosin se lienee toistaiseksi vielä melko harvinaista, ja avokonttoreissa käytännössä jopa mahdotonta.

Äänihaku on luonteeltaan keskustelunomainen ja sisältää usein puhekielen sanoja

Miten äänihaku vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Sivuston sisällön optimointi lähtee siitä ajatuksesta, että hakijalla on joku kysymys tai ongelma, johon hän haluaa vastauksen. Hakukoneen elämäntehtävä on etsiä juuri tähän kysymykseen parhaiten vastaava sivu. Sivut, joilla haettua asiaa käsitellään asiantuntevasti ja perusteellisesti ovat perinteisesti menestyneet hyvin hakutuloksissa. Äänihaut ovat vielä perinteistä hakua enemmän tarvelähtöisempiä.

Laita muistiin ainakin nämä

  • Avainsana-analyysejä tehtäessä tulee huomioida pitkät hakulausekkeet
  • Sivustolla tulee olla pitkän tekstin lisäksi myös nopeita vastauksia hakijan kysymyksiin
  • Äänihaut sisältävät puhekielen sanoja, esim. sairasloma vs. sairausloma
  • Tarjoa paikkaan sidottua sisältöä kuten ”pizzeria helsinki” tai  ”bulevardin suutari”

Aloita usein kysytyillä kysymyksillä

Helpoin tapa valmistautua äänihakujen yleistymiseen on päivittää sivuston usein kysytyt kysymykset –osio. Jos sellaista ei vielä ole, sen tekeminen kannattaa ottaa vahvasti harkintaan. Mieti minkälaisia kysymyksiä asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi voivat toiminnastasi esittää ja laadi vastaukset näihin kysymyksiin. Jos mahdollista, kysy oikeilta asiakkailta minkälaisia kysymyksiä he esittäisivät liiketoiminnastasi, tuotteistasi tai palveluistasi.

Vain ääni ratkaisee?

Googlen kertoman mukaan 20 % Yhdysvalloissa tehdyistä hauista on äänihakuja. Nuoriso käyttää äänihakua muita ikäryhmiä ahkerammin. Digitaaliset trendit tulevat Suomeen usein viiveellä, mutta se vauhti millä viime vuosina muutoksia on tapahtunut antaa luvan odottaa, että äänihakujen osuus tulee kasvamaan ennemmin tai myöhemmin.

Koska suurin osa äänihauista tehdään mobiililaitteilla, viimeistään nyt kannattaa huolehtia siitä, että sivustosi on responsiivinen. Jos mobiililaitteella sivustollesi päätynyt kävijä saa huonon kokemuksen, hän ei kovin helposti palaa.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje