Karhulla on asiaa

Aukioloajat kerralla verk­ko­si­vuil­le ja Googleen – My Business -integraatio vähentää työtä Puus­tel­lis­sa

Timo Salminen

Puustelli.fi-sivuille on tehty integraatio Google My Business -palveluun, josta näytetään automaattisesti myymälöiden aukioloajat. Tämä kirjoitus kertoo Karhu Helsingin tuottaman integraation syistä ja seurauksista lisää.

Puustelli on Suomen suositelluin keittiömerkki. Puustelli-keittiöitä suunnitellaan ja myydään neljässäkymmenessä myymälässä Suomessa. Yhtiöllä on myymälöitä myös Ruotsissa, USA:ssa ja Virossa.

Myymälöiden yhteystiedot ja aukioloajat ovat Karhu Helsingin suunnitteleman ja rakentaman Puustelli.fi-sivuston suosituimpiin kuuluvaa sisältää. Sivusto on rakennettu Drupal-järjestelmällä.

Ajan tasalla olevat aukioloajat verkkosivuilla ovat keskeinen osa Puustellin laadukkaan asiakaskokemuksen rakentamista. Jos aukiolot näkyvät väärin, asiakas kokee pettymyksen ja sitä luonnollisesti halutaan välttää.

Yhä useampi Googlen käyttäjä löytää aukioloajat jo hakutulossivulta

Suuri osa Puustellin asiakkaista löytää myymälän aukioloajat suoraan Googlen hakutuloksista eikä kohtaa niitä Puustellin verkkosivuilla. Tämän mahdollistavat Googlen rikastetut hakutulokset, joista kerroimme aiemmin blogissamme.

Puustelli-myymälät elivät vuosien ajan tilanteessa, jossa aukioloajat oli päivitettävä säännöllisestii sekä verkkosivuille että Googlen My Business -palveluun, josta ne nousevat Googlen hakutuloksiin.

Erikoisaukioloajoille on suuri kysyntä. Aukiolotieto nousee verkkosivuilla suureen suosioon pyhien ja loma-aikojen lähestyessä.

Päivitystarve koski sekä normaaliaukioloja että erikoisaukioloja. Esimerkiksi loma-aikoina aukioloaikatiedon kysyntä verkossa nousee tavallista suuremmaksi – tämän kertovat kävijätilastot. Asiakkaat haluavat vaikkapa jouluna tai juhannuksena varmistaa, onko myymälä auki vai kiinni. Koko ketjussa tämä tarkoitti satoja päivityskertoja ja vähintään kymmeniä työtunteja vuodessa. Työstä aiheutui mittava kustannus.

Aukioloaikojen päivitystyömäärä puolitettiin Google My Business -integraatiolla

Puustellin uudelle verkkosivustolle tuotettiin integraatio Google My Business -palveluun. Integraatio noutaa aukioloajat Googlen palvelusta ja tuo ne näkyviin Puustelli.fi:n Myymälät-osiossa, kunkin myymälän sivulla.

Aukioloajat näkyvät saumattomana osana Puustelli.fi-sivustoa ja ne päivittyvät automaattisesti Google My Business -palvelusta. Aukiolojen yhteydessä voidaan näyttää verkkosivuille päivitettyjä lisätietotekstejä.

 Puustelli-myymälät päivittävät Googlen työkaluilla sekä normaalit että erikoisaukioloajat. Päivitystyökalut ovat suhteellisen selkeät ja yksinkertaiset. Kun päivityksiä tehdään, uudet tiedot tulevat pienellä viiveellä näkyviin sekä Googlen hakutuloksissa että Puustelli.fi-sivuilla.

Moni asiakas näkee aukioloajat suoraan Googlen hakutuloksissa ja löytää sitä kautta tiensä Puustelli-myymälään myös ilman vierailua verkkosivuilla. Tämä on nopea ja luonteva asiakaspolku, jonka tarjoaminen on Puustellille tärkeää.

My Business -integraation tuloksena aukioloajat ovat aina samat Googlessa ja verkkosivuilla. Kun tietoja päivitettiin manuaalisesti kahteen paikkaan, inhimillisen virheen mahdollisuus oli suurempi kuin nyt.

Integraatioon luottamisessa on myös riskinsä

Kuten missä tahansa integraatiossa, myös tässä on riski siitä, että integraation toinen osapuoli muuttaa järjestelmäänsä. Mikäli Google päättää muuttaa My Business -palvelun toimintaperiaatteita, voi se edellyttää muutoksia sivuston tekniikkaan ja jopa tehdä integraation hyödyntämisen mahdottomaksi. Erilaisiin muutoksiin on syytä olla valmius olemassa. Google ei ole menneinä vuosina ujostellut tehdä suuriakaan muutoksia tuotteisiinsa.

Kokemustemme perusteella voimme suositella Google My Business -palvelun aukioloaikatietojen integrointia verkkosivuille. Aukiolojen hallinta Googlen välineillä on sujuvaa ja tiedot liikkuvat integraation yli luotettavasti. Google tarjoaa integraation tekoon kattavat ohjeet.

Olemme valmiina auttamaan, jos kaipaatte asiantuntijaa Google My Business -integraation suunnitteluun ja toteutukseen verkkosivuille, joiden alustana on Drupal tai WordPress.

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje