Blogi sivuston kävijämäärän kasvun moottorina
Vuoden vaihtuessa on usein tapana luoda katsaus edelliseen vuoteen. Tässä artikkelissa palataan Karhulla on asiaa -blogin syntyyn ja kurkistetaan vuoden 2024 suosituimpiin blogikirjoituksiimme.
Miksi ylipäänsä aloimme julkaisemaan blogia ja mitä sitten tapahtui
Aloitimme blogin vuonna 2016, koska huomasimme, että pelkillä palveluistamme kertovilla sivuilla on vaikea saavuttaa uusia kävijöitä tai lisätä Karhun tunnettuutta. Päätimme julkaista blogiartikkeleita kerran viikossa ja koostaa niistä myös uutiskirjeen.
- Ensimmäisen vuoden aikana käytännössä tuplasimme sivuston orgaanisen liikenteen määrän – ja kirjoitimme siitä blogin
- Kuulemme edelleen, että blogikirjoituksemme ovat inspiroineet ottamaan meihin yhteyttä
- Olemme palkanneet työntekijän, joka halusi hakea meille töihin luettuaan blogiamme
- Pääsimme blogin ansiosta myös televisioon, kun Huomenta Suomi löysi vanhan kirjoituksemme, jossa kerrottiin koirista työpaikalla – koko tarinan voi lukea täältä Karhu Helsinki esittäytyi Huomenta Suomessa koiraystävällisenä työpaikkana
Vanhat blogit keräävät liikennettä edelleen ansiokkaasti. Pyrimmekin tarkistamaan suosituimpia ikivihreitä sisältöjämme aika ajoin ja pitämään niitä ajan tasalla.
Sisällöntuotanto ja viestintä: Lue lisää
Karhun suosituimmat blogikirjoitukset vuonna 2024
Sivukatselujen määrällä mitattuna näitä luettiin vuoden aikana eniten
- HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
- Henkilötietojen säilytysaika on rajattava – tietosuojavaltuutetun Verkkokauppa.com-päätös on tästä raju muistutus
- Miksi sähköposti menee roskapostiin?
- Kuohunta WordPress-järjestelmän ympärillä ei vaikuta Karhu Helsingin eikä Seravon ylläpitopalveluihin
- Google Analyticsin termit suomeksi
Eniten maksutonta hakukoneliikennettä keräsivät nämä
Sijalla 4 on orgaanisen liikenteen kestosuosikkimme, joka kerää liikennettä vuodesta toiseen. Se on alun perin julkaistu vuonna 2016 ja sisältöä on matkan varrella päivitetty, suurimmat muutokset tapahtuivat Google Analytics 4:n tulon myötä.
Eniten orgaanista hakukoneliikennettä tuli näihin artikkeleihin
- HTTP-virhekoodit – eli mitä näet silloin, jos nettisivu ei toimi kuten odotit
- Miksi sähköposti menee roskapostiin?
- Googlen ilmaiset koulutukset
- 9 tärkeintä Google Analytics -mittaria
- Google Analyticsin termit suomeksi
Hakukoneoptimointi siivittää näkyvyyttä
Analytiikan lukuja katsellessa tulee väistämättä mieleen erään entisen johtajan lausahdus ”menestyminen ei ole sattumaa”. Erityisesti blogin alkutaipaleella kiinnitimme tiukasti huomiota hakukoneoptimointiin tutkimalla etukäteen avainsanoja, joita artikkeleissa kannattaa hyödyntää.
Optimointia teemme edelleen, mutta olemme myös hyväksyneet sen, ettei ihan jokaista artikkelia tarvitse tarkkailla SEO-silmälasien läpi. Kuitenkin yhä edelleen iso osa sivustomme orgaanisesta liikenteestä kohdistuu blogiin.
Hakukoneoptimoinnin ja uutiskirjeen lisäksi hankimme lukijoita myös jakamalla artikkeleita somessa ja nostamalla niitä siellä esiin myös mainonnan avulla.
Palautetta reaktioiden muodossa
Alun viiden hengen kirjoittajatiimimme on kasvanut kiitettävästi, kun yhä useampi karhulainen on innostunut kirjoittamaan. Kirjoittaminen on kuitenkin välillä vähän yksinäistä puurtamista, siksi olemme lisänneet blogiartikkeleiden loppuun reaktionapit. Toivomme, että niiden avulla kirjoittajamme saisivat signaaleja ja palautetta lukijoilta.
Vuonna 2024 eniten reaktioita keräsivät nämä artikkelit
- Etsi ja tee hyvää – maailmaa parantavat hakukoneet vertailussa
- Tietosuojaviranomainen puuttui Google Analyticsin käyttöön nyt myös Suomessa
- Kannattaako työpaikalla olla oma itsensä?
- Digipalvelulain uudet vaatimukset – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
- Terminaalimultiplekseri tmux – ystävä, johon voi luottaa
Jos haluat lukea juttujamme säännöllisesti, voit tilata kerran kuukaudessa ilmestyvän uutiskirjeemme, johon kokoamme aina tuoreimmat blogikirjoituksemme.