Core Web Vitals – mitä ne ovat?
Yksittäisen verkkosivun näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa arvioidaan vaikuttavan yli 200 erilaista tekijää. Google on ilmoittanut, että toukokuusta 2021 lähtien hakutuloksiin vaikuttavat myös ns. Core Web Vitals -tekijät.
Pahoittelen sekakielen käyttöä, mutta sujuvia suomenkielisiä käännöksiä ei oikein ole (kollegani Kimmo tosin ehdotti käännöstä ”ydinseittielintoiminnot”).
Core Web Vitals sisältää kolme mittaria, jotka mittaavat verkkosivun käyttökokemusta sivun latautumisen, vuorovaikutteisuuden ja visuaalisen vakauden osalta. Kukin mittari ilmaisee käyttökokemuksen kolmella eri arvolla: hyvä, tyydyttävä tai huono.
Largest Contentful Paint (LCP)
LCP mittaa latausaikaa. Hyvän käyttökokemuksen tarjoamiseksi LCP:n tulisi Googlen mukaan tapahtua 2,5 sekunnin kuluessa siitä, kun sivun lataaminen alkaa.
Tämän mittarin avulla mitataan sivun suurimman sisältöelementin (tekstin tai kuvan) renderöintiaikaa eli käytännössä sitä, milloin suurin osa sivusta näkyy käyttäjälle.
LCP, kuten kaikki nämä kolme, on käyttäjäkeskeinen mittari – mitä nopeammin sivu latautuu, sitä paremmin se auttaa vakuuttamaan käyttäjän siitä, että sivu on hyödyllinen.
Google on painottanut sivun latausnopeutta jo pitkään, ja tässä Web Vitals -yhteydessä puhutaan kahdesta tai kahdesta ja puolesta sekunnista. Aiemmin on ohjeistettu pyrkimään noin kolmen sekunnin latausaikaan, mikä sekin on hyvin haastavaa. Erään tutkimuksen mukaan vain 15 % sivustoista täyttää Core Web Vitals -tavoitteet.
LCP:stä kerrotaan tarkemmin täällä.
Hakukoneet ja analytiikka: Lue lisää
First Input Delay (FID)
FID mittaa ajan siitä, kun käyttäjä on ensimmäisen kerran vuorovaikutuksessa sivun kanssa, siihen aikaan, jolloin selain pystyy reagoimaan kyseiseen vuorovaikutukseen.
Käytännössä siis mitataan viivettä esimerkiksi käyttäjän sivulla olevan painikkeen klikkauksen jälkeen.
Google suosittelee, että hyvän käyttökokemuksen tarjoamiseksi sivun FID-arvon tulisi olla alle 100 millisekuntia. Kokemus luokitellaan tyydyttäväksi, jos viive on alle 300 millisekuntia. Ihminen ei näin lyhyitä aikoja voi huomata, joten itse en näe tarvetta tekniselle viilaamiselle, ellei tämä arvo huitele jollain sivulla reippaasti kolmensadan päälle.
Lisätietoa FID-mittarista täällä.
Sivu täyttää vaatimukset, jos kaikki kolme mittaria ovat tasolla “hyvä” vähintään 75 prosentissa käyttötapauksista.
Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS kuvaa sitä, kuinka usein käyttäjät kokevat sivulla odottamattomia muutoksia. Se mittaa, kuinka usein sivun elementit liikkuvat, kun käyttäjä yrittää lukea sivua tai olla vuorovaikutuksessa sen kanssa.
Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi se, jos teksti liikkuu alemmaksi, kun olet alkanut lukemaan sitä, sivulla olevat kuvat vaihtavat paikkaa tai esiin tulee yhtäkkiä banneri juuri siihen kohtaan, jota olit klikkaamassa.
CLS liittyy vain odottamattomiin virheisiin, joihin käyttäjä ei itse toiminnallaan voi vaikuttaa. Näissä tilanteissa Googlebotti tulkitsee, että tämä saattaa hämmentää kävijää tai saa heidät napsauttamaan linkkiä vahingossa.
Teknisesti tulisi siis varmistua siitä, ettei jo näkyvissä oleva sisältö liiku sivun viimeisten kuvien latautumisen yhteydessä.
Edellisistä, aikaa mittaavista poiketen tämä mittari antaa pisteitä kohdatessaan liikkuvia elementtejä. Jos pisteitä on enemmän kuin 0,25, käyttökokemus luokitellaan huonoksi.
CLS:n tarkempi tekninen kuvaus löytyy täältä.
Työkaluja mittareiden seurantaan
Yllä mainittuja mittareita voi seurata Google Search Consolen avulla. Core web vitals –otsikon alta löytyy raportointi erikseen mobiili- ja tietokonekäytön osalta. Search Consolen raporteissa näkyvät luvut perustuvat todelliseen Chrome User Experience -raportin (CrUX) keräämään anonymisoituun käyttödataan eli sivustolla oikeasti vierailleisiin käyttäjiin. Tästä käytetään joskus nimitystä “kenttädata” (field data), ja tiedot päivittyvät kuukausittain.
Sivukohtaisesti tietoja voi tarkastella myös Page Speed Insights -työkalun avulla. Se näyttää tietoja sekä kenttädataan että Lighthousen laboratoriodataan (lab data) perustuen. Laboratoriodata auttaa sivuston kehittäjiä ongelmanratkaisussa. Page Speed Insightsin tiedot päivittyvät joka päivä ja näyttävät aina viimeiseen 28 päivään perustuvaa dataa.
Sivu täyttää Core Web Vitals -mittariston vaatimukset, jos kaikki kolme mittaria ovat tasolla “hyvä” vähintään 75 prosentissa kaikista sivunlatauksista.