Karhulla on asiaa

Dynaaminen esite – sopivasti käytettynä se säästää rahaa ja parantaa asia­kas­ko­ke­mus­ta

Timo Salminen

Dynaaminen esite on PDF, joka tarjoillaan verkkosivujen kävijälle automaattitoiminnoilla. Dynaamiset esitteet voivat säästää merkittävästi rahaa verrattuna perinteisiin esitteisiin. Niiden sisältö on aina ajan tasalla, joten ne myös palvelevat asiakasta paremmin.

Mikä dynaaminen esite on

Dynaaminen esite on PDF-muotoinen dokumentti, joka tuotetaan automaattisesti verkkosivujen sisällön perusteella. Tuotanto tapahtuu verkkosivujen yhteyteen rakennetulla järjestelmällä. Esite syntyy verkkosivuja pyörittävällä palvelimella silloin, kun kävijä painaa sivuilla näkyvää latauslinkkiä. Kävijä voi helposti tallentaa tai tulostaa esitteen.

Dynaamiselle esitteelle suunnitellaan omat sivupohjat, joissa ei näytetä verkkosivun valikoita tai muita elementtejä, jotka eivät palvele osana esitemuotoista sisältöä. Esitesivupohjassa voidaan sen sijaan näyttää esim. tallennusajankohta, käyttöehtoja tai yhteystietoja. Esitteessä voi myös olla esimerkiksi tuotetietoa, jota ei näytetä verkkosivulla.

Valmiiseen esitesivupohjan noudetaan verkkosivuston yhden tai useamman sivun sisältö sellaisena, kuin se on lataushetkellä. Kaksi samalla sivulla vierailevaa kävijää saavat siis käsiinsä sisällöltään erilaiset esitteet, mikäli sivuston sisältöä päivitetään vierailujen välissä.

Dynaaminen esite voi tuoda suuria kustannussäästöjä

Dynaamisia esitteitä tuottava järjestelmä toteutetaan kerran ja se pyörii sen jälkeen pääosin automaattisesti. Esitteet päivittyvät sitä mukaa, kun verkkosivujen sisältöä päivitetään.

Toteutus voi parhaimmillaan vapauttaa yhden tai useamman ihmisen painettujen esitteiden tuotannosta. Mitä enemmän erilaisia esitteitä on ja mitä useammin ne päivittyvät, siitä suuremmat ovat säästöt. Työaikaa voi säästyä jo ensimmäisen vuoden aikana tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen arvosta.

Asiakas saa käsiinsä aina tuoreimman tiedon

Ajantasaisuus on dynaamisten esitteiden suuri vahvuus. Olettaen että verkkosivujen sisältö on ajan tasalla, asiakas saa jokaisella latauskerralla esitteeseensä ajan tasalla olevan sisällön.

Dynaamiseen esitetuotantoon voidaan myös yhdistää vaikkapa ERP-integraatio, joka tuo sivustolle tuoreimmat tuotetiedot heti kun ne päivittyvät operatiivisessa järjestelmässä. Tällöin esitteet pysyvät ajan tasalla kokonaan automatisoidusti, eikä se työllistä verkkosivujen päivittäjiä.

Mitä esitteiden käyttöönotto edellyttää

Dynaamisien esitteiden tuottamiseen tarvittavat työkalut saa käyttöön useimmilla verkkosivustoilla. Pohjana voi olla lähes mikä tahansa julkaisujärjestelmä. Lisäksi palvelimella tulee olla saatavilla teknologiaa, joka tuottaa PDF-tiedostoja automaattisesti.

Nämä edellytykset täyttyvät kokemuksemme mukaan lähes kaikkien suomalaisten yritysten ja järjestöjen verkkosivuilla.

Mitä dynaamiset esitteet maksavat

Dynaamisten esitteiden saaminen toimintaan edellyttää sekä määrittelyä, suunnittelua että teknistä työtä. Kokemuksemme on, että projektissa on syytä varautua vähintään 5 000 – 10 000 euron investointiin. Lisäksi esitteiden tekninen ylläpito voi kasvattaa sivuston jatkuvia kustannuksia kymmenillä tai sadoilla euroilla kuukaudessa.

Rahaa toteutus edellyttää, mutta investointi voi maksaa itsensä nopeasti takaisin säästyvänä työaikana.

Mitä haasteita esitteiden tuotannossa on

Dynaamisten esitteiden saaminen toimintaan ei aina ole helppoa.

Esitteen visuaalisuuden ja asettelun toteuttaminen designia vastaavaksi on haastavampaa kuin verkkosivuilla.

Asettelu kannattaa pitää suhteellisen yksinkertaisena, jotta se toimii erilaisilla sisältömäärillä. Joskus yksinkertaiseltakin tuntuvan asettelun toteutus PDF-esitepohjaan vaatii paljon teknistä työtä ja testausta. Toteutusta tekevän toimittajan on tarpeen tuntea tekniikan rajoitukset.

Tekstin määrän muuttuessa esitteen sivutus aiheuttaa joskus pohdinnan tarvetta. Kun tekstiä on odotettua enemmän, se voi jatkua ei-toivotulla tavalla sivulta toiselle, ellei tilanteeseen ole varauduttu.

Esitteen fonteissa ei välttämättä ole yhtä paljon valinnanvaraa kuin mihin verkkosivuilla on ehditty tottua. Kirjasimista voi myös aiheutua esitetuotannossa ylimääräisiä lisenssikustannuksia.

Esitteiden tuotantoon liittyvässä automatiikassa on tarvetta valvontaan ja ylläpitoon. Sivuston sisällön eläessä ja palvelinohjelmistojen päivittyessä todetaan esitenäkymien silloin tällöin olevan tavalla tai toisella korjaamisen tarpeessa. Esitetuotanto myös kuormittaa palvelinta, joten resursseja on syytä olla varattuna riittävästi.

Haasteista huolimatta dynaamiset esitteet ovat monessa tilanteessa mielekäs investointi. Mielekkyys riippuu erityisesti siitä, millaista sisältöä halutaan tarjota esitemuodossa.

Dynaamisia esitteitä kannettavan tietokoneen, älytabletin ja älypuhelimen näytöillä.

Millaisten esitteiden tuotantoon dynaamisuus sopii hyvin

Dynaaminen tuotantotapa tuo eniten etua silloin, kun tilanne täyttää useampia näistä kriteereistä.

  • Verkkosivustolla on paljon määrämuotoista tietoa (esim. tuotteita)
  • Asiakkaat haluavat usein tallentaa tai tulostaa tietoa
  • Esitemäiselle sisällölle on käyttöä myös sivuston ulkopuolella (esim. myynnissä ja tarjousten liitteinä)
  • Esitteitä tarvitaan paljon erilaisia (esim. jokaiselle tuotteelle oma)
  • Esitteiden sisältö päivittyy usein
  • Esitteiden visuaalisuus voi olla suhteellisen yksinkertainen
  • Päivittyvä sisältö on ensisijaisesti tekstiä ja valokuvia

Missä dynaamiset esitteet eivät ole vahvoja

Dynaamiset esitteet eivät maksa itseään takaisin, jos moni seuraavista kriteereistä täyttyy.

  • Esitteitä tarvitaan yksi tai korkeintaan muutama erilainen
  • Esitteiden sisältö ei juurikaan päivity
  • Asiakkailla ei ylipäätään ole merkittävää tarvetta esitemäiselle sisällölle
  • Esitteissä keskeistä on uniikki ja elämyksellinen visuaalinen ilme
  • Päivittyvässä sisällössä pääroolissa ovat visuaaliset elementit, kuten infografiikat

Esiteprojekti on hyvä käynnistää määrittelyllä. Siinä arvioidaan, onko dynaamisen tuotantotavan käyttöönottoon perusteet ja maksaako investointi itsensä takaisin riittävällä todennäköisyydellä.

Sivustoja, joilla dynaaminen esite palvelee hyvin

Esperi

Hoiva-alan kotimainen edelläkävijä Esperi Care tuottaa hoiva- ja hoitokotiensa esitteet dynaamisesti. Sekä asiakkaat että Esperin myynti voivat ladata verkkosivuilta aina ajantasaiset esitteet kymmenistä hoiva- ja hoitokodeista. Esitteitä on paljon ja niiden sisältö päivittyy usein. Avaa esimerkki Esperin hoivakotiesitteestä.

Olympia

Kaukomatkatoimisto Olympia tarjoaa laadukkaita kiertomatkoja ympäri maailman. Asiakas voi ladata verkkosivuilta kattavan, monisivuisen esitteen kustakin matkasta. Esitteissä on runsas kuvitus. Matkojen tiedot päivittyvät jatkuvasti, joten esitteiden ajantasaisuus on välttämätöntä. Olympian esitteisiin noudetaan lataushetkellä reaaliaikainen matkan hintatieto varausjärjestelmästä. Avaa esimerkki Olympian matkaesitteestä.

Reka

Reka on Suomen johtava sähkökaapeleiden valmistaja. Kaapelituotteisiin liittyy paljon teknistä tietoa ja lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Esitteiden ajantasaisuus ja tiedon oikeellisuus on Rekalle erityisen tärkeää. Suurelle tuotemäärälle dynaamiset esitteet ovat osoittautuneet toimivaksi työkaluksi. Avaa esimerkki Rekan tuote-esitteestä.

Keskustellaanko lisää dynaamisista esitteistä?

Olemme mielellämme avuksi dynaamisten esitteiden määrittelyssä, suunnittelussa ja teknisessä tuotannossa. Moni asiakkaamme on saavuttanut esitteillä sekä säästöjä että paremman kokemuksen omille asiakkailleen. Laita viesti tämän sivun lomakkeella tai ota meihin yhteyttä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje