Ecosia – hakukone, joka istuttaa puita
Vuonna 2009 perustettu Ecosia-hakukone lupaa istuttaa yhden puun aina, kun sen käyttäjä on tehnyt 45 hakua. Tämän blogikirjoituksen julkaisuhetkellä näyttää Ecosian etusivun laskuri näyttää 134 195 910 istutettua puuta. Lisäksi Ecosia kertoo olevansa hiilinegatiivinen yritys. Kuulostaa melko huimalta, mutta voiko se pitää paikkansa? Millä keinoilla nämä uskomattomat tavoitteet saavutetaan? Entä onko koko hakukone edes käyttökelpoinen? Me otimme tästä selvää ja testasimme hakukonetta puolestasi!
Talousarvio tukee väitteitä
Kuulin Ecosiasta ensimmäisen kerran Gimlet Median How to Save The Planet -podcastin jaksossa Answering Your Tree-Mail (and Nuclear) Questions. Jaksossa käydään läpi kuulijoiden lähettämiä kysymyksiä liittyen puihin. Yksi kysymyksistä koskee puita istuttavaa hakukone Ecosiaa – kuinka todenperäisiä Ecosian puidenistutusväitteet ovat?
Jaksossa Ecosian Chief Marketing Officer Hanna Wickes kertoo, että Ecosia toden totta rahoittaa puiden istuttamista ympäri maailman hakukoneen tuottamilla mainostuloilla. Wickesin mukaan jopa 80 prosenttia mainostuloista menisi suoraan puiden istutukseen – väitettä tukee myös Ecosian sivustolta löytyvä talousraportti, jossa on hyvin seikkaperäisesti eroteltu, miten Ecosian tulot käytetään. Ecosia julkaisee jokaiselta kuukaudelta talousraportin, jolla se pyrkii edistämään läpinäkyvyyttään yrityksenä.
Heinäkuun 2021 talousraportin mukaan hieman alle 50 % yrityksen varallisuudesta menee suoraan puiden istuttamiseen – voitoista jopa 80 %, kuten Wickes podcastissa kertoo. Raportin mukaan heinäkuussa Ecosian tuotto oli 2 381 234 euroa, josta 46 % eli 1 093 599 euroa käytettiin suoraan puiden istutukseen. 20 % on käytetty operatiivisiin kuluihin, 15 % veroihin, 12 % vihreään sijoittamiseen ja vain 7 % mainontaan. Heinäkuun tuloista on planeetan hyväksi käytetty jopa 58 %.
Ecosia ei myöskään maksa osinkoja omistajilleen. Kaikki Ecosian keräämät voitot käytetään puiden istutukseen tai sijoitetaan ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin, kuten aurinkovoimalateollisuuteen tai regeneratiiviseen maatalouteen.
Puu tiedonjanoa vastaan – mutta miten?
Ecosian lupaus kuulostaa kyynisen ilmastoahdistujan korvaan hurjalta – yksi puu jokaisesta 45 hausta? Olen käyttänyt Ecosiaa noin neljä kuukautta työkoneellani ja hakuja on kertynyt 291. Tämä tarkoittaisi käytännössä siis kuutta puuta. Miten Ecosian käyttäjä voi olla varma, että puut oikeasti istutetaan? Tähänkin annetaan podcastissa vastaus.
Hanna Wickes kertoo, että Ecosian työntekijät eivät itse sotke käsiään multaan, vaan puiden istutus ostetaan paikallisilta yrityksiltä alihankintana suoraan kohteesta, johon puut halutaan istuttaa. Istutuskohteet valikoituvat erityisesti alueilta, joissa puiden istutuksesta on ilmastonäkökulmasta eniten hyötyä.
Puiden istuttajat lähettävät Ecosialle geotagattyjä kuvia puista todisteena tehdystä työstä – kuvan geotagin avulla voidaan tarkistaa, että istutettu puu tosiaan löytyy halutulta istutuspaikalta. Ecosia on luonut istuttajiaan varten applikaation, jolla istutettujen puiden sijainti voidaan raportoida Ecosialle heti, kun istuttaja yhdistää WiFi-verkkoon palattuaan istutusalueelta. Näin Ecosian data pyritään pitämään mahdollisimman reaaliaikaisena.
Tähän dataan myös Ecosian hakukoneen etusivun laskuri perustuu. Laskurin lukema arvioi keskimääräistä istutusvauhtia istuttajien antaman datan perusteella. Laskurin lukema ilmaistaan tarkoituksenmukaisesti alakanttiin – osa puista ei tule selviytymään, joten jokaista puuta ei lasketa mukaan dataan. Esimerkiksi länsiafrikkalaisen Burkina Fason valtion ilmasto on äärimmäisen kuivaa, joten alueelle istutettuja puita tulee väistämättä kuolemaan. Ecosian laskurin lukema perustuu siis arvioon Ecosian varoilla istutettujen, selvinneiden puiden lukumäärästä.
Ecosian tavoite on olla hiilinegatiivinen
Ecosia pyrkii olemaan hiilineutraali yritys – tai tarkemmin sanottuna hiilinegatiivinen yritys. Ecosia siis paitsi on hiilineutraali, lupaa myös vähentää hiilidioksidia ilmakehästä.
Ecosian palvelimet pyörivät Ecosian omien aurinkovoimaloiden tuottamalla 100 % vihreällä sähköllä, josta yljäämäenergia syötetään yleiseen sähköntuotantoon. Ecosian blogikirjoituksen mukaan vuodesta 2020 Ecosia on tuottanut sähköä kaksinkertaisesti omien palvelimiensa kuluttamaan energiaan nähden – Ecosia siis tuottaa yleiseen käyttöön yhtä paljon sähköä, kuin se kuluttaa sitä palvelimiensa ylläpitoon – ja kaiken tämän sähkön Ecosia vieläpä tuottaa itse. Eli kun googlailen… tai pitäisikö sanoa “ecostaan” Nylon Beatin lyriikoita tai nälkäisenä mahdollisimman nopeaa tofuruokaa, tulen samalla istuttaneeksi puita ja tuottaneeksi aurinkosähköä fossiilisen energian tilalle.
Tietosi ovat turvassa
Luonnonsuojelun lisäksi Ecosia suojelee käyttäjiensä yksityisyyttä. Kuten aikaisemmin esittelemämme DuckDuckGo, myös Ecosia on hyvin tai jopa täysin anonyymi hakukone.
Ecosia ei tee käyttäjistään profiileja mainonnan kohdentamiseen. Ecosia ei seuraa yksittäistä käyttäjää sivustolta toiselle eikä käytä kolmannen osapuolen analytiikkaohjelmia. Käyttäjistä ei luoda profiileja, joiden perusteella Ecosia tarjoaisi parempia hakutuloksia edellisten hakujen perusteella. Ecosia ei käytä kolmannen osapuolen seurantatyökaluja, kuten Google Analytiikkaa, joten hakuhistoria tai muu data ei päädy Ecosian ulkopuolelle. Mitään dataa ei myöskään myydä eteenpäin mainostajille lupia pyytämättä.
Ecosia kerää dataa ainoastaan kehittääkseen palveluitaan paremmaksi käyttäjän kannalta. Data kerätään hyödyntäen Ecosian omia seurantatyökaluja ja data säilötään Ecosian omilla salatuilla palvelimilla. Kaikki data, jota Ecosia tallentaa omille palvelimilleen anonymisoidaan esimerkiksi poistamalla osa kävijän IP-osoitteesta. Ecosia säilyttää vain täysin anonymisoitua dataa yli 7 päivää.
Evästeitä Ecosian kautta asennetaan kylläkin. Evästeet mahdollistavat kuitenkin Ecosian toimintalogiikan kannalta välttämättömiä ominaisuuksia, kuten selainkohtaisen hakulaskurin, jonka perusteella voi arvioida montako puuta on istuttanut hauillaan. Mitään henkilökohtaista dataa evästeillä ei kerätä.
Lue lisää Ecosian tietosuojasta ja toimintalogiikasta Ecosian sivustolta.
Entä käyttäminen
Ollaanpa nyt rehellisiä – mikään hakukone ei korvaa Googlea. Googlen algoritmi ja tehokkuus on jopa pelottavan hyvä. Esitinpä kysymykseni Googlelle kuinka typerällä lauserakenteella tahansa, löydän yleensä etsimäni nopeasti. Ecosian kohdalla täytyy tehdä enemmän töitä: väärin kirjoitettu sana tulee itse korjata, lauserakenteet miettiä uusiksi ja pohtia valittuja hakusanoja tarkemmin. Mutta tässä voi nähdä myös oikeastaan positiivisen aspektin – koska Ecosia ei pysty lukemaan ajatuksiani seuraamalla minua ympäri internetin ja arvailemalla algoritmeillaan, mitä minä ihan oikeasti halusin hakea, vaikka itse en osaa muodostaa lauseita, tuntuu hakukone hieman turvallisemmalta.
Täytyy myöntää, että pientä ärsytystä ja tsemppaamista Ecosian käyttö vaatii, kun hakukone ei tuo huonoilla hakutermeillä toivottuja tuloksia. Myönnän myös sen, että edelleen houkutus siirtyä Googlen puolelle on suuri, jos Ecosia ei löydä etsimääni ja näin myös silloin tällöin päädyn tekemään. Kuten DuckDuckGo, myös Ecosia tarjoaa käyttäjälle hakutagin, jonka avulla kääntyä Googlen puoleen – lisäämällä hakusanan eteen #g, muodostuu haku suoraan Googleen. Lisää Ecosian hyödyllisiä hakutageja löydät Ecosian artikkelista. Googlen ylivallasta on todella vaikeaa päästää irti.
Suomeksi Ecosia pärjää entistä heikommin Googlelle. Hyvin usein, jos kaipaan suht’ spesifiä informaatiota suomeksi, vaikkapa tietynlaisia neuleohjeita, on Ecosian tuottama lista hakutuloksista melko suppea. Olettaisin tämän johtuvan siitä, että Ecosialla, tai Bingillä, johon hakudata perustuu, ei ole kielellämme kovin suurta käyttäjäkuntaa. Todennäköisesti hakukone kehittyisi paremmaksi suomenkielen taitajaksi, jos sillä olisi useampi suomenkielinen käyttäjä.
Ecosian hakutulokset perustuvat tosiaan Microsoft Bing -hakuteknologiaan Ecosian omilla algoritmeilla tehostettuna. Omaa karttapalvelua Ecosialla ei ole, vaan vaihtoehtoina tarjotaan Bingin tai Googlen karttoja. Loppujen lopuksi Ecosia on siis vain niin hyvä tai ehkä hieman parempi kuin Bing, mutta ainakin hauilla on ympäristön kannalta konkreettista merkitystä ja se on jo jotain.
Entä sitten, kannattaako yrityksen ryhtyä mainostamaan Ecosiassa? Tämä kysymys kävi useaan otteeseen mielessä, mutta vaatii lisää perehtymistä. Ehkäpä kuulemme vielä blogissamme tästä näkökulmasta myöhemmin!
Lue myös: Etsi ja tee hyvää – maailmaa parantavat hakukoneet vertailussa