Karhulla on asiaa

Google lopettaa yksilön seurantaan perustuvan mainonnan

Timo Salminen

Google ilmoitti maaliskuun alussa blogissaan, että se lopettaa internetin käyttäjien yksilölliseen seurantaan perustuvan mainonnan. Google on kertonut jo aiemmin luopuvansa kolmannen osapuolen evästeistä Chrome-selaimessaan.

Ensikatsomalta tämä vaikuttaa suurelta uutiselta internet-käyttäjien yksityisyyden näkökulmasta. Asia on kuitenkin mutkikkaampi kuin päältä päin näyttää. Jatkossa tarkoituksena on seurata ihmisjoukkoja, ja myös siihen liittyy yksityisyydensuojahaasteita.

Yksilöstä oppiminen on ollut Googlen mainontabisneksen perusta

Googlen keskeinen liiketoiminnan periaate on ollut kerätä tietoa yksittäisen henkilön käyttäytymisestä ja kiinnostuksen kohteista sekä näyttää hänelle kerätyn tiedon perusteella mahdollisimman osuvaa mainontaa. Mainontaa on näytetty Google-haussa, mutta sen lisäksi miljoonilla verkkosivustoilla, mobiilisovelluksissa ja muissa välineissä, jotka ovat yhteydessä Googlen mainosverkkoon.

Osuvan mainonnan ansiosta Googlen markkina-arvo on yli tuhat miljardia

Osuva mainonta on tuonut Googlelle valtaosan sen taloudellisesta tuotosta ja ollut nostamassa yrityksen arvon hurjiin lukemiin. Googlen emoyhtiön Alphabetin liikevaihdosta on viime vuosina tullut Forbesin arvion mukaan vähintään 70 % mainonnasta. Tätä kirjoitettaessa Alphabetin markkina-arvo on noin 1 140 000 000 000 € eli reilut tuhat miljardia euroa. Siinä ovat Suomen valtion tälle vuodelle ennustetut tulot kerrottuna 21:llä.

Yksityisyydensuojakeskustelu on otettu Googlella vakavasti

Yksityisyydensuojaa koskeva keskustelu on viime ajat ravistellut toimialaa. Suomessa se on heijastunut mm. verkkosivujen evästeitä koskeviin viranomaislinjauksiin. Yhä useampi internetin käyttäjä kiinnittää huomiota yksityisyyteensä ja kokee ongelmaksi sen, että Googlen kaltaiset kansainväliset suuryritykset keräävät heistä dataa.

Nyt vaikuttaa siltä, että Google on taipunut yksityisyydensuojaa koskevan paineen alla ja päättänyt toimia. Tuoreen päätöksen perusteella vaikuttaa siltä, että internet on muuttumassa käyttäjien yksityisyyttä kunnioittavaan suuntaan. Suuri kysymys on se, miten mainontaa kohdistetaan jatkossa ja onko aidosti niin, että kohdistamista voidaan tehdä vaarantamatta yksityisyydensuojaa.

Jatkossa tarkoitus mainostaa yksilöiden sijaan ihmisjoukoille

On selvää, että Google tekee kaikkensa voidakseen tarjoilla mahdollisimman osuvaa mainontaa myös jatkossa. Yrityksen tavoitteena on perustaa mainonnan jakelu tekniikkaan nimeltä FLoC (Federated Learning of Cohorts).

FLoCin ideana on seurata ihmisjoukkoja ja heidän kiinnostuksensa kohteita. Siinä verkkoselaimen selailuhistorian perusteella tehdään havaintoja siitä, mikä yksilöä kiinnostaa. Kiinnostuksen kohteiden perusteella hänet yhdistetään osaksi ihmisjoukkoa. Kiinnostusperusteisille ihmisjoukoille kohdistetaan mainontaa, jonka on tarkoitus olla osuvaa kaikille joukon jäsenille. FLoC-seurannassa ei tarvita selaimeen asennettavia evästeitä, joista on tullut erityisesti Euroopassa kuuma keskustelunaihe.

FLoCista kerrottiin Googlen blogissa aiemmin tänä vuonna.

Jos mainonta kohdistuu ihmisjoukolle, miten yksilö yhdistetään joukkoon?

On mielenkiintoista nähdä, miten Google toteuttaa seurantaa tulevaisuudessa niin, että yksilöt saadaan yhdistettyä mainonnan kohderyhminä oleviin ihmisjoukkoihin, ja onko se mahdollista niin, ettei yksilön suojan mielletä vaarantuvan. Ajan henkeä noudattaen tässäkin asiassa mielikuvilla on lähes yhtä suuri rooli kuin faktoilla.

Digitaalista yksityisyydensuojaa puolustava Electronic Frontier Foundation suhtautui jo tuoreeltaan kriittisesti Googlen suunnitelmiin joukkojen seurannasta.

Päivitys: Search Engine Land -uutispalvelu puolestaan uutisoi, että FLoC voi nyt suunnitellussa muodossa olla EU:n GDPR-tietosuojasäädöksen vastainen.

Jos kohdentaminen tapahtuu joukkoon eikä yksilöön perustuen, nykymuotoinen ns. remarketing-mainonta saattaa jäädä historiaan. Yksilölle ei ole mahdollista näyttää juuri hänen tutustumaansa sisältöön perustuvaa mainontaa – vaikkapa sen hotellin mainoksia, jonka verkkosivuilla hän edellispäivänä vieraili – jos häntä ei ole tunnistettu yksilönä. Tämä ja muita näkökulmia aiheeseen tuodaan esille Business Insider Indian tuoreessa artikkelissa.

Omalta osaltani toivotan askeleet kohti yksityisyyden suojaan vakavammin suhtautuvaa internetiä tervetulleeksi. Olemme Karhussa havainneet, että tuloksellista digitaalista mainontaa voi tehdä ja oikeanlaisten kävijöiden määrää kasvattaa myös yksityisyydensuojaa vaarantamatta.

Lupaamme seurata popcornit kuumana, millaista kehitystä alueella tapahtuu jatkossa.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje