Karhulla on asiaa

Google Maps -kartan piilotus voi tuoda tuhansien eurojen säästöt verk­ko­si­vuil­la

Timo Salminen

Kun Google Maps -karttapalvelu aikoinaan lanseerattiin, sillä tuotettuja karttoja erilaisilla ominaisuuksilla varustettuna sai upottaa verkkosivuille ilman kustannuksia tai suurempia rajoituksia. Tämä kaikki muuttui kesällä 2018 Googlen ilmoitettua, että karttojen näyttäminen osana verkkosivuja Google Maps API -rajapinnan kautta alkoi edellyttää laskutustietojen syöttämistä Googlen järjestelmään. Muutoksen myötä Google Maps muuttui maksulliseksi, mikäli karttojen latauskerrat ylittävät tietyn tason. Ainoastaan kaikkein yksinkertaisimmat ns. iframe-karttaupotukset pysyivät maksuttomina.

Google tarjoaa maksutta yli 28 000 maksutonta Maps API -karttalatausta per kuukausi verkkosivuilla. Määrä on enemmän kuin riittävä monella sivustolla.

Googlen karttojen käyttöön myönnetään 200 dollarin edestä ilmaiskrediittejä, joilla liikennemääriltään pienten verkkosivustojen ylläpitäjät saavat katettua kartoista aiheutuvan kustannuksen kokonaisuudessaan. Tätä kirjoitettaessa Googlen tarjoama 200 dollarin kiintiö riittää dynaamisen kartan lataamiseen yli 28 000 kertaa kuukaudessa. Suurella osalla verkkosivustoja kartat ovat siis pysyneet käytännössä ilmaisina. Tarkempaa tietoa löytyy Google Maps -hinnastosta.

Kartat voivat aiheuttaa verkkosivuilla tuhansien eurojen kulut

Kun Google Maps -karttojen käyttöehdot muuttuivat, niistä alkoi aiheutua merkittäviä kustannuksia osalle asiakkaistamme. Erään karttakustannuksista järkyttyneen asiakkaamme sivustolla tehdään vierailuja noin 200 000 tyypillisessä kuukaudessa. Sivujen katseluita kertyy 800 000 kuukausittain. Kartat aiheuttivat heille tyypillisen kuukauden aikana 1 200 euron kustannuksen. Aiemmin he olivat voineet hyödyntää karttoja maksutta.

Kun kartta aukeaa vasta nappia painamalla, voivat säästöt olla suuret

Verkkosivuille toteutettiin perinteisesti Google Maps -karttoja niin, että ne latautuivat kävijälle samalla kun heidän pyytämänsä sivu latautuu. Tämä oli ongelmaton tapa silloin, kun karttalatausten määrä ei aiheuttanut kuluja eikä koko asiaa tarvinnut miettiä. Kun maksuttomat karttalataukset päättyvät reilun 28 000:n kohdalla, toteutukset on ollut tarpeen miettiä uusiksi.

Usein kävijä kokee paremmaksi käyttötilanteen, jossa kartta aukeaa pyynnöstä automaattisen latautumisen sijaan.

Mikäli suositun verkkosivun kävijöille halutaan nykyisin tarjota Google Maps -kartta, kannattaa suunnitella tarkasti sen esitystapa. Ensisijaisesti kannattaa suosia toimintatapaa, jossa kävijän tulee klikata tai näpäyttää linkkiä tai painiketta nähdäkseen kartan. Kun kartan lataaminen tapahtuu vasta kävijän sitä erikseen halutessa, karttalatausten määrä jää yleensä murto-osaan siitä, mitä ne ovat sivustoilla, jossa kartta latautuu heti kun sen ympäröimä sivu latautuu. Kävijä ei yleensä miellä ongelmaksi, että hänelle tarjotaan kartta vasta sitten, kun hän painaa esim. ”Näytä sijainti kartalla” -linkkiä. Google-kartan piilottamista napin tai linkin taakse kannattaa harkita myös olemassaolevilla sivustoilla, mikäli kartoista aiheutuu kustannuksia.

Mutkikas tie lumen peittämien puiden keskellä

Kartta voi joskus olla tarpeen ladata oletuksena, esimerkiksi jälleenmyyjähaussa

Kartan näyttäminen oletuksena on usein tarpeen palveluissa, joissa kävijälle tarjotaan jonkinlainen karttahaku. Esimerkiksi jos yrityksen tuotteiden kaikkien jälleenmyyjien sijainnit halutaan näyttää kävijälle Suomen kartalla, voi kartan esittäminen suoraan jälleenmyyjiä esittelevällä sivulla olla käytettävyyden kannalta tärkeää. Tuossakin tilanteessa voi olla järkevää piilottaa kartta oletusnäkymästä yksittäisiltä jälleenmyyjäesittelysivuilta. Mikäli kartta latautuu oletuksena vain jälleenmyyjien kokoomasivulla, se todennäköisesti aiheuttaa murto-osan siitä karttalatausvolyymistä, joka aiheutuisi kartan näyttämisestä jokaisen jälleenmyyjän omalla sivulla.

Google Mapsin kanssa kilpailee useita muita karttatekniikoita

Google Mapsin lisäksi verkkosivujen kehittäjille on tarjolla useita muita karttapalveluita. Maksuttomista karttapalveluista suosituin on OpenStreetMap. Maksullisista palveluista suosituimpiin kuuluvat MapBox ja Here Maps, jotka molemmat tarjoavat tätä kirjoitettaessa ilmaisversion pienimuotoiseen verkkosivukäyttöön.

OpenStreetMap, MapBox ja Here Maps ovat suosittuja karttapalveluita, joita usein harkitaan Google Mapsin vaihtoehtona verkkosivutoteutuksiin.

Useista kilpailijoista huolimatta Google Maps on edelleen oma suosikkini, kun karttoja halutaan esittää osana verkkosivuja. Google-kartat miellyttävät, koska ne tarjoavat monipuoliset ominaisuudet verkkosivujen kehittäjälle. Sitä tärkeämpänä olen pitänyt kuitenkin sitä, että Google Maps on verkkosivujen kävijöille karttapalveluista tutuin ja sen käyttökynnys on alhaisin. Nämä edut puoltavat Google Mapsin valitsemista, vaikka kartoista voi aiheutua käyttökustannuksia.

Kumpi palvelee kävijää sujuvammin, kartta vai karttalinkki?

Monessa tapauksessa kävijöitä voi palvella verkkosivulle upotettua Google Maps -karttaa paremmin yksinkertaisella karttalinkillä. Yksinkertainen ”Katso sijainti kartalla” -linkki verkkosivuilla voi avata valitun kohteen sijainnin näyttävän kartan suoraan Google Maps -palvelusta.

Kävijän laitteesta ja käyttötavasta riippuen karttalinkki voi avata Google Maps -sivuston tai kävijän laitteelle asennetun Google Maps -sovelluksen. Kartan avaus siirtää kävijän pois verkkosivustolta, mutta Googlen omassa ympäristössä kävijä pääsee yleensä hyödyntämään karttaa ja sen liitännäispalveluita kuten ajo-ohjeita monipuolisemmin kuin verkkosivuille upotetulla kartalla. Kokemuksemme mukaan kävijää palvellaan karttalinkillä upotettua karttaa tehokkaammin erityisesti sivustoilla, joilla käyttö painottuu mobiiliin.

 

Google Maps -kartat palvelevat verkkosivujen kävijöitä monella tavalla. Verkkosivujen kehittäjien kannattaa kuitenkin harkita tarkasti, missä muodossa kartta tarjotaan kävijöille. Onnistuneella toteutustavan valinnalla voidaan saavuttaa tuhansien eurojen säästöt käyttökokemuksen kärsimättä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje