Googlen algoritmimuutos vähentää UKK-sisältöjen näkyvyyttä
Hakukoneiden merkitys sivuston menestykselle on edelleen äärimmäisen merkittävä. Keskustelua on käyty esimerkiksi siitä, korvaavatko tekoälytyökalut hakukoneet kokonaan. Tällä hetkellä todellisuus on kuitenkin se, että asiakkaidemme sivustoille saapuu tyypillisesti 50-90 % liikenteestä hakukoneiden kautta. Googlella on merkittävä valta hakualgoritmien muodossa valita, millaista sisältöä se näyttää.
Viimeisin muutos Googlen hakutuloksissa koskee Schema-rakenteita ja erityisesti usein kysyttyjä kysymyksiä. Mistä muutoksessa on kyse?
Schema on lisätieto hakukoneille
Schema, tunnetaan myös nimellä Schema Markup, on koodi, joka lisätään verkkosivuston HTML-koodiin. Se auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston sisällön paremmin ja näyttämään sen hakutuloksissa ”rikastetussa muodossa”. Tämä ”rikastettu muoto” (eng. rich content) voi olla esimerkiksi arvosteluja, tähtiä, kuvia tai usein kysyttyjä kysymyksiä. Schemat ovat kuin hakukoneiden ymmärtämä lisäkieli, joka selkeyttää sivuston sisältöä ja tekee siitä houkuttelevamman käyttäjille.
Muutamia yleisimpiä Schema Markup -tyyppejä
- Organisaatio-schema: Antaa perustietoja yrityksestä, kuten nimen, logon, yhteystiedot ja sijainnin.
- Tuotearvostelu-schema: Näyttää tuotearvostelut ja tähtiluokitukset hakutuloksissa.
- Tapahtuma-schema: Antaa tietoja tulevista tapahtumista, kuten päivämäärän, ajan ja paikan.
- Henkilö-schema: Antaa tietoja henkilöistä, kuten nimi, työ ja koulutus.
- FAQ-schema: Sisältää usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
- HowTo-schema: Tarjoaa vaiheittaiset ohjeet, kuinka tehdä jotakin.
Schemat ovat olleet oikotie näkyvyyteen
Schemat ovat olennainen osa hakukoneoptimointia, sillä sen lisäksi, että ne auttavat Googlea näyttämään käyttäjille relevantimpaa sisältöä, ovat ne tarjonneet mahdollisuuden saada normaaleista hakutuloksista eroava sisältönosto Googlen hakutuloksiin ilmaiseksi. Viime vuosina esimerkiksi usein kysytyt kysymykset ovat nousseet hakutuloksissa erittäin korkealle, mikä toisaalta on myös vähentänyt osaltaan sivuvierailuita. Nyt Google on näyttänyt kääntäneen suuntansa takaisin kohti perinteisiä hakutuloksia.
Hakukoneet ja analytiikka: Lue lisää
Elokuussa 2023 tehdyt muutokset iskevät erityisesti FAQ-sisältöihin
Elokuun 2023 päivitykset toivat merkittäviä muutoksia erityisesti FAQ (usein kysytyt kysymykset) ja HowTo (ohjeet) schemojen, käyttöön ja näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa.
Keskeisimmät muutokset ovat seuraavat
- FAQ jatkossa vain julkisille toimijoille: FAQ-schemasta on jatkossa hyötyä vain hallituksen ja julkisen terveydenhuollon toimintaan liittyvillä verkkosivustoilla
- FAQ:n näkyvyys vähenee: Google on ilmoittanut, että FAQ-schemojen rikkaat tulokset näkyvät harvemmin hakutulosten katkelmissa. Tämä muutos on suunniteltu tarjoamaan ”puhtaampi ja yhdenmukaisempi hakukokemus” käyttäjille
- HowTo-Schema: 13. syyskuuta lähtien How-to -tyyppisiä hakutuloksia ei ole enää Googlessa näytetty lainkaan.
Nämä eivät muutu
Muutos ei vaikuta hakutulosyhteenvetoon (featured snippet) eikä ihmiset kysyvät myös (people also ask) -osion näkymiseen hakutuloksissa.
Miten tästä eteenpäin?
Muutokset ovat merkittäviä, ja jatkossa oman sivuston sisältö ja sen hakukoneoptimointi ovat entistä tärkeämpiä. Harvoin voi enää pitää itsestään selvänä, että oma sisältö näkyy Googlessa, vaan jatkuvan hakukoneoptimoinnin avulla sivuston eri sisältöjä pyritään nostamaan hakutuloksissa ylemmäksi ja näin houkuttelemaan enemmän kävijöitä sivustolle.
Karhulla jatkamme toistaiseksi FAQ-Scheman lisäämistä haitarielementteihin, sillä näin varaudumme mahdollisiin tuleviin algoritmimuutoksiin. Lisäksi Schemat ovat myös muiden hakukoneiden kuin Googlen käytettävissä. Seuraamme kuitenkin tilannetta sekä schemojen että muiden algoritmimuutosten osalta.
Keskustellaanko hakukoneoptimoinnista?
Tilaa alta Karhun uutiskirje, niin pysyt perillä digialan ajankohtaisista asioista. Jos taas sivustonne hakukonenäkyys mietityttää, laita viestiä atte.makinen@karhuhelsinki.fi ja jutellaan, miten voisimme olla avuksi.