Karhulla on asiaa

Ha­ku­ko­ne­nä­ky­vyys – mainontaa vai optimointia?

Sanna Lindholm

Hakukonenäkyvyys on asia, josta keskustelemme säännöllisesti asiakkaidemme kanssa. Keskustelun avaus voi tulla kummalta osapuolelta tahansa, ja aluksi voi olla epäselvää mistä oikeasti keskustellaankaan, hakukonemainonnasta vai hakukoneoptimoinnista. Oikea vastaus on, että hakukonenäkyvyys koostuu molemmista ja tänä päivänä ei voi kumpaakaan jättää huomioimatta.

Hakukonemainonta on maksullisia klikkauksia

Mainonta hakukoneissa on pääpiirteittäin yksinkertaista, se voi olla hakusanamainontaa tai display-mainontaa. Google itse puhuu mielellään YouTubesta maailman toiseksi suosituimpana hakukoneena, joten tällä ajatuksella myös videomainonta on yksi hakukonemainonnan muoto.

Mainosten näkyminen ei itsessään maksa mitään, mainontabudjetti kuluu vasta kun mainosta tai videossa olevaa elementtiä klikataan tai videota katsotaan tarpeeksi kauan. Markkinointimielessä hakukonemainonta on helppo käsite, koska sille asetetaan haluttu budjetti ja usein sen kesto on rajattu. Sitä voi myös ostaa usealta eri toimijalta ja sen mukanaolo kampanjoinnissa on helppo perustella myös kulmahuoneeseen.

Hakukoneoptimointi tuottaa ”maksutonta” liikennettä

Hakukoneoptimoinnista keskusteleminen ei aina ole kovin helppoa. Perinteiseen markkinointiin ja mainonnan ostamiseen tottuneiden on joskus haasteellista nähdä hakukoneoptimointi osana markkinointia. Tuloksia on lyhyellä tähtäimellä vaikea saada, mutta toisaalta ei myöskään pystytä kertomaan tarkasti millä aikajänteellä tuloksia on odotettavissa. Hakukoneoptimointi on myös muihin mainosmuotoihin verrattuna tavallaan näkymätöntä, ei ole tiettyä ostettavaa mainospaikkaa eikä hienoja visuaalisia ilmeitä esiteltäväksi johtoryhmälle. Kuitenkin se tuottaa kävijöitä sivustolle pitkällä tähtäimellä edullisemmin kuin kampanjaluonteinen mainonta.

Optimointi on maksutonta siinä mielessä, että klikkauksista ei tarvitse maksaa mitään.  Se kuitenkin vaatii pitkäjänteistä, kurinalaista työskentelyä (aikaa ja osaamista) sekä säännöllistä tulosten seuraamista. Mikäli omassa organisaatiossa ei ole tähän resursseja, ostetaan hakukoneoptimointia talon ulkopuoliselta asiantuntijalta, jolloin siitä tavallaan tulee maksullista.

Kumpaa pitäisi tehdä, hakukonemainontaa vai hakukoneoptimointia?

Hakukonemainonta ja –optimointi ovat toisiaan täydentäviä toimenpiteitä. Mainonta tuottaa tuloksia välittömästi kun taas optimointi on parhaimmillaan liikenteen tuottajana pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Hakukonemainontaan voi käyttää aina enemmän ja enemmän budjettia kun taas optimointi hyötyy enemmän sivuston sisältöön kohdistuvista toimenpiteistä. Yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta ei ole, usein kehotamme tekemään molempia.

Hyvä hakukonenäkyvyys on parhaimmillaan osuvaa mainontaa ja onnistunutta optimointia. 

Googlen versiot hakukonemainoksista

Miksi hyvä hakukonenäkyvyys on tärkeää?

Googlen ensimmäisellä hakutulossivulla kannattaa sijoittua mahdollisimman korkealle, koska ihmiset ovat hätäisiä ja klikkaavat lähes aina ensimmäisiä näkemiään hakua vastaavia tuloksia. Eri arvioiden mukaan toiselle hakutulossivulle siirtyvien määrä on vain 5-20 %. Tällä hetkellä ensimmäiset neljä tulosta ovat (ainakin kilpailluimmilla hakusanoilla) AdWords-mainoksia.

Mainokset

Google on muuttanut hakumainonnan käytäntöjään vähitellen siten, että ensin poistettiin sivun oikeassa reunassa olevat mainospaikat kokonaan. Seuraavaksi kasvatettiin mainoksille sallittua merkkimäärää, joten mainoksiin mahtuu pidempiä tekstejä kuin aikaisemmin. Mainosten väliin pystysuunnassa jäävää tilaa on myös kasvatettu, jolloin monella näytöllä näkyvät sivua vierittämättä vain mainokset ei lainkaan orgaanisia (maksuttomia) hakutuloksia.

AdWords-mainokset on myös merkitty mainoksiksi, mutta vaivihkaa merkintätapaa on muutettu huomaamattomammaksi (kuva yllä). Oranssi ”mainosruutu” muuttui ensin vihreäksi ja sen jälkeen poistettiin vihreä taustaväri kokonaan. Google elää mainoksista saatavilla tuloilla, joten muutokset ovat siitä näkökulmasta katsottuna perusteltuja. Mitä enemmän häivytetään rajaa mainosten ja orgaanisten hakutulosten välillä, sitä enemmän hätäiset ihmiset niitä klikkaavat.

Orgaaniset hakutulokset

Mainokset siis painavat maksuttomia hakutuloksia ruudulla alemmaksi. Jos mainontaan ei halua panostaa, on hakukoneoptimointi ainut tapa varmistaa oman sivuston näkyvyys mahdollisimman korkealla tuloksissa.

Vain aniharva selaa Googlen hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Ei ole myöskään yhdentekevää mihin kohti hakutuloksissa sijoittuu. Ensimmäinen orgaaninen hakutulos saa reilut 30 % kaikista klikkauksista, toinen 14 % ja kolmas enää noin 10 %. Google arvioi hakutulosten järjestyksen jokaisella hakukerralla erikseen. Sen elämäntehtävä on antaa mahdollisimman hyvin hakua vastaavia tuloksia ja se osaa arvioida sivulla olevan tekstin laatua ja merkityksellisyyttä hakijan näkökulmasta.

Hyvä hakukonenäkyvyys on parhaimmillaan osuvaa mainontaa ja onnistunutta optimointia. Karhu Helsingin avulla pääset toteuttamaan molempia. Olemme sertifioitu Google Partner –toimisto, asiantuntijamme ovat suorittaneet AdWords –mainontaan liittyviä kokeita. Myös hakukoneoptimointi on lähellä sydäntämme, siitä voit lukea lisää alla olevien linkkien kautta.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje