Karhulla on asiaa

Ha­ku­ko­neop­ti­moin­ti si­vus­to­uu­dis­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na

Sanna Lindholm

Kun aloitamme sivuston uudistusprojekteja asiakkaidemme kanssa,  keskustelemme määrittelypalavereissa paljon hakukoneoptimoinnista ja siitä miksi se on tärkeää ottaa huomioon jo sivustoa rakennettaessa.

Joskus törmäämme ajatukseen, että optimointi on jotain ylimääräistä, jota ei tarvitse ajatella sivuston rakennusvaiheessa, vaan ”hoidetaan se sitten myöhemmin”.  Näinkin voi tietysti tehdä, emme sitä kuitenkaan suosittele, koska se väistämättä aiheuttaa kaikille osapuolille tuplatyötä.

Pelkona voi myös olla, että keskitytään vain hakukoneisiin kävijöiden sijaan. Kuitenkin hakukoneoptimointi, sivuston suunnittelu ja toivotun kohderyhmän saavuttaminen liittyvät läheisesti toisiinsa ja jos kaikkia ei huomioida samanaikaisesti, päädytään menettämään aikaa ja rahaa sekä kävijöitä ja tuloja kilpailijoille.

Kun optimointi huomioidaan heti alkumetreiltä lähtien, se lyhentää uudistusprojektin kestoa ja yritykset saavuttavat haluamiansa tuloksia nopeammin.

Hakukoneoptimoinnilla on arvoa sivuston suunnittelussa

Hakukoneoptimointi on sivuston suunnittelun perusasioita, koska orgaaninen haku on lähes aina suurin sivustolle liikennettä tuova kanava. Teknisessä mielessä optimointi sisältää sivuston rakenteen, navigaation ja URL-osoitteiden perussuunnittelun. Jos sivusto suunnitellaan ilman, että hakukoneoptimointi huomioidaan, täytyy usein jälkikäteen tehdä suuriakin muutoksia. URL-osoitteita voidaan joutua muuttamaan, järjestämään sisältöä uudelleen tai jopa kirjoittaa uudestaan sisältötekstejä ja puuttuvia metakuvauksia.

Tärkeää on myös muistaa, että hakukoneoptimointi ei ole kertaluonteinen projekti, jonka voi sivuston rakennusvaiheen jälkeen unohtaa. Optimoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti ja sen on muututtava ja mukauduttava uusiin trendeihin ja tarpeisiin. Jatkuvan tekemisen myötä myös hakukoneoptimoinnin tuomat tulokset kasvavat ajan mittaan. Google tekee vuodessa satoja päivityksiä algoritmiinsa ja vaikka monet niistä ovat pieniä, tänä vuonna (2016) on julkaistu jo seitsemän suurempaa, suoraan hakutuloksiin vaikuttavaa päivitystä.  

Hakukoneet ovat kiinnostuneita laadukkaasta sisällöstä ja käyttäjäkokemuksesta

Drupal 8 on ilmestynyt

Hakukoneet reagoivat yhä muutoksiin viiveellä, vaikkakin viimeisimmän algoritmipäivityksen jälkeen on lupa odottaa parempaa reagointinopeutta. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä pidempään optimointitoimenpiteiden aloittaminen kestää, sitä kauemmin sivuston maineen ja hakukonesijoitusten vakiinnuttaminen kestää. Hakukoneoptimointi tulee ajatella yhtenä sivuston suunnittelun tärkeänä osana eikä jättää asiaa käsiteltäväksi joskus tulevaisuudessa.

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen toimenpide

Hakukoneet, tärkeimpänä Google, ovat erityisen kiinnostuneita laadukkaasta sisällöstä ja laadukkaasta käyttäjäkokemuksesta. Samoista asioista siis, joista myös käyttäjät ovat kiinnostuneita.

Sivustoja tulisi rakentaa ja uudistaa siten, että hakukoneoptimointi on kehitysprojektin ytimessä. Valitaan yrityksen tai organisaation kannalta tärkeimmät avainsanat ja sisältö ja luodaan niitä tukeva sivustorakenne. Näin on mahdollista saavuttaa haluttuja tuloksia heti uuden sivuston julkaisusta lähtien.

Karhu Helsinki on digitoimisto. Suunnittelemme ja rakennamme laadukkaita sivustoja, joista tykkäävät niin asiakkaat, sivustojen käyttäjät kuin hakukoneetkin.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje