Karhulla on asiaa

Jul­kai­su­jär­jes­tel­mien mark­ki­nao­suu­det 2022 – WordPress on vahvistanut asemiaan

Timo Salminen 1

Verkkosivujen rakentamisessa käytettävien julkaisujärjestelmien kilpailu globaaleista markkinaosuuksista on tiukkaa. Osuuksissa on tapahtunut viimeisten 10 vuoden aikana merkittäviä muutoksia.

Julkaisujärjestelmien suosio ylipäätään on kasvanut rajusti, ja WordPressin asema markkinajohtajana on vahvistunut. Verkkokauppa-alustat ja ketterät kaupalliset vaihtoehdot ovat nostaneet osuuttaan. Kartoitimme vuoden 2022 julkaisujärjestelmien markkinaosuuksia eri lähteistä ja löysimme kiinnostavia trendejä, joista seuraavassa lisää.

Julkaisujärjestelmien suosio on kasvanut ylipäätään

W3Techs-sivuston tilastojen perusteella kymmenen vuotta sitten eli vuonna 2012 arviolta 71 % kaikista verkkosivustoista oli käsin koodattuja tai jonkinlaisia räätälöityjä toteutuksia eli ne eivät käyttäneet mitään vakiintunutta julkaisujärjestelmää.

Vuonna 2022 enää 33 % sivustoista on käsinkoodattuja ja loput eli kaksi kolmasosaa pyörivät julkaisujärjestelmän päällä. Julkaisujärjestelmän saa nykyisin käyttöönsä olennaisesti helpommalla ja halvemmalla kuin takavuosina.

Kaksi kolmasosaa maailman verkkosivustoista pyörii nyt julkaisujärjestelmän päällä. Järjestelmien suosio on kasvanut viime vuodet.

Viimeisen 10 vuoden aikana Internet Live Stats -palvelun arvion mukaan verkkosivustojen kokonaismäärä on noussut noin 700 miljoonasta noin 2 miljardiin. Pikaisen laskutoimituksen perusteella julkaisujärjestelmävetoisten verkkosivustojen määrä on siis kasvanut reilut 600 % vuodesta 2012 vuoteen 2022.

WordPress on vahvistanut markkinajohtajan asemaansa

Lähes kaksi kolmannesta maailman julkaisujärjestelmävetoisista verkkosivustoista toimii W3Techs-tilastojen perusteella tätä kirjoitettaessa WordPressillä. WordPressin suosio on ollut viime vuodet maltillisessa, mutta tasaisessa kasvussa.

Kymmenen vuotta sitten eli 2012 WordPressin osuus maailman julkaisujärjestelmämarkkinasta oli 54,8 % ja vuonna 2022 lähes kymmenen prosenttiyksikköä korkeampi eli 64,2 %. Kaikkien yli 1,5 prosentin markkinaosuuteen pääsevien teknologioiden osuudet näkyvät graafissa alla.

Julkaisujärjestelmien markkinaosuudet 2022
WordPressin markkina-asema on vahva. Verkkokauppa-alustat ja ketterät kaupalliset järjestelmät ovat nousseet viime vuosina merkittäviin osuuksiin julkaisujärjestelmämarkkinassa.

Maailman suosituimmat julkaisujärjestelmät vuonna 2022, top 20

  1. WordPress
  2. Shopify
  3. Wix
  4. Squarespace
  5. Joomla
  6. Drupal
  7. Adoben järjestelmät
  8. Googlen järjestelmät
  9. Bitrix
  10. OpenCart
  11. Webflow
  12. PrestaShop
  13. Weebly
  14. GoDaddy Website Builder
  15. TYPO3
  16. Tilda
  17. HubSpot CMS
  18. Duda
  19. Bigcommerce
  20. Microsoftin järjestelmät

Lähde: W3Techs 

Tilastot kertovat verkkokaupan roolin kasvusta

Yhä useampi verkkosivusto on nykyisin myös verkkokauppa ja tämä näkyy julkaisujärjestelmätilastoissa. Suosituimpien julkaisujärjestelmien listan kakkosena komeilee Shopify, joka on nimenomaan verkkokauppa-alusta. Kaikilla Top 7 -listan järjestelmillä voi toteuttaa myös verkkokaupan. WordPress-sivustoilla verkkokaupan pohjana käytetään useimmiten lisäosaa nimeltä WooCommerce. Listan seitsemäntenä näkyvän Adoben tuotevalikoimasta puolestaan löytyy laajassa käytössä oleva verkkokaupparatkaisu Adobe Commerce, joka tunnettiin aiemmin nimellä Magento.

Verkkokauppa-alustat ovat vahvasti edustettuna suosittujen julkaisujärjestelmien listalla. Verkkokauppoja rakennetaan nyt eniten WooCommercella, Shopifyllä ja Adoben tuotteilla.

Maailman miljoonalta suosituimmalta verkkosivustolta tilastotietoa keräävä BuiltWith-palvelu raportoi, että WooCommerce on tätä kirjoitettaessa selvästi suosituin verkkokauppa-alustoista. WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän lisäosa eli käytännössä WordPress on markkinajohtaja myös verkkokaupoissa. Shopify ja Adobe Commerce ovat vuonna 2022 kisan kakkonen ja kolmonen. Tarkempaa tilastotietoa verkkokauppa-alustoista löytyy BuiltWithin sivustolta.

Ketterät kaupalliset järjestelmät ovat löytäneet asiakkaita

Vielä joitakin vuosia sitten kaupallisille julkaisujärjestelmille ennustettiin loppua avoimen lähdekoodin tuotteiden vallatessa alaa. Viime vuosina markkinoille on kuitenkin tuotu edullisia ja tehokkaasti tuotteistettuja kaupallisia julkaisujärjestelmiä, jotka ovat saavuttaneet suuren suosion ja näkyvät jo suosituimpien julkaisujärjestelmien listalla. Vuonna 2022 näistä vahvimpia ovat Wix ja Squarespace.

Maksulliset ja maltillisen hintaiset Wix, Squarespace ja Shopify ovat monikymmenkertaistaneet asiakasmääränsä

Molemmilla saa pienellä kuukausihinnalla käyttöönsä sujuvasti toimivan julkaisujärjestelmän, jolla rakentaa helposti yksinkertaisen ja tyylikkään verkkosivuston tai verkkokaupan. Järjestelmien ominaisuudet riittävät hyvin monien mikro- ja pienyritysten tarpeisiin.

Squarespacen perustuotteen hinta on tätä kirjoitettaessa 17 euroa kuukaudessa ja Wixillä vajaat 15. Myös Shopify on kaupallinen tuote, jonka kustannukset lähtevät vajaasta 30 eurosta kuukaudessa. Näiden suosituimpien kaupallisten julkaisujärjestelmien asiakasmäärä on monikymmenkertaistunut viimeisen 10 vuoden aikana.

Drupal on käytössä laajasti, painotus suurissa projekteissa

Myös avoimen lähdekoodin Drupal kuuluu maailman suosituimpien julkaisujärjestelmien joukkoon, mutta sen markkinaosuus on kymmenessä vuodessa tippunut 6,5 prosentista 1,9 prosentiin. Sivustojen määrän kasvaessa rajusti Drupal-sivustojen absoluuttinen määrä on pysynyt suhteellisen tasaisena.

Drupal jatkaa suosittuna järjestelmänä suurilla ja monimutkaisemmilla sivustoilla sekä maailmalla että Suomessa

Drupal on ollut Suomessa pitkään laajassa käytössä ja se on suosittu myös nykyisin. Drupalin rooli on vahva nimenomaan suurilla sivustoilla, joissa sisältöä ja käyttäjiä on paljon ja joissa informaatioarkkitehtuuri on mutkikas.

Maailman suosituimpien julkaisujärjestelmien listalla näkyy avoimen lähdekoodin järjestelmistä myös Joomla. Sen markkinaosuus on tippunut Drupalia voimakkaammin, mutta järjestelmällä on edelleen merkittävä rooli maailmalla. Suomessa Joomlaa on käytetty perinteisesti vähän.

Karhu Helsinki rakentaa verkkosivuja WordPressillä ja Drupalilla

Meillä Karhu Helsingissä on julkaisujärjestelmiin ja niiden markkinoiden kehitykseen kova luontainen kiinnostus. Suunnittelemme ja rakennamme päätyöksemme verkkosivustoja WordPressillä ja Drupalilla, mutta meillä on kokemusta lukuisista eri julkaisujärjestelmistä reilun 20 viime vuoden ajalta.

Projektiemme hinnoista olemme kirjoittaneet aiemmin
WordPress-verkkosivujen hinta
Mitä Drupal-projekti maksaa

Jos julkaisujärjestelmäasiat askarruttavat, lähetä allekirjoittaneelle sähköpostia tai ota meihin yhteyttä muulla tavoin.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje