Saavutettavuus: Lue jutut blogistamme
Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että digitaalisten palveluiden sisältöjen tulee olla kaikkien ihmisten saavutettavissa ja käytettävissä ja jokaisen täytyy ymmärtää, mitä niissä sanotaan.
Olemme koonneet tälle sivulle artikkeleitamme digitaalisten palvelujen saavutettavuudesta. Tutustu myös verkkosivujen saavutettavuusauditointiin.
Digipalvelulain uudet vaatimukset – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
20.11.2024
Saavutettavuus verkkopalveluissa – WCAG 2.2 kriteeristö julkaistu
16.10.2023
Värillä on väliä – etenkin saavutettavuuden kannalta
12.4.2023
Verkkokaupalle uusia vaatimuksia: alennukset, asiakasarvostelut ja saavutettavuus
28.3.2023
Esteettömyysdirektiivi tuo saavutettavuusvaatimukset yksityiselle sektorille
15.2.2022
Saavutettavien verkkosivujen tekstisisällön muistilista
9.11.2021
WCAG-kriteerit ymmärrettävästi – näin teet sivustostasi saavutettavan
16.9.2021
Karhun kokemuksia saavutettavien sivustojen rakentamisesta
5.1.2021
Saavutettavuus ja hakukoneoptimointi – 6 helppoa vinkkiä
21.4.2020
Saavutettavuusstandardi WCAG ja digitaalisten palveluiden uusi aamunkoitto
8.4.2020
Saavutettavuusdirektiivi vie kohti parempaa maailmaa – asiaa esteettömyydestä ja digitaalisten palvelujen saavutettavuudesta
3.3.2020
Saavutettavuusdirektiivin ja digipalvelulain valvonta käynnistyi vuoden 2020 alusta – syyskuussa myös vanhat verkkosivustot vaatimusten piiriin
11.2.2020
Saavutettavuusdirektiivi vaikuttaa syyskuusta eteenpäin julkaistaviin verkkopalveluihin – tulilinjalla tuhansia organisaatioita
3.4.2018
Digitaalinen saavutettavuus kattaa monenlaisia palveluita, kuten verkkosivustot, mobiilisovellukset ja äänikirjat. EU:n tasolla ja Suomessa digitaalisten palveluiden saavutettavuutta säädellään lainsäädännössä. Tarkoituksena on pohjimmiltaan varmistaa ihmisoikeuksien toteutuminen, jotta jokainen voisi itsenäisesti käyttää tarvitsemiaan digipalveluita.
EU:n esteettömyysdirektiivi tuli voimaan 2022 ja vaikutti myös Suomessa lakiin digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, ns. digipalvelulakiin. Siirtymäaikaa on vuoteen 2025 asti. Digitaalinen saavutettavuus koskee uudistuksen myötä yhä useampia digipalveluita myös yksityisellä sektorilla, muun muassa verkkokauppoja.
Digitaalinen saavutettavuus ottaa huomioon verkkopalveluiden visuaalisuuteen, käytettävyyteen ja tekniseen toteutukseen liittyviä seikkoja. Lainsäädännössä nojataan kansainväliseen WCAG-kriteeristöön.