Karhulla on asiaa

Kehitä tai poista vanhaa sisältöä – näin pääset alkuun

Sanna Lindholm

Useimmille verkkosivustoille kertyy ajan mittaan uusia sivuja, useimmiten tarkoituksella eli aktiivisen sisällöntuotannon tuloksena. Uusi sisältö on hyvä asia, se pitää kävijät ja hakukoneet kiinnostuneena sivustosta.

Kääntöpuolena väistämättä on, että osa sisällöistä jää vähemmälle huomiolle. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on antaa vinkkejä sellaisen sisällön löytämiseksi ja tuoreuttamiseksi.

Aloita etsimällä sivut, joita ei lueta

Google Analyticsin avulla voit etsiä ne sivut, joilla ”ei käy kukaan” – niistä on hyvä aloittaa. Jos käytössä on joku muu analytiikkajärjestelmä, sieltä luultavasti löytyy vastaavat tiedot.

Sivujen katselukerrat (Views) löytyvät Google Analyticsin raportista Engagement – Pages and screens. Muista valita tarkastelulle tarpeeksi pitkä aikaväli (esim. viimeiset 12 kuukautta), jotta et tule tehneeksi liian hätäisiä johtopäätöksiä.

Listaa katselukerrat pienimmästä suurimpaan; käytännössä siinä on lista, jota kannattaa alkaa tarkastelemaan. Jos sivustosta on useita kieliversioita, voit tehdä tarkastelun kielikohtaisesti.

Lajittele sivut vähintään kahteen kategoriaan

1) Sivut, jotka eivät enää ole julkisia (kävijä päätyy ”sivua ei löydy” -sivulle)

Tällaisia voivat olla esim. vanhat työpaikkailmoitukset tai valikoimasta poistuneiden tuotteiden sivut.

2) Sivut, joita ei juurikaan lueta. Esimerkiksi sellaiset, jotka keräävät alle prosentin kaikista sivukatseluista.

Kiinnitä huomiota myös julkaisupäivään – esim. viime viikolla julkaistu blogikirjoitus ei välttämättä ole ehtinyt saavuttaa vielä koko potentiaaliaan, joten sille ei tarvitse tässä vaiheessa tehdä mitään.

Uudelleenohjaa poistuneet sivut

Poistuneet sivut eli ”Sivua ei löydy” -sivut (teknisellä kielellä 404-sivut). Googlen syövereissä voi olla linkkejä sivuille, joita ei enää ole olemassa tai jotka eivät enää ole julkisia. Ne kannattaa ohjata eteenpäin toimivaan sisältöön.

Uudelleenohjausten tekemiseen voit tarvita apua sivuston tekniseltä toteuttajalta. Suosittelen tekemään heille Excel-listan, jossa ensimmäisessä sarakkeessa on uudelleenohjattavien sivujen URL-osoitteet ja viereisessä sarakkeessa ne osoitteet, joihin kävijä halutaan ohjata.

Vinkki: vältä etusivulle ohjaamista

Jos kävijä yrittää tulla sivustolle vanhan linkin kautta, on ystävällistä ohjata hänet mahdollisimman lähelle alkuperäistä aihetta. Etusivulle ohjaaminen aiheuttaa vain sen, että kävijä poistuu turhautuneena kokonaan – kukaan ei ala siinä vaiheessa enää etsimään.

Ohjaa siis vanhoista työpaikkasivuista rekrytointiosioon, poistuneista tuotesivuista tuotekategorian sivuun ja niin edelleen.

On ihan OK, että sivustolla on joitakin 404-sivuja, kaikkia ei tarvitse alkaa ohjaamaan. Sivuston laadun kannalta (tärkeää hakukoneille) on kuitenkin hyvä, että nämä sivut ovat selkeästi vähemmistössä.

Kehitä tai poista vanhaa sisältöä

Nyt kun uudelleenohjattavat sivut on käsitelty, jäljellä on lista niistä sivuista, joita ei enää juurikaan lueta. Jälleen on valittavana muutama vaihtoehto.

  • Tarkista sivun sisältö ja tarvittaessa päivitä se. Esimerkiksi vuosia vanhoja blogikirjoituksia voi kierrättää päivittämällä niiden sisällön ajan tasalle. Päivitetyn sisällön voi julkaista uudestaan eli vaihtaa sivun alkuperäistä julkaisupäivää.

Muista myös huolehtia siitä, ettei sivun alkuperäinen URL-osoite muutu. Tai jos osoite muuttuukin, niin on hyvä huolehtia uudelleenohjauksesta. Joissakin julkaisujärjestelmissä on automaattinen uudelleenohjaustoiminto tällaisia tilanteita varten: järjestelmä osaa luoda muuttuneelle URL-osoitteelle automaattisesti ohjauksen uuteen osoitteeseen.

  • Jos sivulla on sisältöä vain vähän, tarkista se ja mieti, olisiko sen parempi paikka jollain toisella saman aihepiirin sivulla. Jos sisältö on relevanttia ja sen voidaan olettaa kiinnostavan kävijää, sen voi hyödyntää liittämällä se samaa aihetta käsittelevälle toiselle sivulle.

Joissain tapauksissa useasta lyhyestä sisällöstä voi saada koottua yhden uuden sivun, kun muokkaa tekstin yhtenäiseksi. Alkuperäisen sivun/sivut voi sitten arkistoida ja kyllä – tehdä niille tarvittaessa uudelleenohjaukset.

  • Mikäli sisältö on kunnossa, mutta sivukatseluita vain vähän, voit auttaa kävijää löytämään sen. Tämä tapahtuu sisäisten linkkien avulla. Mieti, mitä muuta samaan aihepiiriin liittyvää sisältöä sivustolla on, ja lisää niille sisäinen linkki. Linkitys auttaa kävijää löytämään sisällön paremmin ja antaa myös hakukoneelle vinkin siitä, että sivu on tärkeä.

Miten arvioida, mikä on säästämisen arvoista

Sisällön laatua voi arvioida esimerkiksi tällaisten kysymysten avulla

  • Onko sisältö vanhentunut?
  • Vastaako sisältö kattavasti kävijän kysymyksiin?
  • Onko sisältö informatiivista?
  • Ratkaiseeko sisältö kävijän ongelmia?
  • Onko se luettavaa, viihdyttävää tai opettavaista?
  • Onko teksti uniikkia eli tarpeeksi erilaista muiden sivustojen vastaaviin teksteihin verrattuna?
  • Onko sivu visuaalisesti miellyttävä tai inspiroiva?

Mittareita, joita voi käyttää apuna laadun määrittelyssä

  • Sivukatselujen määrä
  • Orgaanisen liikenteen määrä
  • Sivulle osoittavien linkkien määrä
  • Sivun tuottamat konversiot
  • Kävijän vuorovaikutus sivun kanssa

Yllä mainittuja lukuja löytyy sivuston analytiikasta ja osittain myös Google Search Consolesta.

Ilmoita uudistetusta sisällöstä Googlelle

Kun olet saanut haluamasi sisällöt uudistettua tai poistettua ja uudelleenohjaukset tehtyä, voit ilmoittaa siitä Googlelle. Riippuen siitä, kuinka montaa sivua muutokset koskevat, on käytännössä kaksi tapaa tehdä ilmoitus Google Search Consolen avulla.

Sitemap.xml

XML sivukartta on hakukoneille tarkoitettu listaus niistä sivuista, jotka hakukoneiden halutaan indeksoivan. Sen ei tarvitse sisältää kaikkia sivuston sivuja, Google löytää ne kyllä muutenkin.

Sivuston sitemap löytyy kirjoittamalla domainin perään /sitemap.xml tai kieliversiokohtaisesti tyyliin www.domain.fi/en/sitemap.xml

Sivukartta päivittyy dynaamisesti eli sinne tulee lisää sivuja sitä mukaa, kun uusia luodaan ja vastaavasti sieltä poistuu sivuja, jotka eivät enää ole julkisia. Päivittyminen ei välttämättä tapahdu ihan reaaliajassa, vaan siinä voi esiintyä pieniä viiveitä.

Tarkista, että sivukartassa on kaikki haluamasi sivut, ennen kuin lähetät sen Googlelle. Jos huomaat, että siellä on sellaisia sivuja, joihin hakukoneen ei tarvitse tuhlata aikaa, voit ehkä itse poistaa yksittäisiä sivuja tai pyytää teknistä kumppaniasi tekemään sen. Tällaisia, ei-niin-tärkeitä sivuja ovat esimerkiksi erilaiset kiitos-sivut, ikivanhat uutiset, tiedotteet tai tapahtumat.

Valmiin sivukartan voi lähettää Googlelle kätevästi Search Consolen Sitemaps-sivulla. Voit tarvittaessa lähettää kaikkien kieliversioiden sitemapit erikseen.

Sivun uudelleenindeksointi

Jos muokattuja sivuja on vain vähän, voit pyytää Googlea indeksoimaan sivut yksitellen uudestaan. Tämä tapahtuu Search Consolessa URL inspection -toiminnon avulla. Käytännössä sivun osoite lisätään copy-pasteamalla se, jolloin Google hakee sivun tiedot ja sen jälkeen voit klikata Request indexing -linkkiä.

Yhteenveto

Kun arvioit, täytyykö sisältöä kehittää tai poistaa, käytä apuna näitä

  • Auditoi: Tutustu sisältöösi
  • Arvioi: Kehitä (kirjoita uudestaan, yhdistä muuhun sisältöön, päivitä) tai poista sisältöä (muista uudelleenohjaukset)
  • Mittaa: Käytä organisaatiollesi merkityksellisiä mittareita ja päätä sisällön kohtalo käyttämällä dataa apuna

 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje