Käsi painaa hissin ylös-painiketta
Karhulla on asiaa

LIFT-malli on konversio-optimoinnin 6 kohdan muistilista

Atte Mäkihukka 1

Karhu Helsingin päivitetyn strategian mukaisesti suunnittelemme ja rakennamme verkkopalvelunne dataan ja tutkittuun tietoon perustuen. Kun sivustoa lähdetään kehittämään tai konversioita parantamaan, paras lopputulos syntyy, kun käytettävissä on esimerkiksi analytiikan ja kuumakarttatestauksen aineistot. Lue lisää miten kehitämme sivustoja tutkimukseen pohjautuen.

Saan kuitenkin satunnaisesti kyselyitä, mihin ehdotuksemme pohjautuvat silloin, kun dataa ei ole käytettävissä tai sen laatu on heikkoa. Tällöin kyseessä on heuristinen arviointi eli käytännössä käyttökokemuksen arviointi itse palvelua käyttämällä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitään sekalaista selailua, vaan taustalla on vuosien kokemuksen lisäksi usein tiettyjä systemaattisia toimintamalleja, joita käytämme palveluita arvioidessamme.

Yksi tällainen malli on LIFT. Malli on tehty nimenomaisesti konversioiden optimoimiseen. Konversio tarkoittaa mitä tahansa verkkosivuston toimintoa, jolla on merkitystä palvelun menestykseen. Tyypillisesti tällainen on esimerkiksi verkko-ostos, tiedoston lataaminen tai lomakkeen lähettäminen. Ja konversio-optimointi on tämän tapahtuman todennäköisyyden kasvattamista erilaisin keinoin.

LIFT-mallin kehitti kanadalainen konversioasiantuntija Chris Goward ja hänen toimistonsa WiderFunnel (nykyään Conversion Factory Ltd.) jo vuonna 2007, mutta suosioon se nousi Gowardin vuonna 2013 julkaisemasta kirjasta ”You Should Test That!”.

Mistä LIFT-malli koostuu?

LIFT-malli koostuu kuudesta kohdasta, joita ovat arvolupaus, relevanssi, selkeys, kiireellisyys, häiriötekijät ja epäilykset. Alla jokainen kohta avattuna lyhyesti.

LIFT-mallin visha
LIFT-mallin 6 kohtaa (arvolupaus, relevanssi, selkeys, kiireellisyys, häiriötekijät ja epäilykset) visualisoituna
Kuva: Conversion.com

1. Arvolupaus (eng. value proposition): Onko palvelulla arvoa?

Sivuston tulee vastata kysymykseen ”Miksi minun kannattaisi valita teidät kilpailijoiden sijaan?” Onko arvolupaus selvästi esillä sekä etusivulla että sisältösivuilla?

2. Relevanssi (eng. relevance): Vastaako palvelu käyttäjän tarpeisiin?

Relevanssi varmistaa, että sisältö vastaa näihin odotuksiin ja ohjaa käyttäjää toimintaan. Jokaisen elementin sivulla, tekstistä suunnitteluun, tulisi viestiä käyttäjälle, että hän on tullut oikeaan paikkaan.

3. Selkeys (eng. clarity): Onko kommunikaatio ymmärrettävää?

Selkeä ja ytimekäs sivurakenne sekä suoraviivainen kieli ovat olennaisia. Kun käyttäjät joutuvat ”arvailemaan” sivun tarkoitusta tai sisältöä, heidän on epätodennäköisempää jäädä sivustolle ja konvertoitua.

4. Kiireellisyys (eng. urgency): Onko käyttäjällä syy toimia heti?

Kiireellisyyden lisääminen sivulle voi kannustaa käyttäjiä toimimaan välittömästi. Niukkuus, aikarajoitetut tarjoukset tai muistutukset rajoitetusta saatavuudesta kannustavat käyttäjiä konvertoitumaan nyt, eikä myöhemmin.

5. Häiriötekijät (eng. distraction): Mikä taistelee huomiosta?

Jokainen ylimääräinen elementti sivulla voi heikentää viestiä ja häiritä käyttäjää suorittamasta toivottua toimintaa. Ylimääräinen sisältö ja liian monet vaihtoehdot sekoittavat helposti käyttäjiä.

6. Epäilykset (eng. Anxiety): Millaisia huolenaiheita pitää taklata?

Epäilykset liittyvät käyttäjien mahdollisiin epävarmuuksiin tai huolenaiheisiin, jotka estävät heitä konvertoitumasta. Tyypillisiä huolenaiheita ovat esimerkiksi maksutavat, turvallisuus, toimivuus ja toimitus, joita voi vähentää muun muassa käyttäjäarvosteluita esittämällä, tarjoamalla ilmaista palautusta tai esittämällä maksupalveluiden logoja ennen kassaa.

LIFT-malli(kaan) ei ole oikotie onneen

Konversio-optimoijat ovat suhteellisen yksimielisiä siitä, etteivät tällaiset mallit ole yksinään riittäviä, ja dataan pohjautuen työ on tehokkaampaa. LIFT-mallia pidetään kuitenkin hyvänä lähtökohtana, mikäli muuta ei ole käytettävissä. Samaan lopputulokseen päätyi muuten myös Suomessa aiheesta tehty opinnäytetyö.

Kuten jo todettua, Karhulla pohjaamme tekemisemme mieluiten dataan, jota toki tuemme vahvalla asiantuntijuudella ja tällaisilla toimintamalleilla. Riippumatta lähtökohdista, olemme kuitenkin melko varmoja, että pystymme tekemään palvelustanne paremmin konvertoivan. Mikäli se voisi olla teille hyödyksi, laita viestiä alla olevalla lomakkeella tai suoraan meiliä allekirjoittaneelle ja jutellaan!

Atte Mäkihukka asiakkuusjohtaja 050 543 7697

Lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje