Kuvitus osana yrityksen brändiä
Jokaisella yrityksellä on visuaalinen ilme. Toisilla se on logo ja ehkäpä jokin tietty väri. Useimmiten se koostuu kuitenkin yritystunnuksen eli logon (nimen kirjoitusasun) ja liikemerkin (kuvallisen symbolin) lisäksi valituista väreistä, tietystä kirjaintyypistä sekä mahdollisesti edellisten yhteydessä käytetystä, yhdestä tai useammasta visuaalisesta elementistä. Erottuvuus ja nopean hyvän ensivaikutelman antaminen on tärkeää, varsinkin internetin lähes rajattomassa tarjonnassa. Ja siinä kuvitukset voivat olla se muista erottava tekijä.
Kuvituksen käyttömahdollisuudet
Kuvitus antaa yritykselle mahdollisuuden kommunikoida tavalla, joka ei ole mahdollista pelkästään tekstin tai valokuvien avulla. Kuvitukset tekevät monimutkaiset ja abstraktit asiat helpommin ja nopeammin ymmärrettäviksi. Reaalimaailman rajoitteet voi unohtaa ja yritys voi esittää oman, brändin mukaisen versionsa siitä. Vanha sanonta kuuluu: yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eikä se tässäkään yhteydessä ole kovin liioiteltu. Kuvituksilla saa persoonallisuutta, kepeyttä ja liikkeen tunnetta staattiseen näkymään tai mahdollisesti vähän kuivakkaan sisältöön. Tärkeää tietysti on kuvitusten yhtenäisyys ja se, että tone of voice on oikeanlainen ja yrityksen brändin mukainen. Kuvituksilla voi myös viestiä palvelujen lisäksi arvoja ja yrityksen sisäistä kulttuuria.
Kuvitus antaa yritykselle mahdollisuuden kommunikoida tavalla, joka ei ole mahdollista pelkästään tekstin tai valokuvien avulla.
Headspace, Mailchimp, ToDoist, SuperHi ja Gusto ovat esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttävät kuvituksia osana brändin ilmettä. Joillain kuvitukset muodostavat ison osan brändiä, kuten vaikkapa Headspacella. Toisilla se on pienemmässä, mutta silti olennaisessa osassa Mailchimpin tapaan. Yhteistä näille on kuitenkin se, että ne viestivät palveluja tai tuotteita omalla persoonallisella ja yhdenmukaisella, brändiä tukevalla tavalla.
Sisällöntuotanto ja viestintä: Lue lisää
Monikäyttöinen kuvitusjärjestelmä jääkarhuista
Karhu Helsingin kuvitukset, eli jääkarhut, lähtivät liikkeelle toimiston muutosta. Kun tilat olivat vielä pelkkää harmaata betonia, pidimme siellä workshopin, jossa ideoitiin, miltä uusi, yhteinen toimisto voisi näyttää. Monenlaista toivetta ja ehdotusta nousi esiin, ja yksi niistä oli saada karhumaisia kuvituksia seinille. Benchmarkina oli seinäteippaus mustasta viivapiiroskarhusta valkoisella seinällä. Ja kas, viivapiirroskarhut (joskin erilaiset) ilmestyivät lopulta uuden toimiston seinille.
Seiniltä karhut uivat tiensä hiljalleen muihin yrityksen materiaaleihin. Kun huomattiin, että tämänkaltaisille kuvituksille olisi yrityksen sisällä tarvetta, kokeilimme myös toisenlaista tyyliä. Kilpailevana vaihtoehtona oli yksityiskohtaisempi ja värikkäämpi maskottimainen hahmo (sikäli kuin JÄÄkarhu nyt voi olla värikäs). Se jäi kuitenkin toiseksi pelkistetylle ja pehmeälinjaiselle ääriviivakarhulle, jota pystyi käyttämään monipuolisemmin erilaisissa tarkoituksissa.
Vaikka kuvitukset lähtivät liikkeelle muusta tarpeesta kuin luoda tarkoituksellisesti kuvitustyyli tai -kokoelma Karhun tarpeisiin, niille oli selvästi tilausta. Ne ovat toimiston seinien lisäksi käytössä hiljattain uusituilla verkkosivuilla ja viestintämateriaaleissa. Tarkoituksena on jatkaa projektin parissa ja luoda yksinkertainen, mutta monikäyttöinen kuvitusjärjestelmä yrityksen käyttöön.