Karhulla on asiaa

Mark­ki­noin­nin viikolla kuultua: Verkkosivu-uudistuksen sudenkuopat ha­ku­ko­neop­ti­moin­nin nä­kö­kul­mas­ta

Karhu Helsinki

Vietin puoli päivää tämän vuoden Markkinoinnin viikolla Messukeskuksessa (4.-5.9.2018) ja otin listalleni kattavasta ohjelmasta työni kannalta ne mielenkiintoisimmat esitykset. Ohjelmaa selatessani silmiini osui välittömästi Dagmarin osaston tietoisku sivustouudistuksen sudenkuopista hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta. Tämä oli kuultava.

Dagmarin Henri Kangassalo kiteytti SEO:n tärkeyden sivustouudistuksessa mainiosti ja toi 20 minuutissa esille tärkeitä pointteja ja sai yleisön seuraamaan esityksen loppuun asti mielenkiinnolla. Monet nyökyttelivät, minä mukaan lukien. 

Heti alkuun Henri heitti ilmoille sivustouudistuksen yhden tärkeimmistä kysymyksistä: miksi nettisivuja ylipäätään uudistetaan ja rakennetaan alusta asti uudelleen? Uudistusta kaipaavan sivuston tekniikka ja / tai sisältö on vanhentunutta, sivusto ei enää tuota toivottuja tuloksia myynnin kannalta tai yrityksen liiketoiminnan muutokset ovat tehneet sivustosta epäkelvon, eikä se enää kuvasta yrityksen tavoitteita. Näistä samoista syistä mekin uudistamme asiakkaidemme sivustoja ja tiedustelemme syitä asiakkaalta, jos he eivät itse ole niitä jo kiteyttäneet.

Koska hakukoneet, Suomessa käytännössä Google, ovat niin merkittävä liikenteenlähde nettisivuille, on heti uudistusprojektin alkuvaiheessa laitettava kuuluisat SEO-lasit päähän ja vietävä projekti niiden läpi maaliin.

No mikä sitten voisi mennä pieleen sivustouudistuksessa SEO:n näkökulmasta? 

Erityisen tärkeää on organisoida sivukohtaiset uudelleenohjaukset, joiden avulla Googlelle kerrotaan, missä on sisällön uusi koti.

Karhu-Helsinki-markkinoinninviikko-seo

1. Päätöksien taustalle ei kerätä dataa 

Tällä tarkoitetaan, ettei vanhalle sivustolle tehdä auditointia Google Analytiikan kautta ennen kuin uutta sivustoa aletaan suunnitella. Jos uudistettavan sivuston kävijämääriä, sivulatauksia ja käyntejä ei selvitetä, saattaa uudelta sivustolta jäädä paljon tärkeää tietoa pois. On selvitettävä, mitkä ovat ne sivut, joille kävijä laskeutuu useimmin ja millä hakutermeillä sivustolle tullaan. Tämä analyysi kertoo muun muassa sen, mikä on sivustolla sellaista sisältöä, johon on syytä panostaa myös uudella sivustolla.

Me Karhulla teemme aina tämän analyysin ennen uudistusprojektin aloitusta ja käymme sen läpi asiakkaan kanssa. Analyysin tulokset ovat lähes poikkeuksetta asiakkaalle jonkinlainen yllätys. 

2. Projekti aloitetaan ennen kuin SEO otetaan projektiin mukaan

Tismalleen! On suunniteltu sivuston ilme ja linjattu sisäisesti tärkeimmät sisällöt ennen kuin SEO-auditointi antaa faktaa päätösten tueksi. Tämä tarkoittaa yleensä mittaviakin muutoksia uuden sivuston suunniteltuun rakenteeseen ja usein myös visuaaliseen ilmeeseen. Nämä muutokset saattavat venyttää projektin kustannuksia ja aikataulua, kun asioita tehdään uudestaan.

Olemme Karhulla silloin tällöin tämän tilanteen äärellä. Onneksi 80 % projekteissa sivuston rakenne suunnitellaan meillä, jolloin suunnittelijamme on saumattomasti perillä uuden sivuston tavoitteista SEO:n osalta.

3. Vuoropuhelua projektin osapuolilla ei ole 

Kommunikaatio projektin kaikissa vaiheissa takaa onnistumisen. Jos asiakkaan päättävä elin ei keskustele projektista sisäisesti ja löydä yhteistä konsensusta, mennään suurella todennäköisyydellä metsään. Vielä enemmän mennään metsään, jos asiakas ja sivustouudistusta toteuttava osapuoli eivät kommunikoi tarvittavalla tasolla. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun asiakas, projektijohto, suunnittelija, SEO-asiantuntija ja koodari ovat kaikki samalla sivulla alusta loppuun. Tämä tarkoittaa, että kaikilla osapuolilla on vain yksi totuus ja tavoite, jolloin uudella sivustolla on mahdollisuus lyödä kilpailijat Googlessa.

4. Sivuston julkaisulle ei ole strategiaa 

Kun uusi nettisivusto sitten julkaistaan, on kaikilla yleensä kiire. Henri nosti puheessaan esille etenkin sivuston julkaisun teknisiä asioita, joiden tekemättä jättäminen on hakukoneoptimoinnin kannalta fataalia. Sivuston asetuksiin voi jäädä päälle asetuksia, jotka estävät kokonaan näkyvyyden hakukoneissa. Näitä estoja käytetään, ettei Google noteeraa keskeneräistä, julkaisematonta sivustoa. Sivustolta saattaa unohtua sivukartta, jota Google lukee ”arvioidessaan” sivuston sisältöä ja rakennetta.

Erityisen tärkeää on organisoida sivukohtaiset uudelleenohjaukset, joiden avulla Googlelle kerrotaan, missä on sisällön uusi koti. Uuden sivuston yksi sivu saattaa sisältää sisältöä vanhan sivuston kahdelta sivulta ja Googlelle on kerrottava näiden kahden vanhan sivun uusi osoite. Ilman uudelleenohjauksia sekä Googlen että kävijän polut tyssäävät 404-virhesivulle.

Nämä ovat erityisesti sivustouudistuksen teknisestä toteutuksesta vastaavan tahon to do -listalla. Se on syytä käydä hyvissä ajoin ennen julkaisua läpi.

5. Päätökset toteutetaan kompromisseina 

Sivustouudistuksessa on asiakasyrityksestä tavallisesti mukana niin ylintä johtoa, myynnin ihmisiä, tuotevastaavia kuin markkinoinnista vastaavia asiantuntijoita. Kaikilla heillä on omat toiveensa uuden sivuston varalle. Näiden toiveiden yhteensovittaminen on joskus perusteellisten keskustelujen takana ja voi käydä niin, että moni yhteinen linjaus on kompromissi, joka ei ole paras ratkaisu hakukoneoptimoinnin kannalta.

On erityisen tärkeää, että sivustouudistuksessa on mukana hakukoneoptimoinnin tunteva taho, joka osaa ottaa näiden kaikkien eri funktioiden toiveet huomioon ja johtaa keskustelua oikeaan suuntaan ilman, että kompromissit päätöksissä olisivat uuden sivuston SEO:n kannalta haitallisia. Karhun SEO-asiantuntija kulkee projekteissamme mukana alusta loppuun ja varmistaa parhaan lopputuloksen.

Kiitos Henri ja Dagmar hyvästä esityksestä. Olemme kanssanne täysin samoilla linjoilla. Jatkakaamme hyvää työtä asiakkaidemme projektien parissa! 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje