Matomo analytiikka
Karhulla on asiaa

Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit

Sanna Lindholm

Matomo-analytiikka tarjoaa laajan valikoiman raportteja, joista monet ovat hyödyllisiä, kun arvioidaan verkkosivuston suorituskykyä, sivustolla kävijöiden käyttäytymistä tai markkinointikampanjoiden tuloksia.

Kokosimme yhteen joitakin Matomon tärkeimpiä raportteja, jotka antavat kattavan kuvan siitä, miten sivusto toimii ja missä on parantamisen varaa.

Ennen kuin mennään raportteihin, tarkastellaan vähän Matomon tunnuslukuja ja termistöä. Suomenkieliset käännökset ovat paikoin hassuja, mutta jos käytät Matomoa suomeksi, törmäät niihin varmasti.

Analytiikan keskeisiä termejä

  • Visits (Käynnit)
  • Actions (Toiminnot) kertoo kävijöiden suorittamien toimintojen määrän. Toiminnot voivat olla sivun katseluja, sisäisiä sivustohakuja, tiedostojen latauksia tai ulkoisten linkkien klikkauksia.
  • Pageviews (Sivukatselut) kullakin sivulla vierailtujen kertojen määrä.
  • Entry pages (Saapumissivut) toiselta nimeltään laskeutumissivut eli ne sivut, joilta kävijät ovat aloittaneet käyntinsä.
  • Entrances (Saapumiset) kertoo sivulta alkaneiden käyntien määrän.
  • Avg. time on page (Keskimääräinen aika sivulla) – Keskimääräinen aika, jonka kävijät viettivät tällä sivulla (vain tämä sivu, ei koko käynnin kesto).
  • Bounce (Välitön poistuminen) kertoo, että kävijä poistui sivustolta nähtyään vain tämän sivun. Tämä ei välttämättä ole huono asia. Jos kävijä saa haluamansa tiedon yhdeltä sivulta ja poistuu käymättä muilla sivuilla, käynti on ollut hänen näkökulmastaan onnistunut.
  • Bounce rate (Lähtemissuhde) – Niiden käyntien prosenttiosuus, joilla nähtiin vain yksi sivu.

Matomo-analytiikan perusraportteja

Riippuen sivuston tavoitteista tietyt raportit voivat olla sinulle tärkeämpiä kuin toiset, mutta yleisesti ottaen nämä Matomon raportit tarjoavat hyvää tietoa useimmille.

Dashboard (Työpöytä)

Matomo tarjoaa oletuksena koonnin erilaisista analytiikkatiedoista yhdellä sivulla. Voit itse muokata tätä näkymää haluamaksesi. On myös mahdollista rakentaa useita erilaisia dashboard-näkymiä erilaisia käyttäjiä ja raportointitarpeita varten.

Visitors (Kävijät)

Overview eli käyntien yleiskatsaus tarjoaa nopean yleiskuvan sivuston kävijämääristä, käyntien kestosta, välittömistä poistumisista (bounce rate) ja sivukatselujen määrästä.

Locations näyttää, mistä maista sivuston kävijät tulevat. Tämä raportti on erityisen hyödyllinen monikielisillä sivustoilla tai kansainvälisissä kampanjoissa. Saatavilla on myös tietoa kävijöiden selaimen kieliasetuksista eli millä kielellä he käyttävät selainta.

Devices kertoo, millä laitteilla (esim. mobiili, tabletti, desktop) käyttäjät selaavat sivustoa. Tämä tieto auttaa optimoimaan sivustoa eri laitteille ja ymmärtämään, mitkä laitteet ovat suosituimpia kävijöiden keskuudessa.

Behaviour (Käyttäytyminen)

Tämän otsikon alta löytyy tietoa kävijöiden käyttäytymisestä sivustolla. Ehkä tärkein tai ainakin eniten käytetty Matomo-analytiikan osio.

Pages-raportti kertoo suosituimmat sivut, niiden sivukatselujen määrän ja välittömän poistumisprosentin.

Entry pages (Saapumissivut) – täällä on listaus laskeutumissivuista eli ne sivut, joilta kävijät ovat aloittaneet käyntinsä. Raportti listaa saapumisten määrän, välittömien poistumisten määrän ja välittömän poistumisprosentin sekä sivun keskimääräisen latausajan.

Site search eli sivustohaku – raportti kertoo, mitä hakusanoja kävijät ovat kirjoittaneet sivuston sisäiseen hakuun. Matomo yrittää tunnistaa hakutermit automaattisesti. Jos analytiikassa ei näy hakutermejä lainkaan, se on merkki siitä, että Matomolle pitää kertoa hakuparametreistä tarkemmin.

Outlinks eli muille sivustoille vievät linkit. Matomo seuraa niiden linkkien klikkauksia, joiden URL-osoite on eri domainissa kuin oma sivustosi.

Downloads eli tiedostolinkkien klikkaukset. Tähän raporttiin kertyy tietoa sivustolla olevien tiedostolinkkien klikkauksista. Eniten sivustoilla näkee PDF-tiedostoja, mutta Matomo seuraa automaattisesti myös lukuisia muita tiedostomuotoja, esimerkkeinä vaikkapa jpg, png, exe, zip, mp3 ja mp4.

Campaigns (Kampanjat) – tämä raportti tarjoaa tietoa eri markkinointikampanjoiden tehokkuudesta. Sen avulla voi seurata ja analysoida kampanjoiden ansioksi luettua liikennettä ja tuloksia.

Matomo yrittää tunnistaa kampanjoita automaattisesti, mutta se ei usein tuota kovin hyviä tuloksia. Parempaa tietoa saa, kun lisää mainoslinkkeihin Matomon ymmärtämiä mtm-parametreja Campaign URL-työkalun avulla.

Acquisition (Saapumiset)

Overview (Yleiskatsaus) – löytyy tämän osion ensimmäisenä. Saapumisten yleiskatsaus antaa nopean kuvan kävijämäärän ja eri kanaviin liittyvien tunnuslukujen kehittymisestä.

All channels (Kaikki kanavat) kertoo nimensä mukaisesti liikenteen lähteet eli mistä kanavista kävijät ovat saapuneet.

eCommerce-raportit

Jos sivustollasi on verkkokauppa, tämä raportti tarjoaa kattavan katsauksen myynnistä, tuloksista, keskimääräisestä ostoskorin arvosta ja muista verkkokaupan toimintaan liittyvistä tärkeistä mittareista.

Näitä raportteja ei oletuksena löydy, mutta ne ovat hyödyllisiä

Goals (Tavoitteet) – Nämä täytyy määritellä erikseen, oletuksena raportilla ei näy mitään. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi ostotapahtumat, uutiskirjeen tilaukset tai lomakkeiden lähettämiset. Käytännössä siis puhutaan konversioseurannasta.

Events (Tapahtumat) – Eventit ovat itse määritettyjä tapahtumia,​ esimerkiksi tiettyjen nappien painallukset sivustolla​​.

Matomo Analytics, kuten analytiikkatyökalut yleensäkin, tarjoaa siis varsin laajan valikoiman raportteja, jotka auttavat ymmärtämään verkkosivuston kävijöitä ja heidän käyttäytymistään.

Analytiikan avulla voi tehdä tietoon perustuvia päätöksiä ja optimoida verkkosivustoa menestystä varten. Kannustankin tutustumaan erilaisiin raportteihin ja löytämään niistä juuri omiin tarpeisiin sopivaa tietoa.

Me karhulaiset opastamme asiakkaita Matomon käytössä. Blogistamme voit myös lukea, mitkä ovat Matomon käyttökoulutuksen useimmin kysytyt kysymykset.

Lisää luettavaa Matomosta
Matomo Analytics – yksityisyyttä varjeleva web-analytiikka
Web-analytiikka – Matomo

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje