Karhulla on asiaa

Mikä on PIM ja mitä ongelmia se ratkaisee verk­ko­si­vus­tol­la?

Patrik Palatz 4

Tämänkertaisessa blogissamme vierailee kirjoittajana yhteistyökumppanimme Adeonan toimitusjohtaja Patrik Palatz. Adeona (aiemmin Canter Oy) on Suomen kärkiyritys tuotetiedonhallintajärjestelmissä, joista käytetään nimeä PIM. Kirjainyhdistelmä on lyhenne sanoista Product Information Management. PIM-järjestelmällä yritys voi hallita ja julkaista tuotetietoa keskitetysti. Adeonan tuotetiedonhallintaan tarkoitettu järjestelmä kantaa nimeä Adeona PIM.

PIM-ohjelmistojen ja -konsulttipalveluiden markkina on kasvanut voimakkaasti jo useamman vuoden ajan globaalisti. Tutkimustalot povaavat kasvun jatkuvan. Esimerkiksi Ventana Researchin nokkamies Mark Smith väittää, että vuoden 2024 aikana puolet organisaatioista tulee siihen tulokseen, että modernin PIM-ympäristön puute estää optimaalisen tuotekokemuksen myynti- ja markkinointikanavissa ja haittaa operatiivista tehokkuutta.

Käytännössä Smithin kommentti tarkoittaa, että hyvä asiakas- ja ostokokemus vaatii taustalleen laadukkaan järjestelmän, josta tieto ui yhteneväisenä eri kanaviin. Toisaalta tuotteita ja palveluja tarjoava organisaatio voi myös toimia tehokkaammin, kun tuotehallinta on organisoitu fiksusti ja manuaalinen työ vähenee.

Kaupallisen tuotetiedonhallinnan ohjelmistojen suosio on ollut pidempään kasvussa myös meillä Suomessa. Olemme Adeonassa auttaneet suomalaisia asiakkaitamme tuotetietohaasteissa ja kehittäneet Adeona-ohjelmistojamme heidän kanssaan jo 20 vuotta. Tällä taipaleella olemme oppineet paljon – myös siitä, mihin tilanteisiin PIM istuu ja mihin ei. Olemme myös havainneet, että jokainen organisaatio ja sen tilanne on uniikki, jolloin yhtä totuutta ei ole olemassa.

Mitä tarkoitusta varten PIM on olemassa?

PIM-järjestelmä on suunniteltu toimimaan tuoteinformaation keskusvarastona, mikä yksinkertaistaa tuotetiedon hallinnan ja rikastamisen prosessia sekä nopeuttaa laadukkaan ja ajantasaisen tiedon julkaisua ja synkronointia eri kanaviin.

PIM-järjestelmän päätehtävät voisi jakaa karkeasti kolmeen kohtaan:

  1. Tietovirtojen hallinta:
    • Miten tuotetietoa tuodaan hallitusti muista tietolähteistä
    • Miten tietoja siirretään edelleen hallitusti muihin järjestelmiin ja kanaviin niin, että eri järjestelmät ymmärtävät ja tulkitsevat tietoa oikealla tavalla ja että samaa tietoa ei tarvitse syöttää kahteen paikkaan
  2. Tiedon organisointi ja rikastaminen: 
    • Miten eri tietolähteistä tuotava ja manuaalisesti ylläpidettävä tieto luokitellaan ja organisoidaan valikoimittain, tuotetyypeittäin ja tuoteryhmittäin
    • Miten tuotteet kategorisoidaan, linkitetään, käännetään ja tarinallistetaan houkutteleviksi sisällöiksi, ratkaisuiksi ja lisämyyntiä generoiviksi paketeiksi myyntiä ja markkinointia sekä eri asiakasryhmiä, markkina-alueita ja käyttöyhteyksiä varten
  3. Tiedon kanavointi ja julkaiseminen: 
    • Miten kategoriat ja tuotteet ohjataan oikeisiin valikoimiin 
    • Miten oikea tieto menee hallitusti ja oikea-aikaisesti oikeaan kanavaan ja oikealle kohderyhmälle 
    • Miten tuotteista ja valikoimista luodaan automaation avulla erilaisia kaupallisia materiaaleja, kampanjoita ja sähköisiä katalogeja

Mitä käytännön hyötyjä PIM tuo verkkosivustolle tai verkkokauppaan?

  1. Ylläpidon helppous
    Tuotetieto on PIM:ssä aina yhdessä paikassa. Sisäiset vastuut ylläpidosta on helppoa sopia PIM-järjestelmän ympärille. Verkkosivuston päivittäjän ei tarvitse huolehtia tuotedatamuutosten tekemisestä, sillä monesti tuotedatasta ja verkkosivustosta vastaavat lähtökohtaisesti eri henkilöt. 
  2. Ei virheellistä tai vanhentunutta dataa
    Mikäli tuotetiedot syötetään sivustolle käsin, jäävät tiedot helposti päivittämättä. Keskitetty tuotetiedon hallinta PIM:ssä poistaa tämän ongelman.  
  3. Rikasta ja kattavaa tuotedataa 
    PIM:ssä tuotedataa voidaan rikastaa kattavasti, ja rikastettu sisältö tuoda verkkosivustolle. Kattavammat tuotetiedot poistavat ostamisen esteitä ja epävarmuutta, vähentävät turhia asiakaskyselyitä ja -palautuksia ja loppupeleissä lisäävät kauppaa. 

PIM ei ole IT-projekti, vaan strateginen valinta 

Kun kaupallisen tuotetiedon hallintaa tarkastellaan holistisemmin, kyse on tietysti työkaluja ja teknologiaa laajemmasta kokonaisuudesta, joka kytkeytyy yrityksen strategioihin, organisoitumiseen, johtamiseen ja prosesseihin siinä missä mikä tahansa muukin toiminto tai kompetenssi.  

Vastaavasti mikään kolmikirjaiminen lyhenne ei ole hopealuoti kaikkiin haasteisiin. Jokaisessa yrityksessä painitaan niukkojen resurssien kanssa, jolloin prosessitehokkuutta ja tulevaisuuden kriittisiä kyvykkyyksiä etsitään kaikilta toiminnan osa-alueilta. 

Mikäli kirjoitus herätti ajatuksia tai haluat keskustella aiheesta teidän yrityksenne näkökulmasta, laita viestiä. Sparraan mielelläni näistä teemoista.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

2
1
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje