Miksi hakukonenäkyvyys heilahtelee? Googlen kevään 2019 muutokset voivat olla syy.
Googlen hakulogiikassa on tapahtunut mittavia muutoksia kevään aikana. Muutoksista raportoi hakukoneoptimoinnin ajankohtaisia asioita seuraava Search Engine Journal eli SEJ.
Googlella on käynnissä mittavat päivitykset tai jotain on rikki
SEJ:n arvion mukaan Googlen hakuinfrastruktuuri on muuttumassa tavallista suuremmassa mitassa tai Google on kohdannut teknisiä ongelmia hakuindeksinsä kanssa. Kyse voi myös olla molemmista.
Lukuisien verkkosivujen sijoitukset Googlen hakutuloksissa ovat heiluneet tavallista rajummin kuluvan kevään aikana
Googlen hakuindeksistä on poistunut jopa miljoonia sivuja, SEJ:n arvion mukaan ainakin osittain tahattomasti. Toisaalta Googlen hakuun vaikuttava välimuisti ei ole päivittynyt normaalisti. Alaa aktiivisesti seuraavat asiantuntijat spekuloivat, onko Google kohdannut mittavampiakin ongelmia.
Googlen palveluissa on esiintynyt kevään aikana muitakin poikkeuksellisia tilanteita. Esimerkiksi Google Search Consolen ja Google Ads -mainoshallinnan data on ollut rikkinäistä.
Nämä asiat yhdessä voivat joka tapauksessa selittää sivustojen hakukonenäkyvyydessä tapahtuvia heilahteluja, joita olemme omissakin analyyseissämme kohdanneet viime aikoina tavallista enemmän.
Google selaa verkkosivuja nyt modernilla selaimella
Google on myös päivittänyt teknologian, joka tutkii sivustoja ja lisää sisältöä hakuindeksiin. Nyt indeksointi tapahtuu tavalla, joka vastaa tuoreella Chrome-selaimella tehtyjä sivustovierailuja.
Kun Google vierailee verkkosivuilla ja nostaa niitä hakutuloksiin, vierailu tehdään teknologialla, joka vastaa tavallisen kävijän tekemää vierailua verkkoselaimella
Ennen tuoreimpia muutoksia indeksoinnissa käytettiin 4 vuotta vanhaa selainohjelmaa vastaavaa teknologiaa, jolla kaikki moderneimmat verkkosivut eivät välttämättä auenneet oikein. Myös tällä voi olla vaikutusta yksittäisten sivustojen tai sivujen sijoituksiin hakutuloksissa.
Myös hakualgoritmiin on tehty suuria muutoksia
Google teki tapoihinsa kuuluvan hakualgoritmipäivityksen maaliskuussa. SEJ:n arvion mukaan kyseessä oli yksi viime vuosien suurimmista päivityksistä, mutta heidän arviointinsa perusteella ei saa selvää kuvaa siitä, miten sivustojen ylläpitäjien tulisi reagoida tehtyihin muutoksiin. Algoritmimuutos kuitenkin voi osaltaan selittää hakukonenäkyvyydessä tapahtuneita muutoksia loppukeväästä. Tässä vaiheessa on tavallistakin tärkeämpää seurata oman sivuston hakukonenäkyvyyden kehitystä.
Googlen tuoreimpiin muutoksiin voi syventyä tarkemmin lukemalla Search Engine Journalin uutisoinnin kokonaisuudessaan.
Jos voimme olla avuksi hakukonenäkyvyysmuutoksienne tulkinnassa, toivomme että otatte meihin yhteyttä. Hakukoneiden mielialojen tulkitseminen on meille elämän suola.