Karhulla on asiaa

Mitä nettisivut maksavat?

Timo Salminen

Muutama viikko sitten keskustelin erään uuden asiakkaamme kanssa tarjouskilpailusta, jolla he olivat etsineet digitoimistoa uudistamaan nettisivujaan. Yritys oli saanut runsaasti tarjouksia ja niiden hintahaarukka oli 1 000 – 50 000 euroa. Kaikissa tarjottiin periaatteessa samaa palvelua eli yrityksen nettisivujen uudistusta. Me olimme hintahaitarin yläpäässä. Tämä herätti jälleen kysymään, mitä nettisivut maksavat.

Nettisivujen ostajaa ei käy kateeksi

Moni ostaja kokee hankalaksi ostaa nettisivut. Palveluiden hinnoittelussa ei tunnu olevan logiikkaa. Projekteja koskevien tarjousten sisältö on usein epäyhtenäinen, jolloin eri tarjoajien projektien yhteismitallisuutta on mahdotonta arvioida. 

Tilannetta helpottaa se, mikäli tarjoajien kanssa on mahdollista tavata ja keskustella. Toimivat kumppanuudet syntyvät silloin, kun toimittaja vaikuttaa henkilökohtaisessa keskustelussa ymmärtävän asiakkaan tarpeet ja osaa vastata keskeisiin ostajan mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Lue tarkemmin projektien hinnoittelumalleista ja niiden vaikutuksesta suunnitteluvaiheen päätöksentekoon.

Jos tarjouksessa kerrotaan vähän, se yleensä sisältää vähän

Nettisivujen ja muiden digipalveluiden ostajat kohtaavat silloin tällöin tarjouksia, jossa projekti ja tarjotut palvelut on kuvattu hämmentävän vähäsanaisesti. Mittavaa nettisivustoprojektia koskeva tarjous voi olla pituudeltaan alle 5 sivua. Tarjouksen tekijälle vähäsanaisuuteen on hyvä syy. Mitä kattavammin projektia kuvataan, sitä enemmän tarjouksen tekemiseen menee aikaa. 

Ostajan kannalta tynkätarjous on ongelma. Kun ominaisuuksia ei ole kuvattu tai kuvaukset ovat puutteellisia, ostaja voi olla varma siitä, ettei hän saa kaikkea mitä toivoisi saavansa. Mitä kattavampi tarjous, sitä paremmin sekä ostaja että myyjä ymmärtävät, mitä projekti sisältää. Tarjoajilla on tarjousta tehtäessä houkutus alihinnoitteluun ja projektin karsimiseen alle asiakkaan toiveiden. Kun toimittaja on valittu, moni mieltää, että lisäkustannuksia voi tuoda projektiin mukaan helposti. Tällainen ajattelu rapauttaa asiakkaan ja toimittajan välistä luottamusta.

Reilusti yksinkertaistaen voidaan sanoa, että ”isot” sivustot ovat kalliita ja henkilökohtainen palvelu maksaa.

mita-nettisivut-maksavat-karhu-helsinki2.jpg

Millainen nettisivuprojekti on halpa

Tässä muutamia asioita, joilla nettisivuston rakennusprojektista veloitettava hinta pysyy matalana.

  • Valmiiseen pohjaan perustuva ja valmiilla järjestelmällä tehty sivusto
  • Visuaalisuudelle, käyttökokemukselle ja brandinmukaisuudelle ei ole tiukkoja vaatimuksia 
  • Yhdestä tai muutamasta sivusta koostuva sivusto
  • Ei henkilökohtaista palvelua
  • Määrittely, suunnittelu ja toteutus tehdään itse
  • Aikataulu on joustava
  • Yksinkertainen, ilmainen tai edulliseen maksuun perustuva, julkaisujärjestelmä
  • Sivusto, joka on asiakkaalla vuokralla
  • Sivusto, jolla lähinnä tiedotetaan
  • Hakukoneoptimointi pienessä roolissa
  • Kieliä on vain yksi

Mikä nettisivuprojektissa maksaa

Näillä asioilla on taipumusta nostaa projektin hintaa. Reilusti yksinkertaistaen voidaan sanoa, että ”isot” sivustot ovat kalliita ja henkilökohtainen palvelu maksaa.

  • Suunnittelussa ja tuotannossa mukana henkilökohtaista palvelua
  • Yksilöllinen, bisnestavoitteiisiin perustuva määrittely ja suunnittelu
  • Tarkat teknologiset tai palvelinympäristöä ja tietoturvaa koskevat vaatimukset
  • Yksityiskohtaiset vaatimukset brandinmukaisuudesta tai käyttökokemuksesta
  • Sähköisen asioinnin toiminnot
  • Integraatiot muihin järjestelmiin
  • Sisältöä on paljon ja sitä on useaa eri tyyppiä
  • Julkaisujärjestelmä, jossa on räätälöintiä
  • Lisenssipohjainen julkaisujärjestelmä
  • Perusteellinen hakukoneoptimointi
  • Kiireinen aikataulu
  • Monikielinen sisältö

Itse tehty nettisivu maksaa usein eniten

Keskeisin digiprojekteihin liittyvä väärinkäsitys koskee oman työn hintaa. Kun suunnittelu ja rakentaminen tehdään itse, silloin kukaan ulkopuolinen ei veloita niistä. Budjetin näkökulmasta tämä näyttää hyvältä. Ongelmat tulevat kuitenkin nopeasti vastaan. 

Yrityksen oma henkilökunta on palkattu taloon tekemään muuta kuin suunnittelemaan ja rakentamaan digipalveluita – ellei talosta sitten löydy oma digitiimi, jolla on aikaa käytettävissä. Omaa työtä voi kulua projektin moninkertaisesti tai monikymmenkertaisesti alan asiantuntijaan verrattuna. Samaan aikaan muut – ne oikeat – työt odottavat. 

Itse tehtynä lopputulos jättää usein toivomisen varaa ja mahdollisuudet jatkokehitykseen voivat olla toivottua rajallisemmat. Useimpien suomalaisten yritysten on yksiselitteisesti edullisinta käyttää ulkopuolisen asiantuntijan apua nettisivustojen ja muiden digipalveluiden rakentamisessa.

Halvalla saa myös hyvää

Edullinen nettisivu ei välttämättä ole huono. Sivustojen ja digipalveluiden rakentamiseen on tarjolla lukuisia valmiita ratkaisuja, joissa bisneslogiikka perustuu suureen volyymiin ja edulliseen hintaan. Israelilaislähtöinen Wix.com on hyvä esimerkki tästä. Wixillä voi rakentaa valmiisiin pohjiin perustuvia sivustoja ilman teknistä tai taiteellista osaamista. 

Wixiä käyttää tätä kirjoitettaessa yli 90 miljoonaa asiakasta ja tuotekehitysresurssit ovat sen mukaiset. Vajaan 15 euron kuukausihintaan saa kattavat työkalut laadukkaan perussivuston rakentamiseen ja ylläpitoon. Lisäominaisuuksista tosin karttuu nopeasti lisähintaa. Ratkaisu on toimiva, mikäli sitoutuu maksamaan Wixille koko sivuston elinkaaren ajan ja myöntyy siihen, että sivusto on itse asiassa Wixin eikä asiakkaan itsensä omaisuutta. Vastaavanlaisia palveluita löytyy useita.

Ostajalle on tarjolla ammattiapua

Jos olisin itse ostamassa nettisivuprojektia, turvautuisin mielelläni ostokonsulttiin. Suomessa on asiansa osaavia konsultteja useita, esimerkiksi North Patrol ja Rubic. Konsultti ohjaa asiakasta määrittelemään projektin sisällön järkevästi ja kysymään toimittajakandidaateilta oikeita kysymyksiä. Parasta tässä avussa on se, että sekä hinnaltaan että laadultaan kirjavat tarjoukset saadaan ammattilaisen tuella järjestykseen ja asiakas voi luottaa valitsevansa hyvän toimittajan. Konsultin käyttö maksaa yleensä itsensä takaisin.

Paljonko nettisivut maksavat meillä

Minulta on kysytty useammin kuin osaan laskea, mitä rakentamamme nettisivut maksavat. Kysymykseen on harvoin tarjolla yksinkertainen vastaus. Tyypillisesti projektiemme hinnat lähtevät noin 20 000 eurosta. Suurten projektien hinnat liikkuvat laajassa haarukassa 100 000 euron molemmin puolin. Tällä hinnalla asiakkaamme saavat kattavaa henkilökohtaista asiantuntijapalvelua, ammattimaisesti läpiviedyn projektin ja lopputuloksen, joka tuo ratkaisuja konkreettisiin ja tunnistettuihin bisnestarpeisiin. Ja mikä parasta, rakentamamme nettisivut antavat rajattomat mahdollisuudet tulevaan kehittämiseen.

Lue myös

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje