Karhulla on asiaa

Mitä sisältöä hakukone arvostaa – sen ratkaisee lopulta yksi asia

Timo Salminen

Verkkosivustoja, verkkokauppoja ja muita verkkopalveluita rakennetaan, jotta niihin saadaan kävijöitä ja asiakkaita. Tyypillisen suomalaisen verkkopalvelun kävijöistä yli puolet tulee hakukoneesta, käytännössä Googlesta. Tämän kertoo asiakkaidemme sivustojen kävijäseuranta, joka seuraa miljoonia vierailuja vuodessa.

Mitä paremmin näyt hakukoneessa, sitä enemmän saat kävijöitä. Sisältö tänä päivänä ratkaisee hakukonenäkyvyyden. Tekniikka, nopeus ja moni muu asia vaikuttaa, mutta sisältö ratkaisee. Siksi on tärkeää ymmärtää, millaista sisältöä hakukone arvostaa.

Hakukoneeseen tullaan kysymään kysymyksiä

Hakukonetta käytetään, kun halutaan vastauksia. Usein kysytään lausemuotoon kirjoitettuja kysymyksiä, kuten ”Miten tehdä limaa” tai ”Mistä tietää onko mies kiinnostunut”. Lauseiksi muotoillut haut ovat jo nyt hyvin suosittuja ja äänihaun käytön laajentuessa niiden suosio kasvaa entisestään.

Käytännössä kysymyksiä kysytään myös silloin, jos hakukoneelta pyydetään esim. ”verotiedot 2017”. Yhtä hyvin voitaisiin hakea lauseella ”Mistä löydän naapurini verotiedot”. ”Alma” -hakutermin sijaan voitaisiin käyttää lausetta ”Missä voin kuunnella Alman uuden biisin”. ”Tuntematon sotilas” voisi yhtä lailla olla vaikkapa ”Milloin Tuntematon sotilas -elokuvasta on näytöksiä”.

Mistä yllä mainitut hakutermit löytyivät? Googlen Trends-tilastoista – niiden mukaan termit kuuluivat Suomen suosituimpiin vuonna 2017.

Merkityksellinen sisältö antaa vastauksen kävijän kysymykseen

Sisältö on kävijälle merkityksellistä, kun se vastaa hänen kysymykseensä. Näin on käytännössä aina. Kun löydät sen mitä etsit, fiilis on myönteinen. Jos vastausta ei löydy, sisältö on suurella todennäköisyydellä merkityksetöntä. Toki netin syövereistä voi löytää hakuja tehdessä myös kaikenlaista satunnaistakin kiinnostavaa. Useimmiten tärkeintä on kuitenkin vastauksen löytäminen siihen kysymykseen, jonka kävijä on hetki sitten esittänyt hakukoneelle.

Onko sisältösi kävijälle eikä vain sinulle merkityksellistä?

Liikennemerkki, u-käännös kielletty, blogikuva, Karhu Helsinki

Palaako kävijä hakukoneeseen – se ratkaisee

Hakukone arvioi sisällön merkityksellisyyttä yksinkertaisella logiikalla. Kävijä tekee haun. Sitten hän klikkaa hakutulosta. Jos hän palaa hakutuloksiin tai tekemään saman haun uudestaan, sisältö suurella todennäköisyydellä ei tyydyttänyt hänen tiedonjanoaan. Ja jos hän ei palaa, hän on melko varmasti löytänyt vastauksen kysymykseensä.

Palaako kävijä hakukoneeseen - se ratkaisee

Tämä on keskeinen suuri voima, joka nostaa verkkopalveluita ylös ja alas Googlen hakutuloksissa. Merkityksellinen sisältö näkyy hyvin ja merkityksetön valuu alaspäin. Siksi nettisisältöä tuotettaessa kannattaa miettiä näitä kolmea asiaa:

  1. Onko sisältösi kävijälle eikä vain sinulle merkityksellistä?
  2. Vastaako sisältösi kävijän kysymykseen?
  3. Haluaako kävijä sisältöösi tutustuttuaan palata uudelleen hakukoneeseen?

Merkityksellinen sisältö antaa vastauksia kysymyksiin. Kun vastaus löytyy, kävijän ei tarvitse jatkaa hakemista. Kun kävijä ei palaa verkkopalvelussa vierailtuaan hakukoneeseen, nouset parempaan näkyvyyteen.

Kattava, laadukas ja uniikki tekstisisältö vastaa moneen kysymykseen

Kun kävijä saapuu verkkosivullesi, hän haluaa löytää vastauksia. Mitä kattavammin kerrot asiasta, sitä suuremmalla todennäköisyydellä vastaus löytyy. Jos nettisivulla on kuva ja kaksi lausetta, se harvoin tarjoaa tyydyttäviä vastauksia. Hieman yksinkertaistaen, runsaasti tekstiä sisältävällä sivulla on niukkatekstistä paremmat mahdollisuudet näkyä haussa hyvin. Teksti on edelleen hakukoneoptimoinnin kulmakivi ja sitä tarvitaan runsaasti.

Tekstisisällön tulee olla laadukasta. Se on helpommin sanottu kuin tehty. Fiksu ja etevästi kirjoitettu teksti tarraa kävijän huomion. Kun kävijä saadaan pysähtymään sisällön äärelle, hän hyvällä todennäköisyydellä myös löytää sieltä vastauksen kysymykseensä. Silloin sisältö tuntuu merkitykselliseltä. Kehnosti kirjoitettu teksti saa kävijän kääntymään kannoillaan.

Uniikkius on kolmas keskeinen tekijä. Kun sivustollasi on sisältöä jota ei löydy muualta, se myös todennäköisesti tarjoaa vastauksia, joita muut sivustot eivät tarjoa. Ainakin se tarjoaa erilaisen näkökulman. Jos tekstisisältöä kopioidaan – erityisesti muilta verkkosivustoilta – se harvoin tuntuu kävijästä merkitykselliseltä tai tarjoaa hyvän näkyvyyden hakukoneissa.

Hyvännäköinen ja silmäiltävä sisältö on merkityksellisempää

Se miltä sisältö näyttää, on keskeinen merkityksellisyyteen vaikuttava tekijä. Kun sisältö on esitetty visuaalisesti ja kiinnostavasti, kävijä tutustuu siihen huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä. Harmaa tekstimassa ei houkuttele sukeltamaan sekaan, vaan saa kävijän painamaan Back-nappia. Kuvat, nostot, väliotsikot, videot ja infografiikat sen sijaan saavat kiinnostuksen heräämään. Kiinnostuksen herättäminen on kriittisen tärkeää. Kävijän tulee tutustua sisältöön voidakseen löytää sieltä vastauksen ja kokea sisällön merkitykselliseksi. Ja vain silloin hän ei palaa hakukoneeseen.

Luodaan yhdessä verkkopalvelu, jossa sisältö on merkityksellistä ja joka tarjoaa vastauksia kävijöiden kysymyksiin. Ota yhteyttä, kerromme enemmän kuin mielellämme lisää.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje