Karhulla on asiaa

Mitä toimittaja toivoo yrityksen verk­ko­si­vuil­ta?

Merina Salminen

Nettisivut ovat yleensä toimittajan ensimmäinen tietolähde, josta hän lähtee etsimään informaatiota yrityksestä tai sen edustajista.

Parikymmentä vuotta kestäneen taloustoimittajaurani aikana tuli ihmeteltyä yhden jos toisenkin firman verkkosivuja. Tuntui, että monet yritykset suorastaan hankaloittivat journalistin tiedonhankintaa. Esimerkiksi tällaisia puutteita tuli vastaan:

  1. Yhteystietoja ei ole tai ne ovat liian monen klikkauksen päässä.
  2. Yrityksen toimivan johdon tiedot puuttuvat tai ne ovat liian monen klikkauksen päässä.
  3. Tieto siitä, mitä yritys tekee, loistaa poissaolollaan. Palveluista ja tuotteista ei kerrota mitään tai kerrotaan niin hähmäisesti, että siitä ei ota erkkikään selvää. Tämä koskee erityisesti firmoja, joiden tuote tai palvelu on digitaalinen. Hankalia ovat esimerkiksi pilvipalveluyritykset, joiden perusliiketoimintakin voi olla ulkopuolisen mahdotonta hahmottaa.

Nämä ovat toimittajan kannalta aika perustavanlaatuisia ongelmia. Uutistoimittaja tekee työtään minuuttiaikataululla. Usein hän etsii kiireessä juttuunsa esimerkkiyritystä tai haastateltavaa, joka voisi sanoa jotain fiksua päivän uutisaiheeseen liittyen. Jos toimittajalla on monta vaihtoehtoa, hän soittaa siihen firmaan, jonka nettisivuilla on selkeästi kerrottu mitä yritys tekee, kuka on toimitusjohtaja ja mikä on toimitusjohtajan puhelinnumero. Jos haastateltava osoittautuu fiksuksi ja mukavaksi tyypiksi, toimittaja soittaa hänelle todennäköisesti uudestaankin. Selkeät nettisivut ovat siis tehokkaan viestinnän kivijalka. 

Yhtä paljon toimittajan työtä hankaloittaa turha tieto. Silloin kun pitäisi löytää nopeasti edellämainittua relevanttia informaatiota, ei auta yhtään, että firman nettisivut ovat täynnä markkinointihöttöä, abstraktia kuvailua toimialan tulevaisuudennäkymistä tai epämääräistä visiointia.

Mitä toimittaja toivoo verkkosivuilta?

Mutta nyt valitus sikseen ja kääntäen: mitä toimittaja sitten toivoo yrityksen verkkosivuilta?

  1. Yhteystiedot selkeästi esillä. Osoite ja puhelinvaihteen puhelinnumero mieluiten heti etusivulla tai maksimissaan yhden klikkauksen päässä – joka tapauksessa paikassa, josta ne mieluimmin yhdellä silmäyksellä löytää.
  2. Yrityksen avainhenkilöiden tiedot nopeasti saatavilla. Tarkoittaa vähintäänkin toimitusjohtajaa ja viestinnän vastuuhenkilöä, esimerkiksi viestintäpäällikköä. Parasta on, jos yrityksen johtoryhmän henkilö- ja yhteystiedot löytyvät lyhyellä etsimisellä. Toimittajan palvelua on se, että avainhenkilöistä on valokuvat, lyhyet kuvaukset sekä kännykkänumerot ja meiliosoitteet. 
  3. Rautalangasta väännettynä, suomeksi selitettynä, mitä yritys tekee. Toki mielellään sama myös englanniksi, jos aiotaan palvella muita kuin suomenkielisiä toimittajia. Nykymaailmassa monet tuotteet ovat erittäin monimutkaisia ja vaikeasti selitettäviä. Maailma on täynnä ohjelmistoja ja digitaalisia palveluita, joiden olemassaolon oikeutus ja toimintapa eivät aina aukea omallekaan väelle. Siksi aivotyö jätetään tekemättä siinä vaiheessa kun nettisivuja laitetaan pystyyn, ja tyydytään puhumaan ”pilviteknologiaan perustuvista järjestelmistä ja palveluista”, jotka eivät tarkoita keskimääräiselle toimittajalle yhtään mitään. Abstraktius loitontaa. Jos yrityksen tuotteista ei saa otetta, ne eivät jaksa kiinnostaa. Tee siis testi: kuvaile yrityksesi tuotteita tai palveluita vanhemmalle sukulaiselle, joka ei ole diginatiivi. Ymmärtääkö hän mistä on kyse? Jos vastaus on ei, niin ei tajua toimittajakaan. 
  4. Käytä konkretisoivia infograafeja, kuvia ja muita visuaalisia elementtejä. Yksi kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi hyvään kuvaajaan tai taidokkaasti tehtyyn infograafiin kannattaa investoida. Ne avaavat asiaa tehokkaasti myös potentiaalisille asiakkaillesi ja muille tärkeille sidosryhmille.

Jos nämä asiat ovat kunnossa, pääset jo pitkälle!

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje