Näin tuotat hakukoneystävällistä sisältöä
Käymme päivittäin nettisivujen sisältöä koskevia keskusteluita asiakkaidemme kanssa. Hakukoneoptimointi liittyy vahvasti aiheeseen, mutta tärkeintä on miettiä mitä ihminen, sivuilla kävijä, saa sisällöstä irti. Sisältö tulee aina laatia ensisijaisesti ihmistä varten ja myös hakukone osaa pelottavan hyvin arvioida tekstin laatua.
Hakukone palkitsee laadukkaan sisällön hyvällä sijoituksella hakutuloksissa.
Kokosimme tähän artikkeliin keskeisiä hakukoneystävällisen sisällön tuottamiseen liittyviä vinkkejä.
1. Tekstisisältö
Hakukoneet lukevat sivun sisältöä samalla tavalla kuin ihmiset: ylhäältä alas ja vasemmalta oikealla. Hakukoneen mielestä tärkeimmät asiat sijaitsevat sivun alussa.
Jäsentele sisältöä väliotsikoilla, luetteloilla (bullet pointit) ja lihavoimalla. Kävijä haluaa silmäillä tekstin ensin läpi ja päättää sitten haluaako lukea sen tarkemmin kokonaan.
Kirjoita luonnollista tekstiä ja käytä alaan liittyviä termejä, vältä liikaa mainosmaista hehkutusta.
Älä kopioi tekstiä suoraan muilta sivustoilta. Hakukoneet osaavat tunnistaa tekstin alkuperäisen julkaisijan ja sivun ja antavat sille enemmän painoarvoa. Inspiraatiota voi toki hakea muilta saman aihepiiriä käsittelevistä lähteistä, mutta lopullisen omalla sivulla julkaistavan tekstin pitäisi olla omaa tuotantoasi.
Kirjoita yhdellä sivulla kattavasti valitsemastasi (yhdestä) aiheesta ja tee tarvittaessa linkityksiä muille sivuille. Mieti saako kävijä kaiken tarvitsemansa tiedon sivultasi.
2. Avainsana pääotsikossa, selainotsikossa ja URL-osoitteessa
Sijoita tärkein avainsana sivun pääotsikkoon ja sivun alkuosan tekstiin / ensimmäisiin lauseisiin. Käytä avainsanaa tekstissä muutaman kerran, voit käyttää myös taivutettuja sanamuotoja.
Useat julkaisujärjestelmät käyttävät sivun pääotsikkoa automaattisesti myös sivun URL-osoitteessa ja selainotsikossa, jotka ovat molemmat tärkeitä niin hakukoneelle kuin ihmissilmälle.
Selainotsikko eli Page Title näkyy selaimen välilehdellä sekä hakutuloksissa sivun otsikkona. Kävijälle sillä on merkitystä kun hän valitsee mille sivulle haluaa hakutuloksista siirtyä. Samoin selkokieliset URL-osoitteet antavat informaatiota sivun sisällöstä yhdellä vilkaisulla ja voivat vaikuttaa myös siihen, kuinka luotettavan kuvan sivustosi itsestään antaa.
3. Linkit
Hakukoneet seuraavat linkkejä: sekä sivustolle osoittavia linkkejä että sieltä ulos vieviä linkkejä. Etusivulla ja valikoissa olevat linkit ovat hakukoneen mielestä tärkeimpiä.
Sivuston sisäiset ristiinlinkitykset puolestaan kertovat hakukoneelle mikä on sivuston kannalta tärkeää sisältöä. Mitä enemmän yksittäiselle sivulle linkitetään sisäisesti, sitä enemmän se saa painoarvoa muihin sivuston sivuihin verrattuna.
Linkkiteksteissä on hyvä olla vaihtelua ja niihin kannattaa sisällyttää kohdesivulle tärkeä avainsana. Hakukone päättelee linkkitekstistä mitä kohdesivu käsittelee, ”Lue lisää” ei kerro mitään sisällöstä.
4. Kuvat ja liitetiedostot
Nimeä kuvatiedostot ja mahdolliset PDF-tiedostot selkokielellä, IMG_4044.jpg ei anna kenellekään mitään informaatiota kuvasta.
Avainsanaa voi käyttää myös tiedostojen nimissä ja esimerkiksi tuotekuvan nimeen kannattaa sisällyttää tuotteen nimi ja yrityksen nimi. Ihmiset käyttävät paljon kuvahakua ja voivat päätyä sivuillesi myös sitä kautta.
Hakukoneet eivät toistaiseksi ”näe” kuvia eli ne eivät osaa tulkita kuvan sisältöä. Siksi kuviin kannattaa lisätä ns. vaihtoehtoinen teksti eli alt-tag, joka kertoo kuvan sisällöstä. Tätä tekstiä lukevat myös erilaiset näkövammaisten käyttämät ruudunlukuohjelmat.
5. Sivun metakuvaus eli Description
Metakuvaus näkyy hakutuloksissa sivun selainotsikon alla. Se ei liity suoraan hakukoneoptimointiin, mutta voi suuresti vaikuttaa siihen klikkaako kävijä juuri sinun sivullesi.
Hyvä metakuvaus on noin 155 merkkiä pitkä ja kuvailee sivun sisältöä houkuttelevasti 1-2 lauseella. Avainsana kannattaa sisällyttää kuvaukseen samoin kuin call to action, mikäli se siihen luontevasti sopii. Aika paljon haastetta tiiviille tekstille, jota Google harkintansa mukaan joko näyttää tai on näyttämättä. Joskus nimittäin Google on eri mieltä ja etsii metakuvaukseen sivulta löytyvää ja mielestään osuvampaa muuta tekstiä.
Hyvä sisältö syntyy harvoin itsestään tai yhdellä istumalla. Sisällön suunnitteluun ja tuottamiseen kannattaa varata aikaa. Suunnitteluvaiheessa on hyvä lukea mitä muut ovat samasta aiheesta kirjoittaneet ja kerätä näin ideoita omaa tekstiä varten. Käytännössä olemme huomanneet, että asiakkaidemme sisällöntuotantoon varaama aika on lähes poikkeuksetta liian lyhyt. Voit lukea aiemmasta artikkelistamme lisää sisällöntuotannon haasteista.