Karhulla on asiaa

Net­ti­si­vu­jen personointi – miksi siitä kannattaa tehdä seuraava ke­hi­tyspro­jek­tin­ne

Timo Salminen

Sisällön ja käyttökokemuksen personointi voi monessa nettipalvelussa olla se suuri kehitysaskel, joka nostaa tehot korkeammalle tasolle. Kun nettisivusto on personoitu, eri kävijät kohtaavat samoissa näkymissä erilaista sisältöä tai erilaisen käyttökokemuksen. Personoinnissa on eväitä niin myynnin, brandin kuin vaikuttavuuden vahvistamiseen.

Onnistuneesti personoidulla nettisivustolla kävijä mieltää sisällön relevantimmaksi ja vierailun merkityksellisemmäksi. Sivustolla on mietitty nimenomaan sitä, mikä voisi puhutella minua. Mitä merkityksellisempi kokemus, sitä todennäköisemmin kävijästä tulee asiakas – tuotteelle, palvelulle tai vaikkapa idealle, jota nettisivusto tarjoaa.

Personoitu kokemus tekee brandista kiinnostavamman

Netti on täynnä tyhjänpäiväistä sisältöä. Kun kävijä kohtaa jotain, joka on oikeasti kiinnostavaa, se saa hänet pysähtymään. Käyttökokemus jää mieleen ja brandi jättää olennaisesti suuremmalla todennäköisyydellä muistijäljen. Se on merkittävä saavutus aikana, jolloin ihmistä pommitetaan digitaalisilla ärsykkeillä kaikista suunnista.

Personointi auttaa muuttamaan kävijän rahaksi

Kävijän kohdatessa arvokkaaksi kokemaansa sisältöä hän kokee sympatiaa sen tarjoajaa kohtaan. Tilanne on vastaavanlainen kuin jos pyydät apua tuntemattomalta ja saat sitä. Koet helposti olevasi ainakin pienessä kiitollisuudenvelassa.

Merkityksellisen sisällön tarjoaja on etulyöntiasemassa, kun kävijä puntaroi kukkaronnyöriensä avaamista. Kiinnostavaa sisältöä kohdattuaan kävijän suhtautuminen ostamiseen tai liidin lähettämiseen on myönteisempi. Tällä tavoin sitoutettu kävijä voi muuttua rahaksi itse nettipalvelussa, mutta yhtä lailla myös muissa kanavissa, joissa hän myöhemmin kohtaa yrityksen.

Ristiinmarkkinoinnissa on enemmän tehoa personoituna

Se että nettipalvelu ymmärtää kävijää paremmin on personoinnin ytimessä. Kun ymmärrys karttuu, kävijälle voidaan tarjota älykkäällä tavalla lisää sisältöä niistä teemoista, joista hän todennäköisesti on kiinnostunut.

Jos voimme perustellusti olettaa sinun olevan esim. lapseton helsinkiläinen, osaamme tarjota huomattavasti paremmalla todennäköisyydellä tuotteita tai sisältöjä, jotka koet merkityksellisiksi. Olet luultavasti kiinnostunut ostamaan ja kokemaan erilaisia asioita kuin suurperheen vanhempi Kainuusta.

Onnistuneesti personoitu sisältö kiinnostaa kävijää ja kiintoisan sisällön äärelle tullaan mielellään uudelleen. Jokainen vierailu on uusi mahdollisuus saada kävijä muuttumaan rahaksi.

Personoitu käyttökokemus rohkaisee uudelle vierailulle

Harva nettisivukävijä muuttuu rahaksi ensimmäisellä vierailulla. Yleensä on sitä parempi, mitä useamman kerran kävijä saapuu sivustolle. Luottamus sivustoa ja brandia kohtaan rakentuvat askel askeleelta. Onnistuneesti personoitu sisältö kiinnostaa kävijää ja kiintoisan sisällön äärelle tullaan mielellään uudelleen. Jokainen vierailu on uusi mahdollisuus saada kävijä muuttumaan rahaksi tai syventämään vuorovaikutustaan yrityksen kanssa.

Personointi auttaa ymmärtämään asiakasta paremmin

Personoinnilla voidaan rakentaa räätälöityjä asiakaspolkuja erilaisille kävijöille. Kun kävijän etenemistä näillä poluilla seurataan tarkasti, voidaan oppia paljon uutta. Analytiikan tehokas hyödyntäminen ja lukujen tulkinta auttavat polkujen optimoinnissa, mutta ne voivat kertoa myös kokonaan uutta siitä, mitä asiakkaat haluavat, minkä he kokevat ongelmaksi ja minkälaisella logiikalla polut ja personointi tulisi ylipäätään rakentaa.

Personointiin riittää vaihtoehtoja

Nettisivujen personointiin on paljon vaihtoehtoja. Kävijän tai hänen käyttäytymisensä tunnistaminen tavalla tai toisella on personoinnin edellytys. Sisältö ja käyttökokemus voivat muovautua esim. sivustolla katseltujen sisältöjen ja suoritettujen toimintojen perusteella. Sivusto voi personoitua myös asiakkaan saapuessa uutiskirjeen tai mainontaan sijoitetun linkin kautta. Sivusto voi myös muistaa kävijän pitkäaikaisesti. Kehittyneet julkaisujärjestelmät kuten Drupal tarjoavat personointiin laajat mahdollisuudet.

GDPR asettaa personoinnille vaatimuksia

EU:n tietosuoja-asetus GDPR ottaa kantaa verkkopalveluiden personointiin. Kävijälle on kerrottava personoinnista ja hänelle on annettava mahdollisuus käyttää palvelua ilman sitä. Molemmat ovat asiallisia vaatimuksia, jotka ovat omiaan vahvistamaan kävijöiden luottamusta personointia ja ylipäätään digitaalisia palveluita kohtaan. Kävijä todennäköisesti hyväksyy personoinnin, kun hän kokee sen itselleen hyödylliseksi. Aito kävijän kokema hyöty on tuloksellisen personoinnin edellytys.

Personointi on yksi kiinnostavimpia tekniikoita myynnin vauhdittamiseen

Useimmat asiakkaamme investoivat verkkopalveluidensa kehitykseen myydäkseen enemmän. Usein myydään konkreettista tuotetta tai palvelua, mutta joskus esimerkiksi ajattelutapaa. Harkiten suunniteltu ja toteutettu personointi on yksi tämän päivän kiinnostavimmista tekniikoista, joilla digikanavat voidaan valjastaa myynnin kasvun moottoriksi.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje