Se perinteinen Google Analytics poistuu käytöstä 2023
Google ilmoitti tuoreessa blogikirjoituksessaan, että Google Analyticsin perinteinen versio, ns. Universal Analytics -tuote, poistuu käytöstä vuonna 2023 ja sen korvaa Google Analytics 4. Universal Analytics on käytössä valtaosassa suomalaisten yritysten ja järjestöjen verkkosivustoja.
Milloin perinteinen Analytics poistuu käytöstä?
Googlen ilmoituksen mukaan Universal Analyticsiin kertyy dataa vuoden 2023 heinäkuun 1. päivään asti. Data on saatavilla raportointinäkymissä vähintään puoli vuotta siitä eteenpäin, mutta Google kertoi vielä tarkentavansa aikataulua tältä osin. Universal Analyticsin käyttäjiä rohkaistaan siirtämään kaikki tarvittava data ulos ennen kuin raportointinäkymät sulkeutuvat.
Google Analyticsin perinteinen versio kerää dataa 1.7.2023 asti. Data on saatavilla ainakin puoli vuotta siitä eteenpäin.
Perinteisen Universal Analyticsin korvaa Google Analytics 4, joka tarjoaa laajemman kattauksen työkaluja ja menetelmiä verkkosivujen ja erilaisten muiden digitaalisten palveluiden kävijäseurantaan. Google Analytics 4 on nyt Googlen arvion mukaan valmis tuote ja sen käyttöön rohkaistaan siirtymään.
Hakukoneet ja analytiikka: Lue lisää
Mistä tiedän, onko sivustollamme käytössä perinteinen Google Analytics?
Google Analyticsin lopetettava Universal Analytics on se perinteinen kävijätilastointi, joka on ollut useimmilla suomalaisilla verkkosivustoilla käytössä. Jos sivustolla on käytössä Google Analytics ilman sen kummempia tarkenteita, on kyse lähes varmasti Universal Analyticsistä. Ennen vuoden 2020 lokakuuta asennetut Analyticsit hyödyntävät Universal Analytics -tuotetta. Sen jälkeen käyttöön on voitu ottaa myös Google Analytics 4.
Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n tunnistaa toisistaan tarkastelemalla Analyticsin raportointinäkymää. Perinteisen Universal Analyticsin raportit on merkitty tunnisteella, jonka alussa näkyvät kirjaimet UA. Modernin Google Analytics 4:n raportit taas on merkitty tunnisteella, jossa on pelkkiä numeroita. Ero näkyy alla olevassa kuvassa.
Miten toimia, kun sivustolla on käytössä perinteinen Google Analytics?
Koska Google Analytics on tulossa vuonna 2023 tiensä päähän, kaikilla sivustoilla on tärkeää siirtyä käyttämään uutta kävijätilastointia, jolle on luvassa pidempi elinkaari. Mitä aiemmin siirtymä tehdään, sitä runsaammin uuteen järjestelmään ehtii kertyä kävijädataa, ennen kuin perinteisen Google Analyticsin raportointinäkymät ja -työkalut suljetaan.
Mikäli sivustolla on jo otettu käyttöön Googlen uusi Google Analytics 4 -tuote, erityisempiä toimenpiteitä ei tässä vaiheessa tarvita.
Google Analytics 4 on varteenotettava vaihtoehto
Google Analytics 4 on luonteva valinta perinteisen Analyticsin korvaajaksi. Google Analytics 4 tarjoaa kaikki keskeiset ominaisuudet, joihin aiemman version käyttäjät ovat tottuneet sekä paketillisen uutta.
Uudella tuotteella kävijän kokonaismatkaa sivustolla voi seurata kattavammin ja yhdistää verkkosivuston seurannan esimerkiksi mobiilisovelluksen käytön havainnointiin. Myös verkkokaupan ja erilaisten kävijän suorittamien toimenpiteiden seurantaan on uusia mahdollisuuksia. Kerroimme Google Analytics 4 -version ominaisuuksista aiemmin blogissamme.
Googlen tietosuojahaasteet rohkaisevat harkitsemaan muita vaihtoehtoja
Google Analytics on viime ajat ollut navakassa vastatuulessa EU:ssa. Vuoden 2022 tammikuussa Itävallan tietosuojaviranomainen kielsi Analyticsin käytön EU:n GDPR-tietosuoja-asetukseen vedoten. Samansuuntaisia kannanottoja on sittemmin kuultu mm. Ranskasta ja koko EU:n tasolta.
Suomessa valvova viranomainen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, ei toistaiseksi ole tehnyt vastaavaa ratkaisua, mutta Analyticsiin liittyy epävarmuutta ja uusia rajoituksia. Traficom teki syyskuussa 2021 linjauksen, jonka perusteella Analyticsin käyttämien seurantaevästeiden käyttöön tulee pyytää lupa verkkosivun kävijältä. Luvan antaa vain osa kävijöistä, joten viranomaislinjausta noudattava Analytics kerää nyt tietoa vain osasta kävijöitä.
Google Analyticsin käyttö on kielletty joissakin EU-maissa ja Suomessa sille on asetettu uusia rajoituksia. Järjestelmä on ristiriidassa GDPR-tietosuoja-asetuksen kanssa.
Google Analyticsin tietosuojaan liittyy perustavanlaatuinen ongelma. Järjestelmä kerää kävijöistä tietoa, josta tulee Analyticsin käyttöehtojen perusteella Googlen omaisuutta. Analyticsiä hyödyntävä yritys saa kävijäseurannan käyttöönsä maksutta, mutta kerätyn datan omistusoikeus on siis Googlella. Google puolestaan voi joutua luovuttamaan datan USA:n tiedustelulakien perusteella sikäläisten tiedusteluviranomaisten käyttöön, mikäli he sitä tietyissä olosuhteissa vaativat. Tämän EU:n tietosuoja-asetus GDPR kieltää.
Matomo Analytics tarjoaa kiinnostavia etuja
Moni yritys ja järjestö on viime aikoina päätynyt harkitsemaan muita kävijätilastoinnin vaihtoehtoja. Meillä Karhu Helsingissä asiakkaitamme on kiinnostanut erityisesti Matomo Analytics, jonka kehittämisessä tietosuoja on pääroolissa. Matomo on maksullinen, mutta sen käyttöön liittyy olennaisia etuja:
- Kävijöistä kerätty tieto on asiakkaan eikä Matomon omaisuutta
- Kerätty data säilytetään EU-alueella
- Relevanttia tilastotietoa voidaan kerätä verkkosivujen kävijöiltä myös ilman evästeitä, joiden käytölle on mm. Suomessa asetettu uusia rajoituksia.
Kerroimme Matomon ominaisuuksista blogissamme viime vuoden puolella.
Sivustolla voi olla useampi analytiikka käytössä rinnakkain
Eri analytiikkatuotteita voi hyödyntää samalla sivustolla rinnakkain ja samanaikaisesti. Monen asiakkaamme sivustolla esimerkiksi perinteinen Google Analytics ja Google Analytics 4 ovat toiminnassa samanaikaisesti. Myös Matomo ja Google Analytics kykenevät rauhaisaan rinnakkaiseloon. Kun analytiikkaa kerätään samanaikaisesti useammalla välineellä, aukeaa kiinnostavia mahdollisuuksia datan vertailuun.
Miten edetä analytiikan suhteen, jos sivusto on vasta rakenteilla?
Jos yrityksenne tai järjestönne on rakentamassa uutta verkkosivustoa, siellä on suositeltavaa ottaa suoraan käyttöön sellainen kävijätilastointi, joka tarjoaa elinkaaren pitkälle tulevaisuuteen. Varteenotettavia vaihtoehtoja ovat silloin ainakin Google Analytics 4 sekä Matomo, joista tässä kirjoituksessa kerroimme.
Monessa tapauksessa rakenteilla oleva sivusto korvaa aiemman sivuston, jossa perinteinen Google Analytics on ollut käytössä. Mikäli uusi sivusto julkaistaan vuoden 2022 puolella, perinteinen Google Analytics on todennäköisesti järkevää ottaa siellä vielä käyttöön, modernimman kävijätilastoinnin rinnalla. Tällöin saadaan kerättyä dataa, jolla vanhan ja uuden sivuston menestystä voidaan vertailla. Jos julkaisu tapahtuu vuoden 2023 puolella, pelkkä uuden sukupolven analytiikka luultavimmin riittää.
Lue blogistamme: Google Analyticsin haasteet ja vaihtoehdot – moni miettii nyt miten edetä
Mikäli Google Analytics ja kävijätilastointiasiat herättävät kysymyksiä, vastaamme mielellämme. Lähetä tämän sivun alareunassa näkyvä lomake tai allekirjoittaneelle sähköpostia tai ole meihin yhteydessä muilla tavoin.