Karhulla on asiaa

Si­säl­tö­mark­ki­noin­ti – 6 vinkkiä blo­gi­kir­joi­tuk­siin

Katja Heiskanen 1

Sisältömarkkinointi on trendikästä, vaikka sitä on oikeastaan tehty niin kauan kuin nettisivuja on ollut olemassa. Lyhykäisyydessään sisältömarkkinointi on kommunikointia: säännöllisesti tuotettua relevanttia ja houkuttelevaa sisältöä oikeille kohderyhmille. Sisältömarkkinointi on esimerkiksi blogikirjoituksia, videoita ja somesisältöjä.

Tässä kirjoituksessa keskitytään erityisesti blogikirjoituksiin. Mitä kannattaa muistaa, jotta sisältömarkkinointi olisi mahdollisimman hyödyllistä, toimivaa ja kannattavaa?

Otsikko myy sisältösi

Hyvä otsikko on sopivan pituinen, informatiivinen ja koukuttava. Sen on tarkoitus kiteyttää artikkelin sisältö muutamaan sanaan. Huono otsikko ei vastaa sisältöä, eikä siitä selviä, mitä aihetta käsitellään. 

Aloitus houkuttaa lukemaan

Kirjojen aloituksista ei ole syyttä tullut legendaarisia. Hyvä aloituskappale johdattaa lukijan aiheeseen turhia kiertelemättä. Johdantokappaleen tarkoitus on saada otsikkoa klikannut kävijä jatkamaan aiheen parissa. Puuduttavan tylsä, asiaan liittymätön aloitus ei jää mieleen. Pahimmillaan se vesittää hyvän otsikon tekemän työn ja kävijä poistuu sivulta: otsikon lupauksia ei lunastettu.

Muista väliotsikot

Väliotsikot rytmittävät tekstiä. Ne auttavat myös kirjoittajaa jäsentämään ajatuksiaan. Eniten niistä on kuitenkin hyötyä lukijalle, joka ei kohtaa sivulla aneemisen näköistä, yksitoikkoista tekstimassaa. Väliotsikot tarjoavat helpon tarttumapinnan ja antavat nopeasti lisätietoa sisällöstä.

Sisältömarkkinointi – 6 vinkkiä blogikirjoituksiin -artikkelin sisältökuva. Pöydällä vesilasi, tietokone ja tabletti. Tabletin ruudulla Karhu Helsingin kotisivut.

Helppolukuinen ja silmäiltävä teksti

Lukemista helpottaa tekstin hillitty muotoilu. Liiallinen värien, lihavointien ja listojen käyttö tekee helposti tekstistä sotkuisen näköistä. Harkitusti käytettynä ne kuitenkin toimivat tehokeinoina ja helpottavat tekstin luettavuutta. Helppolukuisesta tekstistä erottaa pääkohdat nopeasti. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun kävijä etsii hakukoneen kautta vastausta ongelmaansa. Mitä helpommin ja nopeammin oikea vastaus sivulta löytyy, sitä parempi. Hakukoneetkin arvostavat, kun kävijä ei palaa hakutuloksiin.

Pituus vai sisältö edellä?

Vaikka Google sisällön pituutta arvostaakin, turha jaarittelu on hyvä jättää sikseen ja pysyä asiassa.  Jos asiaa ei luontevasti tunnu kertyvän, mieti, voisiko kaksi lyhyempää aihetta yhdistää yhteisen pääotsikon alle alaotsikoiksi. 

Hyödynnä somemainonta ja uudelleenmarkkinointi 

Hyvää sisältöä ei kannata piilotella. Laadukkaan sisällön luominen vaatii resursseja. Satsaus kantaa hedelmää, kun sisältö tavoittaa mahdollisimman monta kiinnostunutta silmäparia. Esimerkiksi oikein kohdennettu somemainonta on tehokas keino tavoittaa yleisöä.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
1
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje