Karhulla on asiaa

Sivuston värimaailma selaimeen – turha kikka vai käyt­tö­ko­ke­muk­sen yh­te­näis­tä­jä?

Atte Mäkihukka

Kun verkkosivusto haluaa tarjota käyttäjille yhtenäisen ja immersiivisen käyttökokemuksen, pienillä yksityiskohdilla on väliä. Yksi tällainen yksityiskohta on selaimen yläosan värimaailma, joka oletuksena on laitteesta riippuen usein vaalean tai tumman harmaa. Harvoin käytetty ja usein unohdettu mahdollisuus on vaikuttaa selaimen väriin osana sivuston koodia.

Olemme Karhulla pitäneet tätä pääosin hieman turhana kikkailuna, mutta hiljalleen muuttamassa mielipidettämme.. Olemme nähneet hyviä toteutuksia ja on aika tunnustaa, että värin vaihtaminen voi olla myös ihan järkevä yksityiskohta, ainakin osassa projekteista.

Keksintö ei ole uusi, mutta käyttö on ollut vähäistä

Selaimen värimaailman muokkausmahdollisuus osana sivuston koodia esiteltiin ensimmäisen kerran osana Google Chromen päivitystä vuonna 2014 Androidille. Sen avulla kehittäjät pystyivät asettamaan mobiiliselaimen yläpalkin värin vastaamaan verkkosivustonsa värimaailmaa. Firefox seurasi perässä, ja lopulta lähes kymmenen vuotta myöhemmin myös Safari toi tuen toiminnolle, tosin vain mobiiliselaimiin. Tällä hetkellä käytännössä kaikki mobiiliselaimet tukevat toimintoa, mutta työpöytälaitteilla tukea ei juuri missään tilanteessa ole, riippumatta siitä mitä selaimet virallisesti sanovat. Myös mobiililaitteilla esimerkiksi laitteelle valittu tumma tila, eli dark mode, yliajaa tämän valinnan. Tuki toiminnolle on siis edelleen hyvin vajanainen.

Eli mitä käytännössä tapahtuu?

Mobiiliselaimilla selainpalkki on pääosin näkyvissä. Lyhyesti kyse on siitä, että sivusto kertoo selaimelle, että palkin väri vaihtuu. Tämä toteutetaan koodimäärityksellä.

Muita tätä toiminnallisuutta hyödyntäviä sivustoja ovat mm. tesla.com, nordnet.fi ja amazon.com.

Kokeile avata tämä blogi puhelimellasi ja totea itse, että selainpalkki on Karhun sivuston värimaailman mukaisesti persikan värinen.

Ainakin, mikäli selaimesi tukee tätä toimintoa.

No onko tämä sitten turhaa kikkailua vai oikeasti hyödyllistä?

Kuten monissa verkkokehityksen yksityiskohdissa, selaimen värin vaihtaminen jakaa mielipiteitä. Ominaisuus saattaa tuntua turhalta kikkailulta, sillä muutos on puhtaasti visuaalinen ja kohdistuu vain osaan käyttäjistä (erityisesti mobiililaitteille ja niissäkin vain osaan). Jos verkkosivuston kohdeyleisö käyttää pääasiassa työpöytäversioita tai selaimia, jotka eivät tue ominaisuutta, hyödyt voivat jäädä minimaalisiksi. Siksi mekään emme ole tätä aktiivisesti hyödyntäneet projekteissamme.

Mutta. Visuaalinen eheys ja käyttäjäkokemuksen parantaminen kaikin tavoin ovat parhaita mahdollisia verkkopalveluita suunnitellessa keskiössä. Viimeistellyllä verkkosivustolla jokainen yksityiskohta tekevät yhdessä maailmanluokan käyttökokemuksen, johon mekin aina pyrimme. Kun käyttäjä näkee sivuston brändivärin myös selaimen yläpalkissa, luo se parhaimmillaan pienen mutta merkityksellisen brändisidonnaisuuden ja toisaalta korostaa sovellusmaisuutta. Siksi myönnämme ilolla olleemme väärässä, ja harkitsemme tätä jatkossa, ainakin osaan projekteistamme.

Tiivistettynä käyttökonteksti ratkaisee

Turhaa kikkailua? Jos verkkosivusto on yksinkertainen tai ei suuresti painota visuaalista brändäystä, selaimen värin määritys on nähdäksemme turhaa. Samoin vahvasti asiointiin keskittyvissä tai virallisissa palveluissa emme tätä suosittele.

Harkinnan arvoinen lisä? Jos brändäys on keskeisessä roolissa ja halutaan tarjota saumaton käyttäjäkokemus mobiilikäyttäjille, tämä voi olla juuri se yksityiskohta, joka saa käyttökokemuksen tuntumaan viimeistellyltä ja sovellusmaiselta.

Otetaanko tämä sivustollanne käyttöön?

Selaimen värimaailman määritys voidaan tehdä jatkokehityksenä Karhun toimesta. Laita viestiä niin jutellaan, olisiko tämä teille fiksu lisäys käyttökokemukseen.

Atte Mäkihukka asiakkuusjohtaja 050 543 7697

Lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Sivuston värimaailma selaimeen – turha kikka vai käyttökokemuksen yhtenäistäjä?
  2. Digipalvelulain uudet vaatimukset  – kuluttajia palvelevien verkkokauppojen on pian oltava saavutettavia
  3. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje