Karhulla on asiaa

Uusi Google Analytics 4 on täällä – 4 tärkeintä muutosta

Riku Jokinen 2

Google julkisti lokakuun puolessavälissä analytiikkatyökalunsa Google Analyticsin seuraavan version, joka tottelee nimeä Google Analytics 4. Sen keihäänkärkenä ovat markkinoinnin viime vuosien kuumat aiheet: koneoppiminen, yksityisyydensuoja ja entistä parempi käyttäjien ymmärtäminen. Luvassa ei ole vanhan version kulmien pyöristelyä tai faceliftiä, vaan täysin uusia ominaisuuksia ja tapoja mitata. Tässä tekstissä esittelen uuden version tärkeimmät ominaisuudet.

Google Analytics 4 pohjautuu aiemmin betassa olleeseen Google App + Web:iin. Kökkö nimi on korvattu suoraviivaisella numerolla, jonka logiikka pohjautunee jatkumoon analytiikkatyökalun aiemmista versioista Urchin Analytics (2005), Classic Google Analytics ja nykyinen Universal Analytics (2012). Google Analytics 4 on saatavilla saman tien, ja kaikkiin uusiin tileihin Google tarjoaa sitä jo oletuksena. Tulevaisuudessa Google Analytics 4 tulee korvaamaan Universal Analyticsin kokonaan.

Moni asia tulee muuttumaan, tässä niistä toistaiseksi 4 tärkeintä.

1. Fokus tapahtumiin ja käyttäjiin

Universal Analyticsissa käyttäjien verkkopuuhastelun seurannassa keskeistä olivat etenkin istunnot (sessions) ja sivukatselut (page views). Sessioilla tarkoitetaan käyttäjän saapumista sivustolle, sisältäen kyseisen vierailun aikana käyttäjän tekemät toimet sivustolla. Sivukatselu on tempuista tyypillisimpiä, eli millä sivuilla käyttäjä vierailee. Tapahtumat (event) ovat sivustolla käyttäjän tekemisien seurantaa. Näitä voivat olla esimerkiksi eri elementtien klikkailu tai videoiden katselu.

Tähänastinen keskittyminen istuntoihin näkyy mm. Universal Analyticsin perusmittareissa ja termeissä, kuten sivut per istunto (pages/sessions), session kesto (avg. session duration) tai prosentuaalinen osuus uusia istuntoja (% new sessions). On perustavanlaatuinen muutos analytiikan seurannassa kohdella niin sivujen katseluja kuin videoiden käynnistystä tapahtumina, sillä se tekee käyttäjän tekemisistä entistä ymmärrettävämpää ja suoraviivaisempaa. Käyttäjän vierailusta saadaan näin aikaan selkeämpi tapahtumasarja: mitä käyttäjä tekee, missä järjestyksessä ja (jos suinkin mahdollista) mitä hän etsii?

Ilolla vastaanotettava muutos on helpompi tapahtumien käytännön jäljittäminen (tracking). Laajennetut ominaisuudet mahdollistavat monien tapahtumien seurannan reaaliaikaisesti ilman koodin lisäämistä tai tapahtumaseurannan asettamista Google Tag Managerissa.

2. Parametrit helpottamaan datan keräystä

Google Analyticsin peruskauraa on ollut jo pitkään mahdollisuus kerätä sellaista räätälöityä tietoa, jonka kokee itse olennaiseksi. Tyypillisesti itse luodut tapahtumat ovat olleet keino tällaisen tiedon keräämiseksi. Universal Analyticsissa oman tapahtuman luonti edellyttää kolmitasoisen hierarkian läpikäyntiä:

  • Event Category → Tapahtuman kategoria. Esim. ”Ilmainen opas rahantekoon”
  • Event Action → Tapahtumaan liittyvä toiminta. Esim. ”Lataa”
  • Event Label → Tapahtumaan liittyvä tunniste. Esim. ”Etusivu”

Jos haluaisimme seurata paljonko ilmaista opasta ladataan sivuston eri osista, pitää tätä hierarkiaa noudattaa. Lisäksi jos tapahtumien luominen ei ole rutiinia, on termit helppo sotkea ja päätä alkaa nopeasti kivistää. Tämän lisäksi jos haluttaisiin lisätietoja samasta tapahtumasta (esim. jos lataus tapahtuukin popup-ikkunasta), täytyisi tälle tehdä oma ulottuvuutensa (custom dimension). Ei hirvittävän näppärää ja monimutkaistaa asioita entisestään.

Google Analytics 4:ssä tapahtumia luodaan tämän raskaan hierarkian sijaan hyödyntämällä parametreja (parameters), joissa samaa hierarkiaa ei tarvitse noudattaa. Samaan tulokseen voitaisiin päästä näin:

Tapahtuman nimi:
rahanteko_opas

Parametrit:
Sijainti: Etusivu
Tyyppi: Popup

Sijainti ja tyyppi voisivat siis saada arvoikseen muitakin vaihtoehtoja.

Parametrit saattavat alkuun kuulostaa vain säryn siirtämiseltä eri paikkaan, mutta oikeasti uskon niiden helpottaman huomattavasti tapahtumien luomista ja muokkaamista.

Analytiikassa jatkossakin tärkeintä on tunnistaa mikä sinun kannaltasi on olennainen mittari

tikku-ukko-istuu-kuuden-monitorin-edessä-analysoimassa-graafeja

3. Tekoälyllä boostatut ennusteet ja oivallukset (insights)

Tekoälyn hyödyntäminen etenee hypestä kohti käytäntöä, ja etenkin Googlelta odotetaan tällä saralla paljon. Analytics 4 hyödyntääkin edistyneitä koneoppimismalleja, tarjoten käyttäjille ennustavaa analytiikkaa (predictive analytics) lisäämällä erilaisia ennustavia metriikoita (predictive metrics). Käytännössä tämä voi esimerkiksiä näkyä siten, että Analytics 4 osaa hälyttää käyttäjää, jos se huomaa jonkin tietyn verkkokauppasi tuotteen kiinnostuksen yhtäkkiä kasvavan räjähdysmäisesti.

Mahdollisuudet ennakointiin herättävät varmasti yrityksissä kiinnostusta, sillä koronapandemian kaltaiset hyvin nopeat muutokset vaativat terävää reagointia. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että hyvin maltillisilla käyttäjämäärillä ennusteet todennäköisesti ovat aika epävarmoja. Siitä huolimatta tekoälyn uiminen mukaan analyyseihin tulevaisuudessa on erittäin todennäköinen skenaario.

Koneoppimismallit ovat myös Googlen vastaus evästekäytänteiden muutoksiin, keksimuutosten jo nyt leikatessa käyttäjämääriä analytiikassa. Datassa tulee Googlen mukaan todennäköisesti olemaan aukkoja jatkossakin, mihin he parhaillaan etsivät paikkauskeinoja.

4. Yhdistetty data verkkoliikenteestä ja sovelluksista

Google Analytics 4 tarjoilee yhdistetyn seurannan sekä verkkosivujen että sovellusten liikenteestä. Kehityksen taustalla oleva entinen Google App + Web näkyy juuri tässä. Tämä on mahtava uutinen organisaatioille, joilla on aktiivinen sovellus verkkosivujen lisäksi. Esimerkiksi selvempi näkymä verkkosivujen ja sovellusten kävijä- ja ostopoluista on monelle arvokasta informaatiota.

Luonnollisesti, jos organisaatiolla ei ole sovellusta käytössä, tämä ei ole yhtä jännittävä ominaisuus. Jos tilanne kuitenkin joskus muuttuisi, valmius kytkökseen on olemassa.

Aloita Google Analytics 4:n käyttö Universal Analyticsin rinnalla

Uusista ominaisuuksista innostumisen jälkeen seuraa usein ahdistus. Mitä pitäisi tehdä, ja onko päivitystyö yhtä epävarmuudessa ja arvailuissa piehtarointia? Googlen oma suositus toimenpiteiksi on kuitenkin ihanan selkeä: aloita Google Analytics 4 seuranta samantien nykyisen Universal Analyticsin ohessa. Ennen kuin kohkaat suoraan toimeen, kannattaa miettiä mitä oikeastaan haluat mitata verkkosivuillasi. Jo nyt käyttämät mittarisi ovat hyvä lähtökohta, mutta samassa rytinässä on hyvä pysähtyä pohtimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja ajantasaisuutta. Kovin monilla verkkosivuilla mittarit on kerran asetettu ja unohdettu, kuin uudenvuodenlupaukset konsanaan. Säästät oikeasti paljon vaivaa ja verenpainetta tekemällä etenkin tapahtumien seurannan heti alusta kunnolla. Tähän Google tarjoaa nipun ohjeita. Jos ajatus muutosten tekemisestä hapottaa, pyydä apua analytiikka-asioiden kumppaniltasi. Vaikka sellaisilta kuin me.

Arveluttaako Analytics 4? Ei hätää, me voimme auttaa. Ota yhteyttä ja ihmetellään analytiikkaa yhdessä. Samalla voidaan miettiä verkkosivujesi toimivuutta ylipäätänsä.

 

Jos aihe kiinnostaa, pistä lukien lisää: Search Engine Land: ”Meet Google Analytics 4: Google’s vision for the future of analytics” SEJ: ”Google Analytics Gets 4 Powerful New Features” Quru Analytics: ”Uusi Google Analytics 4 – Miten se on erilainen?”

Tykkäsitkö tästä jutusta?

1
1
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje