Karhulla on asiaa

Uusimpia Googlen päivityksiä

Sanna Lindholm

Kenellekään ei varmasti tule yllätyksenä, että Google päivittää algoritmiaan koko ajan. Usein muutokset ovat lähes päivittäin tapahtuvia pieniä päivityksiä. Muutaman kerran vuodessa julkaistaan laajoja suurempia algoritmipäivityksiä, joiden seurauksena sijoitukset hakutuloksissa voivat heittelehtiä joskus rajustikin.

Viimeisin laaja algoritmipäivitys on julkaistu maaliskuussa 2018 ja, kuten tavallista, hakukoneoptimoijat kautta maailman ovat spekuloineet sen vaikutuksia ja yrittäneet saada Googlelta vastauksia päivityksen sisällöstä ja sen vaikutuksesta sivustoihin ja hakutuloksiin.

Tällä kertaa Google on antanut suhteellisen suoran vastauksen Twitterissä.

Vastauksessa optimoijan mieltä lämmittää se, että jälleen kerran saimme vahvistuksen sille, että hyvä sisältö palkitaan hyvällä sijoituksella hakutuloksissa. Tätä mantraa on nimittäin toistettu sekä itsellemme että asiakkaillemme yhä uudestaan ja uudestaan: ”There’s no “fix” for pages that may perform less well other than to remain focused on building great content. Over time, it may be that your content may rise relative to other pages.”

Keskity merkityksellisen sisällön tuottamiseen, jos haluat sijoittua hyvin hakutuloksissa.

Karhu Helsinki

Minkälaista on hakukoneystävällinen sisältö

Lyhyesti sanottuna hyvä sisältö on sellaista,

  • joka vastaa mahdollisimman hyvin ja tyhjentävästi asiakkaan tekemään hakuun ja
  • jonka luettuaan asiakkaalla ei ole tarvetta googlata samaa asiaa uudestaan.

Google haluaa ymmärtää, mitä hakija kirjoittamallaan hakusanalla tarkoittaa ja antaa vastauksena mahdollisimman hyvin hakua vastaavia sivuja.

Sivun latausnopeudella on väliä

Google puhuu välillä hakuelämyksestä, johon kuuluu osuvien hakutulosten lisäksi myös se, että tuloksena olevat sivut latautuvat mahdollisimman nopeasti. Kun hakija napauttaa haluamaansa hakutulosta, hän ei halua enää odotella ”ylimääräistä” sivun latautumisen vievää aikaa.

Tietokoneilla tehtävissä hauissa sivun latausnopeus on otettu huomioon jo usean vuoden ajan. Nyt Google on vahvistanut, että heinäkuusta 2018 alkaen sivun latausnopeus voi vaikuttaa sen sijoitukseen mobiilillaitteiden hakutuloksissa. Tämä ”Speed Update” vaikuttaa hitaimpiin sivustoihin ja vain pieneen osaan hauista.

Sillä, mitä hakija kirjoittamallaan hakutermillä tarkoittaa, on kuitenkin edelleen erittäin suuri merkitys Googlelle. Hitaasti latautuva sivu voi siis jatkossakin olla korkealla hakutuloksissa, jos sen sisältö on hakijalle merkityksellistä.

Hauska muutos Googlen kuvahaussa

Googlen kuvahaku on erittäin suosittu ja kätevä tapa etsiä tietoa. Kuvien selaaminen on nopeaa ja niistä on helppo löytää haluamansa. Maaliskuussa mobiililaitteilla näkyvät kuvahaun tulokset saivat lisää informaatiota, kun Google alkoi näyttää sivun selainotsikkoa (Page Title) kuvatekstinä. Nyt kuvan alla näkyy sivuston domainin lisäksi myös selainotsikko siltä sivulta, mistä kuva on peräisin.

Googlen kuvahaku mobiililaitteella

Kuvateksti on nähtävissä käytettäessä mobiiliselainta tai Googlen sovellusta Android- ja iOS-laitteilla.

Google on jo pitkään korostanut mobiililaitteiden roolia, mikä on luonnollista, koska mobiililaitteilla tehtyjen Google-hakujen määrä maailmassa ylitti tietokonehakujen määrän jo vuonna 2015. Netin käytöstä on myös olemassa monipuolista dataa, esimerkkinä vaikkapa Consumer Barometer.

Lisää Karhun kirjoituksia aiheesta hakukoneet

 

Tykkäsitkö tästä jutusta?

0
0
0
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
  3. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje