Karhulla on asiaa

Verk­ko­si­vu­jen eväs­te­hy­väk­syn­näs­sä otettava käyttöön Consent Mode, jos Google-mainontaa halutaan jatkaa

Timo Salminen 7

EU:n uusi Digital Markets Act eli DMA tulee voimaan 6.3.2024 ja sillä on merkittävä vaikutus kaikkiin Google Ads -mainontaa tekeviin yrityksiin.

DMA:n myötä Google alkaa edellyttää mainostajiltaan uudenlaisen Consent Mode V2 -ominaisuuden käyttöä verkkosivuilla, joiden liikennettä Google-mainoksilla kasvatetaan.

Consent Mode kytketään osaksi verkkosivujen evästehyväksyntää

Consent Mode on osa verkkosivujen evästehyväksyntätoimintoa, joka tuli Suomessa pakolliseksi käytännössä kaikilla verkkosivustoilla Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin syyskuussa 2021 julkaiseman ohjeistuksen jälkeen.

Consent Mode välittää Googlelle tiedon siitä, saako mainoksesta verkkosivuille siirtyneestä käyttäjästä kerätä analytiikkaa ja kuinka paljon. Consent Moden uusi kakkosversio välittää jo aiemmin käytössä olleiden tietojen lisäksi myös luvat tarkemman käyttäjä- ja personointitiedon välittämiseen. Luvat kuuluvat evästehyväksyntätoiminnossa jo nykyisin käytössä olevaan markkinointievästeiden kategoriaan.

Jatkossakin käyttäjä päättää, saako hänestä kerätä tietoa

Ideana Consent Mode V2:ssa on, että jos verkkosivujen käyttäjä antaa luvan markkinointievästeille tai kaikille evästeille, hänestä voidaan välittää tietoa Google-mainostajalle entistä hienojakoisemmin. Jos taas käyttäjä ei anna evästelupaa, hänestä ei välity Googlelle tietoa. Ylivoimainen valtaosa verkkosivujen kävijöistä antaa luvan joko kaikille evästeille tai kieltää ne kokonaan. Evästeluvan antaa tyypillisesti verkkosivujen 60-80 % käyttäjistä.

Uutta on se, ettei Google-mainontaa voi maaliskuusta 2024 eteenpäin tehdä enää lainkaan, jos Consent Mode ei ole toiminnassa mainonnan kohdesivustolla.

Google tarjoaa myös mahdollisuuden kerätä tietoa ilman käyttäjän lupaa – tähän emme suosittele tarttumaan

Google tarjoaa mainostajille myös ”Advanced Consent Mode” -nimisen ominaisuuden, jossa kävijöiden toiminnasta tehdään tekoälyllä tulkintoja, vaikka hän ei antaisi lupaa evästeiden käytölle. Tämän toiminnon käyttö ei ole suositeltavaa, koska se todennäköisesti ei ole linjassa Traficomin evästeitä ja seurantaa koskevien linjausten kanssa.

Evästepalvelut tukevat Consent Modea, mutta asetusmuutoksille voi olla tarvetta

Suuret evästehyväksyntäpalvelut kuten OneTrust, CookieHub ja CookieBot tukevat Consent Modea, mutta kyseessä on niiden suhteellisen uusi ominaisuus.

Esimerkiksi meillä Karhu Helsingissä kaikissa viimeisen 12 kuukauden aikana tehdyissä evästehyväksyntäpalveluiden käyttöönotoissa on hyödynnetty Consent Modea. Tätä vanhemmissa sen sijaan voi olla tarvetta muutoksille.

Jos teette Google-mainontaa, toimikaa näin

Mikäli organisaationne tekee Google-mainontaa, tässä vaiheessa on tärkeää varmistaa nämä:

  1. Onhan mainonnan kohdesivulla käytössä evästehyväksyntäpalvelu?
  2. Toimiiko palvelu Traficomin ohjeistuksen mukaisesti, antaen käyttäjälle mahdollisuuden kieltää evästeet yhdellä napinpainalluksella?
  3. Hyödyntääkö palvelu Consent Modea jo valmiiksi vai tarvitaanko palvelun toimintaan muutoksia?

Näiden läpikäynti voidaan tehdä talon sisällä tai yhteistyössä verkkosivuista vastaavan kumppaninne kanssa. Karhu Helsingissä viestimme erikseen tammikuun aikana asiakkaillemme, joiden sivuston evästepalveluun tarvitaan muutoksia. Jos asia herättää kysymyksiä, ota meihin yhteyttä.

Eväste- ja tietosuojavaatimukset muuttuvat vinhaa vauhtia – Karhun blogin ja uutiskirjeen lukijana pysyt kärryillä

Jatkamme tiiviisti evästesäännösten ja tietosuojan seurantaa blogissamme. Kun tilaat Karhulla on asiaa -uutiskirjeemme alla näkyvällä lomakkeella, pysyt uusimmista juonenkäänteistä ajan tasalla. Kerromme asioista, joista jokaisen verkkosivujen omistajan on hyvä olla ajan tasalla.

Tykkäsitkö tästä jutusta?

5
1
1
0
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Jaa juttu somessa
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä
Tilaa uutiskirje