Verkkosivujen kommentit hakukonenäkyvyyden kannalta
Monilla verkkosivuilla on mahdollisuus jättää kommentteja etenkin artikkeleihin, uutisiin tai verkkokaupan tuotteisiin. Mikä tällaisen kommentti- ja arviointiosion merkitys on hakukonenäkyvyyden kannalta? Kannattaako muiden sivuille kommentoida itse aktiivisesti?
Myytti: kommenteista linkittäminen lisää näkyvyyttä
Google arvioi sivun relevanttiutta monilla eri perusteilla, joista yksi on muualta netistä sivulle johtavien linkkien määrä (ja laatu). Tämä innostaa yhä joitain tahoja kommentoimaan ympäri nettiä erilaisille sivustoille mitä tahansa saadakseen ujutettua kommenttiin linkin omalle sivustolleen. Lähtökohtaisesti idea on hyvä: esimerkiksi kissanhoidosta kertovaan blogiin kommentoidaan omia kokemuksia kissanhoidosta ja linkitetään hyväksi koettuihin tuotteisiin tai muihin artikkeleihin.
Valitettavasti tekniikka ei ole enää vuosiin ollut toimiva ja suositeltu hakukoneoptimointitaktiikka. Yksi syy siihen ovat automatisoidut roskapostikommentoijat, jotka täyttivät nopeasti kommenttikentät. Spämmikommenteilla harvoin on enää mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa: kissanhoidon sijaan suositellaan nettikasinoa, matkoja tai vaihtoehtolääkehoitoja.
Vuonna 2005 Google esitteli nofollow-tägin, jolla sivun omistajat voivat muun muassa hillitä roskapostikommentteja. Sivuston ulkopuolisessa linkissä käytettynä ”nofollow” kertoo hakukoneelle, ettei tälle linkitykselle pitäisi antaa painoarvoa.
Myöhemmin vuonna 2019 Google lisäsi linkkien määrittelyyn kaksi uutta attribuuttia: sponsored ja ugc (User Generated Content). Näillä voidaan erottaa sponsoroitu linkki ja käyttäjien luoma sisältö, jota esimerkiksi kommentit ovat.
Onko kommenteista mitään hyötyä?
Vaikka kommenteista ei linkkien hankkimisessa (link building) olekaan hyötyä, oikein käytettynä ne voivat hyvinkin kasvattaa hakukonenäkyvyyttä. Esimerkiksi bloggaajat ylläpitävät suhteita toisiin bloggaajiin kommentoimalla ristiin toistensa kirjoituksia ja vastaavat lukijoiden jättämiin kommentteihin, jolloin syntyy luontevasti keskustelua aiheesta. Leivontasivustoilla reseptien kommentit ja arviot tuottavat saman efektin. Verkkokaupassa puolestaan kannustetaan kävijöitä jättämään arvio ja kommentti ostamastaan tuotteesta.
Jos kommentointimahdollisuutta ei ole, keskustelua aiheesta voidaan käydä hajallaan netissä eri keskustelupalstoilla ja somessa, jolloin sitä on vaikeampi seurata. Kommenttien moderointi kuitenkin kannattaa, jotta epäasialliset ja bottien tuottamat epärelevantit kommentit saadaan karsittua. On myös hyvä miettiä asiaa kävijän näkökulmasta: turhanpäiväiset kommentit, jotka eivät tuo lisäarvoa tai ovat spämmiä, lähinnä ärsyttävät. Tämä taas voi vaikuttaa negatiivisesti kävijäkokemukseen ja lopulta myös hakukonenäkyvyyteen.
Kun sivu herättää kiinnostusta kommenttien muodossa, on se myös signaali hakukoneille: tällä sivulla on innostavaa sisältöä. Kommentit tuovat sivulle myös lisää indeksoitavaa sisältöä, mikä tukee sivulle tuotettua virallista sisältöä.