Web-analytiikka kertoo mitä sivustolla tapahtuu
Olipa käytettävä web-analytiikan järjestelmä mikä tahansa, ennen käyttöönottoa tulisi aina miettiä sivustolle mitattavat tavoitteet. Yksinkertaistettuna: kannattaa miettiä miksi sivusto on olemassa ja mitä kävijän halutaan siellä tekevän. Kun tavoitteet on määritelty, on web-analytiikka helppo asentaa mittaamaan näitä tavoitteita ja tuottamaan dataa markkinointipäätösten tueksi.
Google Analytics on yleisesti käytetty ilmainen järjestelmä, jolla voi seurata ja mitata monipuolisesti erilaisia tapahtumia sivustolla. Se voidaan integroida Google Adsiin, jolloin voidaan helposti seurata maksetun mainonnan vaikutusta myyntiin.
Google Analyticsiin voi tehdä dashboard-tyylisiä yhteenvetoja tärkeimmistä tunnusluvuista ja tämän raportin voi ajastaa lähtemään pdf-tiedostona valittuihin sähköpostiosoitteisiin.
Eniten käytettyihin raportteihin voi luoda myös oikopolkuja, jolloin analytiikasta pääsee suoraan yhdellä klikkauksella haluttuun raportointinäkymään.
Web-analytiikkaa voidaan käyttää apuna mm.
- Sivuston kehittämisessä
- Myynnin kasvattamisessa
- Markkinoinnin toimivuuden seurannassa
- Sivuston löydettävyyden parantamisessa
Sivuston keskeisiä suorituskyvyn mittareita kutsutaan nimellä KPI (Key Performance Indicators). Nämä voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: määrällisiin, arvoa tuottaviin ja laadullisiin mittareihin.
Laskeutumissivun ja konversion parantaminen web-analytiikan avulla
Laskeutumissivu voi olla tiettyä mainoskampanjaa varten laadittu sivu, johon mainosta klikanneet kävijät ohjataan. Se voi olla myös sivu, jolle kävijän halutaan Google-haun perusteella päätyvän.
Molemmissa tapauksissa web-analytiikka kertoo kuinka paljon sivulle on tullut kävijöitä valitulla aikavälillä, kuinka monta sivua he ovat yhden käynnin aikana katsoneet ja kuinka moni on konvertoitunut eli suorittanut kyseiselle sivulle asetetun mitattavan tavoitteen. Analytiikasta saatavan tiedon avulla voidaan sivua parantaa siten, että suurempi osa kävijöistä suorittaa halutun tavoitteen.
Analytiikasta saadaan myös kävijäseurantaa, esimerkiksi
- Mistä kanavista kävijät saapuvat sivustolle
- Millä sivuilla vieraillaan eniten
- Kuinka kauan aikaa sivustolla vietetään
- Mitkä ovat suosituimmat aloitussivut
Mitattavia tavoitteita – KPI:t
Sivuston keskeisiä suorituskyvyn mittareita kutsutaan nimellä KPI (Key Performance Indicators). Nämä voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: määrällisiin, arvoa tuottaviin ja laadullisiin mittareihin.
Määrällisiä mittareita ovat mm. sivustolla käyneiden kokonaismäärä, uutiskirjeen tilanneiden määrä ja sisältöjakojen määrä.
Tärkeimpiä arvomittareita ovat sivuston tuottama kokonaistulo, keskiostoksen määrä ja tuotto per käynti.
Sivuston laatua voidaan mitata esimerkiksi välittömällä poistumisprosentilla (Bounce Rate), keskimääräisellä sivustolla vietetyllä ajalla ja vierailun aikana katseltujen sivujen määrällä.
Kun haluat web-analytiikasta tehoa toimintaasi, muista ainakin nämä seikat
- Laadi mittaussuunnitelma
- Asenna seuranta sivuston jokaiselle sivulle
- Lisää suunnitelman mukaiset tavoitteet analytiikkaan ja sivustolle
- Suodata yrityksen sisältä tulevat käynnit pois
- Lisää seurantatagit ulkopuolisilla sivustoilla oleviin bannereihin (Google Adsin mainoksiin ei tarvitse erikseen laittaa tageja)
Mikäli web-analytiikka ei ole organisaatiossasi vielä tehokäytössä, voit pyytää apua meiltä. Sertifioidut Google Analytics –asiantuntijamme auttavat tavoitteiden määrittelyssä, analytiikan asentamisessa ja raporttien tulkinnassa.
Muuta aiheeseen liittyvää löydät täältä