Asiakastarinat

Finlit.fi tuo kävijän ulottuville Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran digitaalisen sisällön aarteet

Vuonna 1831 perustettu Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) julkaisi Finlit.fi-verkkosivustonsa täysin uudistettuna. Digitoimisto Karhu Helsinki vastasi uuden sivuston konseptista, suunnittelusta ja tuotannosta. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura harjoittaa ja edistää suomalaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimusta ja tunnetuksi tekemistä. Uusi verkkosivusto on keskeinen väline tässä työssä.

Käyttäjätutkimus sivuston uudistuksen perustana

Finlit.fi-sivuston uudistus käynnistettiin Karhu Helsingin läpiviemällä kattavalla käyttäjätutkimuksella. Käyttäjätutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin sivuston uudistuksessa tulisi keskittyä ja mitä kävijät sekä SKS:n sisäiset sidosryhmät sivustolta toivovat.

Käyttäjätutkimuksen menetelmät olivat

  • Kuumakarttatestaus
  • Kävijätilastojen analyysi
  • Kävijäkysely
  • Avainhenkilökysely
  • Avainhenkilöhaastattelut
  • Sivuston asiantuntija-analyysi

SKS:n tiimi oli tyytyväinen käyttäjätutkimuksen tuloksiin. Verkkosivu-uudistuksen vetäjänä toiminut SKS:n viestintäjohtaja Kati Mikkola kommentoi asiaa seuraavasti: ”Olemme jälkikäteen käyneet uudemman kerran läpi käyttäjätutkimuksen tuottamat suositukset ja huomasimme, että sieltä ovat peräisin lähes kaikki ne suurimmat uudistukset ja ideat, joita sivustoprojektiimme otettiin mukaan”. Mikkolan mukaan tutkimuksesta oli myös se hyöty, että se auttoi nivomaan projektiryhmän yhteen ja viitoittamaan yhteisesti hyväksytyn suunnan uudistukselle.

Perusteellinen määrittely, jossa kaikkien näkemyksiä kuunneltiin

Käyttäjätutkimuksen jälkeen projektissa vietiin läpi määrittely- ja konseptisuunnitteluvaihe, jonka vetovastuu oli Karhu Helsingillä. Määrittelypalavereissa keskusteltiin perusteellisesti sivuston tavoitteista, kohderyhmistä ja ominaisuuksista.

Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei.

Kati Mikkola, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

”Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei. Se toi varmuutta määrittelyvaiheen päätöksiimme”, Kati Mikkola kertoo. ”Suunnittelupalavereissa oli mukava ja inspiroiva ilmapiiri ja kaikkien näkemyksiä kuunneltiin”, Mikkola jatkaa. Hänen mukaansa perusteellisen määrittelyn myötä SKS:n projektitiimi koki verkkosivuprojektin omakseen.

Sivusto kokoaa yhteen suomalaisen kulttuurin digitaaliset aarteet

Finlit.fi-sivuston kiinnostavin uusi sisältökokonaisuus on Aineistomme verkossa. Se kokoaa yhteen nostoja ja linkityksiä kymmeniin suomalaisen kulttuurin ja kirjallisuuden tietopaketteihin ja muihin aineistoihin avoimesta Kalevalasta kirjailijahaastatteluihin ja laitapuolen kulkijoiden elämänkokemuksista metsäsuomalaisten kirjeenvaihtoon.

Uuden aineistohaun avulla tutkija, opettaja, sukututkija tai kuka tahansa tiedonjanoinen löytää kiinnostavia ja hyödyllisiä aineistoja, joita voi hyödyntää erilaisiin tarpeisiin. Uusi Finlit.fi-sivusto toimii porttina digitaalisiin palveluihin ja sivustoihin, jotka tarjoavat uusia näkökulmia suomalaiseen kulttuuriperintöön.

Kävijää kannustetaan vuorovaikutukseen

Sivuston kävijöitä halutaan kannustaa vuorovaikutukseen monin tavoin. Tärkein väline on muistitietokeruut, joiden sähköisillä keruulomakkeilla kerätään suomalaisten kokemuksia ja näkemyksiä mitä moninaisemmista aiheista sienestyksestä laihdutusmuistoihin ja juhlakulttuurista vesivoimaloihin. SKS:n erästä keskeistä perustehtävää palvelevien keruulomakkeiden konseptointi, suunnittelu ja tuotanto oli yksi projektin mittavimmista osa-alueista.

Reaktionapit Finlit.fi-sivustolla
Reaktionapit ovat yksi tapa, jolla SKS haluaa olla vuorovaikutuksessa sivuston kävijöiden kanssa.

Uuden Finlit.fi-sivuston kävijöiden toivotaan myös myös tekevän erilaisia hakuja, kysyvän kysymyksiä SKS:n asiantuntijoilta, katsovan videoita, tutustuvan verkkonäyttelyihin, kommentoivan blogikirjoituksia ja antavan reaktioita ajankohtaisiin sisältöihin. Vuorovaikutus on keskeinen väline, jolla uusi sivusto tarjoaa kävijälleen merkityksellisen vierailukokemuksen.

Aikataulu nostatti hikeä, mutta julkaisupäivästä pidettiin kiinni

Projektille sovittiin etukäteen kunnianhimoinen aikataulu, jonka raamit asetti vanhan sivuston julkaisujärjestelmä. Sen elinkaari oli päättymässä, joten vauhdikkaalle etenemiselle ei nähty vaihtoehtoja. ”Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista”, kertoo Ulla Heiskanen, SKS:n verkkopalveluiden asiantuntija. ”Jotkut ihmiset joutuivat meillä kuitenkin venymään aika paljon, erityisesti sisällönsyötössä – siihen olisi ollut hyvä varata enemmän aikaa”, Heiskanen jatkaa.

Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista.

Ulla Heiskanen, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Myös Karhun tiimi teki töitä tiiviiseen tahtiin, jotta sivusto saatiin julkaistua aikataulussa. ”Odotin että julkaisu menee päin prinkkalaa, mutta sehän meni yllättävän hyvin ja kävijöille näkynyt tauko oli lyhyt”, Ulla Heiskanen kommentoi.

Nyt ohjelmassa huolenpitoa ja datapohjaista jatkokehitystä

Uuden Finlit.fi-sivuston tietoturvan, toimivuuden ja päivittäjien mielenrauhan eteen töitä tekee Karhu Huolenpito. Sivuston sisältöä kehitetään ja päivitetään SKS:ssa aktiivisesti ja Karhu Huolenpidon tiimi on päivittäjien tukena. Sivustolle on myös suunnitteilla mittavia kehityshankkeita. SKS:n Kati Mikkolan mukaan jatkokehittämistä on tarkoitus tehdä dataan ja tutkimustietoon perustuen, eli luottaen samoihin asioihin, jotka valoivat sivustouudistukselle vankan perustan.

Lisätiedot

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran viestintäjohtaja Kati Mikkola, p. 050 598 7501
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Samasta aiheesta

Miksi verk­ko­si­vupro­jek­ti kannattaa aloittaa käyt­tä­jä­tut­ki­muk­sel­la – 6 syytä da­ta­poh­jai­seen uu­dis­ta­mi­seen

Ota yhteyttä tai kysy lisää Timolta

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä