Asiakastarinat

Hyvät verkkosivut – parempi mieli: Atrian sivustojen uudistuksessa käyttökokemus pääroolissa

Ruokatalo Atria uudistaa verkkopalveluitaan. Digitoimisto Karhu Helsinki vastaa mittavassa uudistushankkeessa Atrian uusien verkkosivustojen konseptin, käyttökokemuksen ja ilmeen suunnittelusta. Projektissa ensimmäisenä valmistui uuden sukupolven versio Atria.fi-sivustosta. Lisää sivustoja julkaistaan syksyn kuluessa.

Laaja palvelumuotoilun toimeksianto: monta sivustoa ja verkkokauppa

Atrian ja Karhu Helsingin yhteisessä hankkeessa konseptoitiin ja suunniteltiin uusiksi valtaosa Atrian verkkopalveluiden kokonaisuudesta. Kotimaisen Atria.fi-kuluttajasivuston lisäksi uudistuu Atrian ammattilaisyleisölle suunnattu sivusto sekä konsernisivusto Atria.com, joka palvelee moninaista ja kansainvälistä kohderyhmien kirjoa sijoittajista ja analyytikoista mediaan ja työnhakijoihin. Myös Atrian vientiliiketoiminnan sivusto on mukana uudistuksessa. Kokonaisuuteen kuuluu myös tuoretta premium-lihaa verkossa myyvä Lihakauppa.fi.

Palvelumuotoilun lomassa veden kielelle ovat nostattaneet esimerkiksi Atrian Vuolu-kana ja Artesaani-raakamakkarat.

Piirroskuva karhu istuu

Karhu Helsingille kyseessä oli tavallista suurempi ja poikkeuksellisen antoisa palvelumuotoilun toimeksianto. Hankkeessa suunniteltiin uusiksi suuren verkkopalvelukokonaisuuden konsepti, logiikka, kävijäpolut, käyttökokemus, visuaalisuus, sisältöjen esitystapa, hakukoneominaisuudet, menestyksen mittarit ja analytiikka sekä integraatioiden ja toiminnallisuuksien roolit.

Karhun asiantuntijat ovat työskennelleet projektin parissa intensiivisesti menneen vuoden aikana ja työtä on tarkoitus jatkaa myös uusissa hankkeissa. Työskentelyä on vauhdittanut säännöllinen tutustuminen Atrian tuotteisiin – projektin aikana veden kielelle ovat nostattaneet esimerkiksi Atrian Vuolu-kana ja Artesaani-raakamakkarat.

Työn perustana kattava käyttäjätutkimus

Uudistushankkeen perustaksi Karhu Helsinki vei läpi perusteellisen käyttäjätutkimuksen. Kunkin sivuston käyttöä kartoitettiin kuumakarttatestauksella, kävijätilastojen analyysillä ja asiantuntija-arvioinnilla. Kävijöiden ja Atrian eri sidosryhmien toiveet kartoitettiin kyselyin ja haastatteluin.

Käyttäjätutkimuksen tärkein anti olivat konkreettiset suositukset sivustouudistuksen pohjaksi

Nanna Järvinen, Atria

”Käyttäjätutkimus antoi meille selkänojan uudistustyöhön”, kertoo brändijohtaja Nanna Järvinen, joka vastasi projektikokonaisuuden johtamisesta Atrialla. ”Tutkimuksen tuloksena saimme suuren määrän dataa ja siihen perustuvia päätelmiä”, Järvinen kertoo. ”Tutkimuksen tärkein anti olivat konkreettiset suositukset sivustouudistuksen pohjaksi. Niihin palasimme lukuisia kertoja projektin aikana, kun oli tarpeen tehdä päätöksiä.”

Mobiilikokemus, elämyksellisyys ja käytön helppous korostuivat

Atrian uudessa verkkosivustojen kokonaisuudessa valtaosa vierailuista tapahtuu puhelimella ja mobiilikäyttökokemuksen suunnittelu olikin projektissa pääroolissa. Kuluttajille suunnatuissa palveluissa korostui elämyksellisyys ja Atrian tuotteiden herkullisuus.

Helppokäyttöisyys ja sujuvat kävijäpolut ovat olleet tärkeitä sivustokokonaisuuden kaikkien osien suunnittelussa. Sekä kuluttaja- että ammattilaisyleisölle halutaan tarjota antoisa käyttökokemus ja nopea pääsy oikean tiedon äärelle. Myös mittareita, hakukoneoptimointia ja tietosuojakysymyksiä Karhun tiimi työsti projektin monissa vaiheissa.

Verkkokauppaan loyalty-konsepti ja virtaviivainen ostoputki

Karhu suunnitteli Atria Lihakauppaan uudenlaisen mekanismin säännöllisten ostajien palkitsemiseen. Samalla uudistettiin verkkokaupan koko ostoputki ja käyttökokemus. Perusidea on yksinkertainen: rohkaistaan maksimaalinen määrä ensiostajia kokeilemaan maailman laadukkaimman lihan tilaamista verkosta ja sitten monin tavoin kannustetaan heitä palaamaan uudelleen ostoksille. Uuden sukupolven Lihakauppa.fi on tätä kirjoitettaessa teknisen tuotannon loppusuoralla.

Punainen lanka sitoo kävijäpolut yhteen

Atrian verkkopalvelukokonaisuuden uudistuksessa suuressa roolissa on ollut yhtenäinen käyttökokemus kautta kaikkien sivustojen. Kävijät pääsevät liikkumaan kitkatta Atrian sivustolta toiselle ja hahmottavat sijaintinsa kaikissa sivustokokonaisuuden osissa.

Eri sivustojen sisällöt, tavoitteet ja kohderyhmät ovat hyvinkin erilaiset, mutta kaikkia sivustoja yhdistävät samat logiikan ja käyttökokemuksen perusperiaatteet. Uudistuksen perustana oleva käyttäjätutkimus teki selväksi, että tätä Atrian verkkopalveluita hyödyntävä yleisö on kaivannut.

Laadukas lopputulos ja antoisa yhteinen työskentely keräävät kiitosta

”Olemme tyytyväisiä Karhun suunnittelemaan konseptiin”, Nanna Järvinen kertoo. ”Karhun tiimi veti suunnittelua ammattimaisella otteella ja teki kovasti töitä saadakseen aikaan lopputuloksen, joka miellyttää meitä”, Järvinen jatkaa.

Karhun tiimi veti suunnittelua ammattimaisella otteella ja teki kovasti töitä saadakseen aikaan lopputuloksen, joka miellyttää meitä

Nanna Järvinen, Atria

Atrian projektiryhmässä koettiin, että viestintä ja tiedonkulku sujuivat hyvin ja myös haastavina hetkinä keskusteltiin suoraan ja rakentavassa hengessä. ”Projekti oli molemmin puolin kova ponnistus, mutta myös monet yhteiset naurut on naurettu”, Järvinen toteaa.

Tiivis yhteistyö Atrian teknisen kumppanin kanssa

Atrian verkkosivustojen teknisestä toteutuksesta vastaa Solita. Sivustojen julkaisujärjestelmänä palvelee Optimizely, entiseltä nimeltään Episerver. Karhu ja Solita ovat tehneet koko matkan ajan tiivistä yhteistyötä. Alkuvaiheessa korostui Atrian Optimizely-ympäristön mahdollisuuksien kartoittaminen. Loppusuoralla tiivistä keskustelua on käyty sivustojen testauksen, mittariston kehityksen ja analytiikkatoteutuksen saamiseksi maaliin. Yhteinen työskentely on ollut sujuvaa ja mutkatonta.

Karhu Helsingillä on yli kahden vuosikymmenen kokemus vaativien verkkopalveluiden konseptoinnista ja suunnittelusta. Suunnittelutyötä tehdään järjestelmäriippumattomasti.

Lisätiedot

Atria Suomen brändijohtaja Nanna Järvinen, p. 040 586 2363
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Kysy lisää käyttäjätutkimuksesta!

Timo Salminen asiakkuusjohtaja 050 518 0085

Tai lähetä meille viesti

Kun lähetät viestin, olemme sinuun yhteydessä. Pidämme datastasi huolta tietosuojasivullamme kuvatulla tavalla.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Matomo-analytiikka – eniten käytetyt raportit
  2. Karhu Helsingin hallitus ja strategia uudistuvat – kiihtyvä kasvu ja reilu tulosparannus erottuvat kriisissä kärvistelevällä toimialalla
  3. Miksi sähköposti menee roskapostiin?
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä