Käyttäjätutkimus antoi koordinaatit Helsingin Sataman verkkosivujen uudistukselle
Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille.
Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress.
Käyttäjätutkimuksella koordinaatit uudistukseen ja eväät onnistumisen arviointiin
Verkkosivujen uudistuksen pohjaksi Karhu Helsinki toteutti Helsingin Sataman vanhalle sivustolle kattavan käyttäjätutkimuksen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen analyysia, kävijäkyselyä ja sivuston asiantuntija-analyysiä.
Olemme saaneet paljon hyvää palautetta uusista sivuista. Ne ovat modernit ja raikkaat ja uudistunut brändimme näkyy siellä hienosti.
Eeva Hietanen, Helsingin Satama
Käyttäjätutkimuksessa tunnistettiin yhdeksän strategisesti tärkeää painopistealuetta, joilla uuden sivuston olisi erityisen tärkeää olla vanhaa parempi. Näitä painotettiin erityisesti uuden sivuston konseptisuunnittelussa ja ne antoivat suunnan työskentelylle koko uudistusprojektin ajan.
Käyttäjätutkimuksessa tunnistetut Helsingin Sataman verkkosivu-uudistuksen painopistealueet
- Tasa-arvoinen ja laadukas navigointikokemus tietokoneella ja mobiilissa
- Kävijäpolkujen aktiivinen ohjaaminen kohti Sataman tavoittelemia päämääriä
- Laadukas haku
- Jokainen sivu on laskeutumissivu, joka tarjoaa saapuvalle kävijälle sujuvan kokemuksen
- Päävalikkorakenteen optimointi
- Webkamerasivujen kävijäkokemus
- Mobiilikäyttökokemus ylipäätään
- Kieliversiolinkit ohjaamaan saman sivun kieliversioon
- Saavutettavuuden huomiointi käyttökokemuksessa, tekniikassa ja sisällössä
Kun uusi sivusto oli julkaistu, käyttäjätutkimus toistettiin samoilla menetelmillä ja lähes samalla tutkimusasettelulla, jota oli hyödynnetty vanhalla sivustolla. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin todeta, että uusi sivusto on olennaisesti vanhaa parempi kaikilla yhdeksällä painopistealueella, joita uudistusprojektissa pidettiin tärkeinä.
Kiittävää palautetta uusista sivuista
”Olemme saaneet paljon hyvää palautetta uusista sivuista”, kertoo Eeva Hietanen, Helsingin Sataman viestintäpäällikkö. ”Sivut ovat modernit ja raikkaat ja uudistunut brändimme näkyy siellä hienosti”, Hietanen jatkaa. ”Olemme myös tyytyväisiä, että uudistunut Kaija-verkkolehti ja vuosikertomuksemme ovat nyt osana samaa kokonaisuutta.”
Sekä verkkolehdellä että vuosikertomuksella on oma persoonallinen ilmeensä, mutta molemmat ovat tunnistettava osa Sataman verkkopalvelukokonaisuutta. Sivusto on toteutettu WordPressin modulaarisilla sivupohjilla, jotka voidaan esittää kävijälle räätälöidyllä ilmeellä valituissa osioissa.
Projekti eteni kuin juna, mutta vanhan järjestelmän tuen päättyminen nosti aikataulupainetta
”Projekti eteni kuin juna ja Karhu veti sitä hyvin”, kommentoi Soili Rajamäki, joka oli projektin vetovastuussa Helsingin Satamassa. ”Viikkopalaverit rytmittivät työtä sopivalla tavalla ja Karhun tuottama dokumentaatio oli selkeää”, Rajamäki toteaa.
Projekti eteni kuin juna ja Karhu veti sitä hyvin.
Soili Rajamäki, Helsingin Satama
Projektin aikataulua luonnehdittiin Sataman projektiryhmässä sanoilla ”napakka”, ”tiukka” ja ”hiuksia nostattava”. Aikataulupaineen työskentelyyn toi Sataman vanhan sivuston julkaisujärjestelmän tuen päättyminen. Sataman viestintätiimi teki tiiviillä aikataululla suuren työn sivuston sisältöjen läpikäynnissä ja sisällön muotoilussa merkittävästi aiempaa silmäiltävään ja kävijäystävällisempään muotoon WordPressiin suunniteltuja sisältömoduuleita hyödyntäen.
Kymmenkunta integraatiota tuo sisältöä sisään ja vie sitä ulos
Helsingin Sataman uudet verkkosivut ovat kiinnostava esimerkki WordPress-järjestelmän päälle rakennetusta monikanavaisesta sisällön julkaisemisesta. Sen mahdollistaa monipuolinen integraatioiden kokonaisuus. Rahtisataman tilannekuvan yhteen kokoava Vuosaari Harbour Today -näkymä pitää sisällään integraatiot seitsemään erilliseen Sataman sisäiseen ja ulkoisten palveluntarjoajien datalähteeseen.
Vuosaari Harbour Today -näkymän integraatiot
- Ajoneuvoliikenteen määrät ja keskimääräiset asiointiajat Sataman järjestelmän tuottamasta XML-datasta
- Maanteiden liikennetilanne Fintrafficin tuottamasta JSON-datasta
- Säätiedot Sataman sääaseman tuottamasta XML-datasta
- Saapuvien ja lähtevien laivojen tiedot Sataman liikennejärjestelmän tuottamasta XML-datasta
- Marine Traffic -meriliikennepalvelun meriliikennekartta upotuksena
- Web-kamerapalvelun tuottamat reaaliaikaisesti päivittyvät JPG-kuvat
- Liikennetietoa Sataman sisäisen järjestelmän tuottamasta XML-datasta
Sivustolle integroitiin myös Liana-uutiskirjetyökalun tilauslomake ja CSV-taulukkodatasta päivittyvä yrityshakemisto. Lisäksi otettiin käyttöön tietoturvaa vahvistava kaksivaiheinen tunnistautuminen sivuston päivittäjille.
Sataman sivusto toimii myös julkaisun osalta monikanavaisesti. Valikoidut sivuston sisällöt näyttäytyvät perinteisten selainnäkymien lisäksi myös näyttöruuduilla laivaterminaaleilla ja osana Helsingin Sataman mobiilisovellusta, sivustolle toteutetun JSON-rajapinnan ansiosta.
Myös Sataman sivujen jatkokehitystä suunnitellaan dataan ja tutkimustietoon pohjaten
Sataman kiitosta saanut uusi sivusto on vakiintunut käyttöön ja ehtinyt tätä kirjoitettaessa kerätä noin miljoona sivunkatselua. Erityistä suosiota ovat nauttineet lähtevien ja saapuvien laivojen reaaliaikaiset tiedot sekä sataman webkamerat. Sivustoa on tarkoitus jatkokehittää aktiivisesti ja myös tämän työn perustana hyödynnetään dataa ja tutkimustietoa.
Lisätiedot
Helsingin Sataman viestintäasiantuntija Soili Rajamäki, p. 040 560 1029
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085
Kiinnostaako käyttäjätutkimus – ota yhteyttä!
Timo Salminen asiakkuusjohtaja timo.salminen@karhuhelsinki.fi 050 518 0085