Sako.sakosuomi.fi-sivusto puhelimen näytöllä
Asiakastarinat

Sako Suomen multisite-verkkosivuilla esittäytyy 16 Beretta-konsernin ase- ja metsästystuotemerkkiä

Yli satavuotias suomalainen aseyhtiö Sako julkaisi uuden kotimaan markkinoille suunnatun Sakosuomi.fi-sivuston täysin uudistuneena. Digitoimisto Karhu Helsinki vastasi sivuston konseptista, suunnittelusta ja rakentamisesta. Asealan pioneeri Sako on osa maailman vanhinta teollista perheyhtiötä, Beretta-konsernia.

Usean tuotemerkin yhdistelmäsivusto uudistui kuudentoista brändisivuston kokonaisuudeksi

Sakon Suomen markkinoille suunnattu aiempi sivusto esitteli sekä Sakon että lukuisien muiden Beretta-konsernin tuotemerkkien tuotteita. Koko sivuston ilme oli Sakon. Osa kävijöistä koki ymmärrettävästi hämmentäväksi sen, että sivustolla esiteltiin Sako-tuotteiden lisäksi vaikkapa Beretta-pistooleja ja Steiner-tähtäimiä.

Kuluttajan kokemus on nyt aivan eri tasolla kuin aiemmin, kun kaikki tuotteet esiteltiin yhden brändin ilmeen ja logon alla

Juha-Pekka Salonen, Sako

Uudella sivustolla käyttökokemus on selkeä. Konsernin tuotteet esittäytyvät näyttävästi, kukin oman brändinsä ilmeen mukaisella sivustolla. Lisäksi kävijöille tarjotaan kompakti yrityssivusto, joka toimii porttina kaikille brändisivustoille. Kokonaisuus on rakennettu WordPress-julkaisujärjestelmän niin sanotulla multisite-rakenteella. Multisite on teknisesti yksi sivusto, mutta se tarjoillaan kävijälle useana erillisenä sivustona. Kokonaisuuden tietoturvasta huolehtiminen, ylläpito ja sisällönhallinta tehdään keskitetysti.

Sakon multisite-kokonaisuuden sivustot

  1. Sako Suomi -yrityssivu
  2. Aimpoint – tähtäimet
  3. Beretta – kiväärit, haulikot ja pistoolit
  4. Burris – tähtäimet
  5. Chapuis Armes – räätälöidyt kiväärit, haulikot ja revolverit
  6. Franchi – kiväärit ja haulikot
  7. Geco – patruunat
  8. Hausken – äänenvaimentimet
  9. Muckboot – jalkineet metsästykseen
  10. Norma – patruunat
  11. Rottweil – haulikon patruunat
  12. RWS – luodit ja patruunat
  13. Sako – kiväärit
  14. Steiner – tähtäimet ja kiikarit
  15. Stoeger – ilmakiväärit ja ilmapistoolit
  16. Tikka – kiväärit
  17. Zamberlan – kengät metsästykseen

Brändisivustoja julkaistiin kahdessa aallossa, ensin yrityssivusto ja kahdeksan brändisivustoa ja sitten toiset kahdeksan. Multisite-rakenne tukee uusien sivustojen julkaisua joustavasti jatkokehityksessä. Uuden sivuston perustaminen on kevyt prosessi.

Samat sivupohjat ja moduulit, kunkin brändin oma ilme

Sakon multisite-kokonaisuudessa kukin alisivusto käyttää samoja sivupohjia, sisältömoduuleja ja toiminnallisuuksia. Kunkin sivuston näkymät ja elementit käyttävät asianomaisen brändin visuaalisuutta. Logo, värimaailma ja typografia vaihtuvat sivustokohtaisesti. Luonnollisesti myös kuvasisällöt ja teksti ovat kokonaan sivustokohtaisia, tehden kustakin sivustosta persoonallisen ja yhtenäisen.

Multisite-ratkaisu on herättänyt kiinnostusta myös muissa Beretta-maissa – Suomessa olemme tämän suhteen edelläkävijöitä

Juha-Pekka Salonen, Sako

”Olemme iloisia siitä, että konsernin kunkin tuotemerkin tuotteet esittäytyvät nyt omalla brändi-ilmeellään – sitä ovat kiittäneet myös brändiemme edustajat eri puolilla Eurooppaa”, kommentoi Juha-Pekka Salonen, joka oli verkkosivu-uudistuksen vetovastuussa Sakolla. ”Kuluttajan kokemus on nyt aivan eri tasolla kuin aiemmin, kun kaikki tuotteet esiteltiin yhden brändin ilmeen ja logon alla”, Salonen kertoo.

Sako.sakosuomi.fi-sivuston etusivu

Burris.sakosuomi.fi-sivuston etusivu

Beretta.sakosuomi.fi-sivuston etusivu

Chapuisarmes.sakosuomi.fi-sivuston etusivu

Muckboot.sakosuomi.fi-sivuston etusivu

WordPress-multisite tekee suuren kokonaisuuden hallinnasta tehokasta

Sivustolla on käytössä modulaarinen sivurakenne, joka antaa Sakon tiimille joustavuutta sisällönhallintaan ja eväät visuaalisesti rikkaaseen sisällön esittämiseen. Sivustolla voi hyödyntää niin sanottuja jaetun sisällön moduuleja, jotka näkyvät monella sivulla ja joiden sisältö päivitetään yhteen paikkaan. Sako pääsee itse hallinnoimaan myös kaikkia valikoita.

Sivustolla tehdään seuraavaksi käyttäjätutkimus, jonka tarkoituksena on auttaa jatkokehityksen suunnittelussa ja priorisoinnissa

Jarkko Issukka, Sako

Karhu suunnitteli ja toteutti sivustolle keskitetyn tuotetietokannan, josta Sakon päivittäjät poimivat haluamansa tuotteet esitettäväksi eri puolille multisite-sivustoa. Eri brändien tuotteita voi tarpeen mukaan esitellä kootusti yhdessä näkymässä. Myös uutisten ja tapahtumien hallintaan on rakennettu älyä – Sakon päivittäjä voi rasti ruutuun -periaatteella valita, minkä brändien sivustoilla ajankohtainen sisältö julkaistaan, ilman että hakukoneet kohtaisivat haitallisena pitämäänsä niin sanottua tuplasisältöä.

Sakon tiimi teki poikkeuksellisen perusteellista työtä sisällöntuotannossa

Sako suunnitteli sivuston sisällöt ja niiden esitystavan huolellisesti. Kukin tuotekohtainen sivu mallinnetiin yksityiskohtaisesti, varmistaen tekstin ja kuvien korkea laatu ja yhteensopivuus keskenään.

Sisällöntuotannossa Sakon kumppanina toimi digitaalisen markkinoinnin toimisto Várri.

Aikataulussa ja budjetissa rakennettu multisite herättää kansainvälistä kiinnostusta

”Karhu veti projektin erittäin ammattimaisesti ja aikataulussa – myös budjetti piti, vaikka matkan varrella ei säästytty yllätyksiltä”, kommentoi Juha-Pekka Salonen. ”Multisite-ratkaisu on herättänyt kiinnostusta myös muissa Beretta-maissa – Suomessa olemme tämän suhteen edelläkävijöitä”, Salonen toteaa.

Käyttäjätutkimus viitoittaa sivuston jatkokehitystä

”Sivustolla tehdään seuraavaksi käyttäjätutkimus, jonka tarkoituksena on auttaa jatkokehityksen suunnittelussa ja priorisoinnissa”, kertoo Sakon Jarkko Issukka, joka vastaa sivuston kehityksestä.

Sakolla pidetään tärkeänä, että verkkopalveluiden kehittämistä koskevat päätökset perustuvat dataan ja tutkittuun tietoon. Karhu on tehnyt tutkimustyötä myös Sakon globaalilla brändisivustolla.

Lisätietoja Sakon verkkosivuprojektista

Sakon global marketing manager Juha-Pekka Salonen, p. 010 830 5394
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085

Tällä viikolla näitä luettiin eniten
  1. Ääkköset ja erikoismerkit URL-osoitteissa – käytettävyyden ja yhteensopivuuden haasteet
  2. Verkkosivun kävijäpolun 8 sudenkuoppaa – käyttäjätutkimuksilla tunnistettuja kehittämisen paikkoja verkkopalveluissa
  3. Blogi sivuston kävijämäärän kasvun moottorina
Viime aikoina eniten reaktioita herättivät
Ota yhteyttä