Uusi Kansallisteatteri.fi tarjoaa elämyksiä ja ohjaa kohti ostamista
Suomen Kansallisteatteri julkaisi uuden verkkosivuston, jonka suunnittelusta ja rakentamisesta vastasi Karhu Helsinki, tiiviissä yhteistyössä teatterin projektitiimin kanssa. Sivustolla yhdistyvät teatterin elämyksellisyys ja tarkasti suunnitellut kävijäpolut, jotka vievät kohti ostamista.
Kansallisteatterin uusien verkkosivujen tehtävänä on palvella laajaa kohderyhmien kirjoa ja tuoda esiin teatterin monipuolisuus, joka ulottuu laajalle tarunhohtoisen päänäyttämön ulkopuolelle.
Kävijää ohjataan ostamaan – hellästi, mutta määrätietoisesti
Verkko on Kansallisteatterin tärkein lipunmyyntikanava. Kansallisteatteri.fi esittelee esitysten ja tapahtumien tarjonnan ja ohjaa kävijän lippujen ostoputkeen, joka etenee Lippupisteen verkkokaupassa. Karhu suunnitteli ja rakensi sivustolle integraation Lippupisteen järjestelmään, tavoitteena saumaton kävijäkokemus sivuston ja kaupan välillä. Sivuston moottorina toimiva Drupal-julkaisujärjestelmä on vahva integraatioissa.
Kävijäpolut vievät lähes huomaamatta kohti ostamista, riippumatta siitä, minne sivustolla saapuu.
Konseptisuunnittelun ykköstavoitteena oli luoda sivusto, jossa kävijä rohkaistaan ostamaan lippuja. Lipunmyynti on teatterin elinehto. Kävijäpolut vievät lähes huomaamatta kohti ostamista, riippumatta siitä, minne sivustolla saapuu. Myynnillisyys on Suomen tunnetuimpiin kuuluvan taidetalon verkkosivuilla tehtävä tyylikkäästi. Kävijää ohjataan ostamaan, mutta vasta kun hän on siihen valmis.
Virta tuo teatterielämykset jokaisen suomalaisen ruudulle
Virta on Kansallisteatterin uuden sivuston maksuton palvelu, jossa jokainen suomalainen pääsee kokemaan teatterielämyksiä digitaalisesti. Virrassa tarjotaan video- ja audiosisältönä sekä teatteriesityksiä että monipuolista oheismateriaalia kuten keskusteluja ja teosesittelyjä.
Uusi sivusto tarjoaa hyvät välineet elämyksellisten digitaalisten sisältöjen julkaisemiseen. Nyt Virran sisällöntuotannossa on otettu ensiaskeleet ja tulevaisuuden tavoitteet ovat korkealla. Kansallisteatteri.fi tarjoaa myös monipuolisesti artikkeleita, arvosteluja, kuvia ja muuta sisältöä, joka täydentää teatterielämystä.
Tutkimustyö uudistuksen perustana
Kansallisteatterin verkkosivu-uudistuksen perustaksi Karhu Helsinki teki kattavan käyttäjätutkimuksen. Teatterin vanhan sivuston vahvuudet ja haasteet kartoitettiin. Samalla sekä talon omien ihmisten että suuren yleisön toiveet uudelle sivustolle selvitettiin. Analytiikasta nostettiin esiin kävijöiden kiinnostuksen kohteet ja kävijäpolut.
Teatterin vanhan sivuston vahvuudet ja haasteet kartoitettiin, ja selvitettiin sekä talon omien ihmisten että suuren yleisön toiveet uudelle sivustolle.
Keskeiset linjaukset uuden sivuston konseptisuunnittelussa perustuivat dataan ja siitä tehtyihin perusteltuihin johtopäätöksiin. Projektin edetessä suunnitteluvaiheessa tehtyjen ratkaisujen perusteleminen oli helppoa, kun selkänojana oli tutkimustieto.
Karhulla jämäkkä ote projektista
Kansallisteatterissa arvostettiin sitä, että Karhu Helsinki johti projektia tiukalla otteella. ”Pakotitte meidät pitämään kiinni aikatauluista”, toteaa Kirsi Helstelä, verkkosivuhankkeen projektipäällikkö Kansallisteatterissa. ”Otteenne oli jämäkkä, mutta kannustava – muistitte myös valaa meihin uskoa vaikeina hetkinä”, Helstelä jatkaa. Projekti vietiin läpi Karhu Helsingin hiotulla projektimallilla, johon kuuluu aktiivinen projektijohto ja kattava dokumentointi. Molemmat saivat kiitosta teatterilta.
Otteenne oli jämäkkä, mutta kannustava – muistitte myös valaa meihin uskoa vaikeina hetkinä.
Kirsi Helstelä, Kansallisteatterin projektipäällikkö
Karhun tiimille Kansallisteatterin verkkosivu-uudistus oli poikkeuksellisen antoisa projekti. ”Harvoin pääsee tekemään töitä näin inspiroivan asiakkaan kanssa”, kertoo Karhu Helsingin projektipäällikkö Fanny Tigerstedt. ”Tätä projektia tehdessä tuli tunne, että nyt tehdään jotain suurempaa kuin verkkosivustoa”, Tigerstedt sanoo.
Korona iski, mutta siitäkin selvittiin
Kansallisteatterin verkkosivut suunniteltiin ja rakennettiin aikana, joka kuuluu teatterin 150-vuotisen historian raskaimpiin. Koronapandemiasta johtuen esitykset olivat pitkään täyskiellossa ja välillä niitä rajoitettiin säännöksin, jotka vaihtelivat salamavauhtia. Jälkikäteen Karhun projektitiimissä on ihmetelty, miten suuren panoksen uuden sivuston rakentamiseen ja sisällöntuotantoon teatterin ihmiset pystyivät antamaan noina vaikeina aikoina.
Harvoin pääsee tekemään töitä näin inspiroivan asiakkaan kanssa.
Fanny Tigerstedt, Karhu Helsingin projektipäällikkö
Korona iski myös Karhuun: asiantuntijoita kaatui sairastuvalle siinä määrin, että se vaikutti projektin julkaisuaikatauluun. Sivusto kuitenkin saatiin yleisöä palvelemaan kaikilla niillä ominaisuuksilla, joita konseptiin oli suunniteltu.
Uuden sukupolven taidetalon verkkosivujen tulee olla kaikkien ulottuvilla
”Kansallisteatteri käy läpi suurta uudistusta, jonka tuloksena syntyy uuden sukupolven taidetalo”, kertoo teatterin pääjohtaja Mika Myllyaho. Vuosina 2023–2024 valmistuvat teatterin remontoidut tilat, jotka tarjoavat kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia. ”Nyt julkaistut verkkosivut tarjoavat tärkeän tuen Kansallisteatterin toiminnalle sen uudessa vaiheessa”, Myllyaho toteaa.
Nyt julkaistut verkkosivut tarjoavat tärkeän tuen Kansallisteatterin toiminnalle sen uudessa vaiheessa.
Mika Myllyaho, Kansallisteatterin pääjohtaja
Kansallisteatteri.fi on suunniteltu palvelemaan teatterin moninaisia kohderyhmiä ja avaamaan teatterin ovet koko kansalle. Uudistusprojektissa tehtiin merkittäviä panostuksia saavutettavuuteen, joka osaltaan auttaa varmistamaan, että uudet verkkosivut palvelevat laajaa yleisöä.
Sivusto on nyt valmis, mutta tämä on vasta alkua
Kansallisteatterin verkkosivujen uudistus oli suuri hanke, jonka jälkeen on hyvä hengähtää hetkeksi. Sivuston taival on kuitenkin vasta alussa. Kehitystyötä on tarkoitus tehdä suunnitelmallisesti, dataan perustuen ja yleisöä kuunnellen. Nyt rakennettu perusta on vankka ja sen päälle on hyvä rakentaa uutta pitkälle tulevaisuuteen.
Lisätiedot
Kansallisteatterin viestinnän tuottaja Kirsi Helstelä, p. 050 562 9394
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085
Keskustellaanko tarpeistanne verkkosivustolle?
Timo Salminen asiakkuusjohtaja timo.salminen@karhuhelsinki.fi 050 518 0085