Uusi Olympiakomitea.fi-sivusto on valmiina suoritukseen, kun olympiatuli Pariisissa syttyy
Suomen Olympiakomitea ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Olympiakomitea.fi-sivustosta. Kiitosta saanut verkkosivujen uudistus pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettu sivusto julkaistiin tunnilleen aikataulussa ja hyvissä ajoin ennen Pariisin olympialaisia.
Suomen Olympiakomitea on järjestö, joka edistää suomalaisten liikettä ja liikunnallista elämäntapaa, rakentaa edellytyksiä laadukkaalle seura- ja järjestötoiminnalle ja tuottaa menestystä huippu-urheilussa. Liikunnasta ja urheilusta Olympiakomitea rakentaa elinvoimaa Suomeen.
Suunnittelun ja päätösten perustana tutkimustieto
”Käyttäjätutkimus on se selkänoja, johon olemme nojanneet verkkosivujen uudistuksessa”, kertoo Piia Bergström, joka veti projektia Olympiakomiteassa. ”Kaikki suuremmat päätökset perustuivat tutkimustietoon”, Bergström jatkaa.
Käyttäjätutkimus on se selkänoja, johon olemme nojanneet verkkosivujen uudistuksessa.
Piia Bergström, Suomen Olympiakomitea
”Käyttäjätutkimuksessa kartoitettiin vanhan sivuston käyttöä ja kävijäpolkuja, kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita, sivuston suorituskykyä hakukoneissa ja Olympiakomitean sidosryhmien verkkosivu-uudistukseen kohdistamia odotuksia”, Piia Bergstöm toteaa. Koko uudistusprojekti vietiin läpi käyttäjätutkimuksen löydösten ja johtopäätösten pohjalta.
Varmuuden tunne säilyi startista julkaisuun saakka
”Karhun kanssa meillä oli alusta loppuun saakka varmuus siitä, että kaikki hoituu – projektin käynnistyksestä aina julkaisuun saakka”, Piia Bergström kertoo ja jatkaa: ”Karhu johti projektia ja me saimme keskittyä sisältötyöhön.” Projektin kaikki vaiheet etenivät ennalta sovitun aikataulun mukaan ja julkaisemaan päästiin tunnin tarkkuudella silloin, kun oli etukäteen suunniteltu.
Karhu johti projektia ja me saimme keskittyä sisältötyöhön.
Piia Bergström, Suomen Olympiakomitea
Olympiakomitean tiimiltä tuli myönteiset arviot Karhun projektityökaluista. ”Nopea palvelu Slack-pikaviestikanavalla, perusteellinen dokumentaatio Slite-ympäristössä, havainnolliset mallit sisältömoduulien käytöstä ja sisältösuunnittelua ohjaava sisältömatriisi helpottivat työtämme”, Piia Bergström toteaa. ”Tämä oli täyden palvelun projekti ja käytössämme olivat kaikki tarvittavat työkalut.”
Kiitosta sujuvista kävijäpoluista ja raikkaasta ilmeestä
Uunituore sivusto on jo ehtinyt kerätä kiitosta niin käytettävyydestään kuin raikkaasta ilmeestään. Käyttäjätutkimuksessa vanhan sivuston suurimmaksi ongelmaksi tunnistettiin tiedon löydettävyys. Uudistuksessa tehtiin kovasti töitä sen eteen, että valikot ja sivustohaku palvelevat kävijää sujuvasti. Ensikokemukset uudelta sivustolta ovat rohkaisevia, mutta on selvää, että hiontaakin vielä tarvitaan, kun dataa ja käyttäjähavaintoja alkaa kertyä.
Tähtisisällöt esiin Olympiakomitean kolmelta tärkeimmältä pelikentältä
Verkkosivujen uudistuksessa haluttiin tuoda vaikuttavasti esiin sisältöä Olympiakomitean kaikilta kolmelta toiminnan alueelta.
Seura- ja järjestötoiminnan kärkenä esittäytyvät Tähtiseurat, Suomen laadukkaimmin toimivat urheiluseurat. Liikunnallista elämäntapaa vahvistetaan Toimintakykyinensuomi.fi-sivuston sisällöillä, jotka on nivottu tiiviisti osaksi Olympiakomitean uutta pääsivustoa. Myös huippu-urheilu on esillä uudella tavalla: kävijä kohtaa Pohjoisen tähdet eli Suomen olympiaurheilijat ansaitun komeasti esiteltynä.
Karhun kanssa meillä oli alusta loppuun saakka varmuus siitä, että kaikki hoituu – projektin käynnistyksestä aina julkaisuun saakka.
Piia Bergström, Suomen Olympiakomitea
Integraatiot tuovat sivustolle sisältöä useista datalähteistä. Toimintakykyinensuomi.fi-sivuston lisäksi sisältöä kanavoidaan Sporttihausta, rekrytointijärjestelmästä, Kansainvälisen Olympiakomitean tulospalvelusta ja sosiaalisesta mediasta.
Personoinnilla palvelua laajalle kohderyhmien kirjolle
Olympiakomitean sidosryhmien ja heille tarjottavan sisällön kirjo on laaja. Uudella sivustolla halutaan tuottaa kävijöille aiempaa henkilökohtaisempi kokemus. Sen tarjoilee Karhu Helsingin suunnittelema ajankohtaisen sisällön personointitoteutus.
Kävijät pääsevät valitsemaan, mille kohderyhmille suunnitellusta sisällöstä he ovat kiinnostuneet. Valintojen tekeminen käy nopeasti ja ne pysyvät selainohjelman muistissa pitkäaikaisesti. Kävijät voivat sujuvasti katsella myös kaikkea ajankohtaista sisältöä, riippumatta tekemistään personointivalinnoista.
Modulaariset sivupohjat tekevät päivittämisestä joustavaa
Olympiakomitea.fi on Gutenberg-tekniikkaan perustuva WordPress-sivusto. Sivupohjat suunniteltiin kokonaan modulaarisina. Sivupohja on kuin tyhjä taulu, johon Olympiakomitean sisällöntuottajat voivat luoda silmäiltäviä ja visuaalisesti rikkaita sisältökokonaisuuksia hyödyntäen sivustolle suunniteltuja noin pariakymmentä sisältömoduulia.
Modulaarisesta sisällönhallinnasta on ollut tavoitteena tehdä niin nopeaa ja sujuvaa kuin mahdollista. Kutakin sisältötyyppiä varten on luotu valmis oletusmoduulisetti, joka on tarjolla päivittäjälle heti, kun uusi sisältö luodaan. Monella sivulla toistuvia sisältöjä pääsee päivittämään kerralla yhdestä paikasta, jaetun sisällön moduulien näkymästä. Sivuston lukuisat ajankohtaisen sisällön virrat päivittyvät automaattisesti sen perusteella, millaisia taksonomiavalintoja päivittäjä klikkaa päälle sisältöä luodessaan.
Karhut haluavat ojentaa kultamitalin Olympiakomitean joukkueelle
”Olympiakomitean projektiryhmä teki huikeaa työtä!” kommentoi Susanna Perta, Karhu Helsingin projektipäällikkö, joka johti Olympiakomitea.fi-sivuston uudistusta. ”He saivat kaikki sisällön suunnittelun ja tuotannon vaiheet valmiiksi aikataulussa tai etuajassa – ja hyödynsivät sisältömoduuleja ja toimintoja juuri sillä tavalla kuin oli suunniteltu.”
Piialle ja Olympiakomitean tiimille kuuluu kultamitali maailmanluokan suorituksesta.
Susanna Perta, Karhu Helsinki
Erityisen lämpimän kiitoksen karhut lausuvat Olympiakomitean projektipäällikölle Piia Bergströmille. ”Piia on mieletön ammattilainen, jolla on sydän kohdallaan”, Susanna Perta toteaa. ”Piialle ja Olympiakomitean tiimille kuuluu kultamitali maailmanluokan suorituksesta.”
Työ jatkuu tutkimustietoon ja faktoihin nojaten
Käyttäjätutkimus antoi selkänojan Olympiakomitean verkkosivujen uudistukselle ja tutkimustieto ohjaa myös sivuston jatkokehitystä. ”Haluamme että päätöksemme perustuvat myös jatkossa faktoihin ja tutkittuun tietoon”, kertoo Piia Bergström. Uuden Olympiakomitea.fi-sivuston vankka tekninen perusta ja WordPress-julkaisujärjestelmä tarjoavat jatkokehitykselle laajat mahdollisuudet.
Lisätiedot
Olympiakomitean viestinnän asiantuntija Piia Bergström, p. 040 124 0055
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085