Saavutettavuusauditointi
Miten verkkopalvelustanne tehdään saavutettava?
Saavutettavuusauditoinnilla kartoitetaan, kuinka saavutettava verkkosivustonne tai verkkokauppanne on ja mitä tulisi tehdä, jotta saavutettavuus saadaan nostettua lainsäädännön edellyttämälle tasolle. Auditoinnin suorittaa Karhu Helsingin kokenut saavutettavuustiimi.
Miksi saavutettavuusauditointia tekemään kannattaa valita Karhu?
Saavutettavuusauditoinnilla kartoitetaan, kuinka hyvin verkkosivusto tai verkkokauppa noudattaa EU:n saavutettavuusdirektiiviä ja kotimaisen digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia. Auditoinnin tuloksena raportoimme sivuston nykyisen saavutettavuustilanteen sekä listaamme toimenpiteet, joita sivustolla on tarpeen tehdä, jotta saavutettavuusvaatimukset toteutuvat.
Saavutettavuusauditoinnin tulosten perusteella tuotamme sivustollenne saavutettavuusselosteen, joka itsessään on tärkeä saavutettavuutta parantava asia sivustolla.
Keitä saavutettavuusvaatimukset koskevat?
Digipalvelulaki (laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta tai saavutettuuslaki) edellyttää, että julkisrahoitteiset ja viranomaistehtäviä suorittavat verkkosivustot ja mobiilisovellukset on rakennettu siten, että niitä voidaan käyttää erilaisilla apuvälineillä ja päätelaitteilla.
Verkkopalveluiden saavutettavuuden on arvioitu koskettavan noin miljoonaa suomalaista. Toisaalta mitä paremmin saavutettavuus on huomioitu, yleensä sitä parempi on verkkopalvelun käyttökokemus kaikille käyttäjille.
Lain saavutettavuusvaatimusten piiriin kuuluu lukuisia organisaatioita ministeriöistä ja valtion virastoista kuntiin ja erilaisiin julkisoikeudellisiin laitoksiin. Aluehallintoviraston saavutettavuussivustolla on listattu kattavasti organisaatiot, joita saavutettavuusvaatimukset koskevat.
Verkkokaupat tulossa saavutettavuusvaatimusten piiriin
Vuonna 2025 saavutettavuusvaatimukset laajenevat koskemaan myös useita uusia yksityisen sektorin digipalveluita kuten verkkokauppoja.
Näiden digitaalisten palveluiden sisältöjen tulee olla kaikkien ihmisten saavutettavissa ja käytettävissä ja jokaisen täytyy ymmärtää, mitä niissä sanotaan. Saavutettavuus verkkopalveluissa asettaa ohjeistuksen mukaan kriteerejä muun muassa värien kontrastille, tekstin luettavuudelle, videoiden tekstitykselle ja näppäimistökäytölle.
Auditoinnissa analysoidaan ja arvioidaan verkkopalvelun seuraavia osa-alueita
- Visuaalinen ilme ja visuaaliset ratkaisut
- Käyttökokemus ja -logiikka
- Tekninen toteutus
- Sisällön esittäminen
Tuotamme konkreettisia kehityssuosituksia ja keskustelemme niistä kanssanne
Käymme auditoinnin tulokset läpi yhteisessä palaverissa ja raportoimme ne selkeästi myös kirjallisessa muodossa. Keskitymme nimenomaan siihen, mitä konkreettisia saavutettavuusparannuksia sivustolla on tarpeen tehdä. Olemme mielellämme avuksi auditoinnin jälkeisissä toimenpiteissä, joilla sivusto saadaan saavutettavuusvaatimusten edellyttämään kuntoon.
Vertailu aiempiin löydöksiin antaa perspektiiviä
Kokemuksemme eri sivustojen auditoinneista antaa perspektiiviä ja kirkastaa ymmärrystä siitä, mikä suuressa määrässä dataa on olennaista. Tunnistamme saavutettavuuden sudenkuopat ja parhaat toimintatavat.
Tällaista meiltä kysytään usein saavutettavuusauditoinneista
Saavutettavuusauditointimme perusversion hinta on vajaat 8 000 euroa. Sitä voidaan tarpeen mukaan muokata suuremmaksi tai pienemmäksi. Lähetä viesti tämän sivun alareunassa näkyvällä lomakkeella ja kerro lyhyesti tarpeistanne. Teemme ripeästi tarjouksen teille sopivasta auditointipaketista.
Verkkosivujen saavutettavuusauditointiin on hyvä varata 5–6 viikkoa. Palvelunne analysointiin on tarpeen varata työpäiviä, koska sen tekevät aiheeseen perehtyneet asiantuntijamme koneiden ja automatiikan sijaan.
Olemme tehneet saavutettavuusauditointia useille yrityksille, järjestöille ja julkisen sektorin organisaatioille. Asiantuntijamme ovat saaneet tehdä auditointeja asiakkaille kuten SAK, Vaasan yliopisto, Esperi, Ulkopoliittinen instituutti, Helsingin Satama, Turun kaupunginteatteri ja Olympiastadion. Tutustu asiakkaisiimme
Tilaa saavutettavuusauditointi tästä tai kysy lisää
Riku Jokinen Head of Analytics Services riku.jokinen@karhuhelsinki.fi 050 360 8762